Kultūras ziņas

Jauno mākslinieku virtuozie eksperimenti

Kultūras ziņas

Rainis un Aspazija jauno scenogrāfu redzējumā

Kritiķis – kapracis vai iedvesmotājs?

Teātra kritiķe Silvija Radzobe aci pret aci ar Dailes teātra vadību

Dailes teātris izrāžu skates laikā spēris drosmīgu soli, uz tikšanos un diskusiju aicinot vienu no Latvijas vadošajām teātra kritiķēm Silviju Radzobi. Diskusijā viņa dalījās savās pārdomās par 2015.gada procesiem, personībām un problēmām Dailes teātrī.

Gandrīz stundu garajā vēstījumā teātra kritiķe Silvija Radzobe pagūst analizēt ne tikai Dailes teātra radošo virzību, bet arī pieminēt citus Latvijas teātrus.

"Jaunais Rīgas teātris draud pārvērsties par ļoti labu, bet kārtējo septiņu vidējās paaudzes aktieru teātri. Valmieras teātris, šķiet, iestidzis sīkiestudējumu virtenē, ko pats skaidro kā spēku kondensēšanu pirms lielā lēciena," vērtē Silvija Radzobe.

Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātri viņa uzteic par izlaušanos no pusprofesionālisma, bet īpaši slavē Liepājas teātra izaugsmi, par ko teātris kritiķes skatījumā var pateikties arī režisora Dž.Dž.Džilindžera samērā biežajām viesošanās reizēm teātrī.

Tikmēr Dailes teātrī biežāk strādājuši ārzemju viesrežisori, kuri radījuši tagadējo Dailes teātra seju, ko kritiķe kopumā raksturo kā stabilu un mākslinieciski kvalitatīvu. Kā uzskata Silvija Radzobe, tādas izrādes ir bulgāru režisora Alkesandra Morfova iestudētā "Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu", lietuviešu režisora Oskara Koršunova iestudētā "Izraidītie" un citas. Tomēr viena no būtiskākajām problēmām, kas arī raisīja spraigāko diskusiju, ir pārlieku straujais izrāžu ražošanas temps teātrī.

"Teātris tomēr izlaiž negatavas izrādes. Es saprotu, kāpēc tā notiek - acīmredzot, saspringto ražošanas termiņu dēļ. Teātru aprindās klīst anekdote, ka [Vladislavs] Nastavševs teica Artūram: "Artūr, dod šurp, kāju lauzīšu." Artūrs spēlē Miškinu, režisors redzēja, ka vēl nebūs gatavs, tad dabūja trīs nedēļas. Protams, tīšu prātu kāju viņam neviens nelauza, bet, acīmredzot, situācijas mēdz būt dramatiskas, jo laika ir par maz. Līdz ar to kritiķis, kas atnāk uz pirmo izrādi, redz pavisam citu izrādi, nekā kritiķis, kas atnāk uz piekto izrādi," skaidro Silvija Radzobe.

Diskusijā kritiķe uzdeva jautājumu: "Sakiet, kā jūs personīgi domājat, vai tas būtu smieklīgi, vai tas būtu lietišķi, ja kritiķis rakstītu zem recenzijas, kuru izrādi kurā datumā viņš ir redzējis?" Uz to Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs Dž. Dž. Džilindžers atbildēja: "Ja mēs runājam par to pašu "Oņeginu" - ja es jums parādītu tās pirmizrādes ierakstu, kas mums ir, un piekto izrādi, par kuru jūs bijāt sajūsmā, tad jūs redzētu tikai dažas atšķirīgas nianses tajā visā. Jūs vienmēr nākat uz pirmizrādi ar kaut kādu iespringumu, noskaņojumu - nu tagad būs. Pēc tam atnākat viegli atbrīvojusies, labā omā, ar domu, ka te nekas nav sagaidāms, un pēkšņi tas jūs pārsteidz nesagatavotu."

Silvija Radzobe atzīst - sarīkot izrāžu skati un aicināt noklausīties kritiķu publisko vērtējumu par teātrī notiekošo ir drosmīgs solis. Līdz šim to uzdrīkstējies vien Jaunais Rīgas teātris.

"Tā ir zināmā mērā arī konkurence ar Jauno Rīgas teātri. Kāpēc nē? Es to  vērtēju ļoti atzinīgi. Ir interesanti pasekot viņas domu gaitai līdzi. Protams, šeit ir arī viņas studenti, kas arī ir mūsu nākamie kaprači, bet ieguvumi - domu apmaiņa - tas ir svarīgi," uzsver Dž. Dž. Džilindžers.

Lietuviešu režisors Gilds Aleksa no Lietuvas noskatījies četras no Dailes teātra skates izrādēm. Viņš uzskata, ka latviešu teātru un kritiķu attiecības ir salīdzinoši veiksmīgas.

"Lietuviešu auditorija un kritiķi ir samaitāti. Mums ir bijuši tādas režijas zvaigznes kā Eimunts Nekrošus, Oskars Koršunovs, Toms Vaitkus, kuri mūsu teātri padarīja slavenu. Šie grandi kritiķu apziņās radīja laba teātra etalonu, ar ko tagad salīdzina visus jaunos režisorus. Pēdējā laikā režisoru un kritiķu vidū ir tāds kā klusais karš, jo mēs pārsvarā saņemam nopēlumu, nevis iedrošinājumu," pauž Gilds Aleksa.

Gilds Aleksa Dailes teātra izrādēs un citos teātros Latvijā novērojis un atzinīgi vērtē aktiera lielo lomu izrādes veidošanā.

Saistītie raksti
Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti