«Spēlmaņu nakts» žūrijas priekšsēdētāja: Teātri ir nonākuši fabrikas situācijā

"Īpašās izrādes droši vien katram ir savas, bet skaidrs, ka teātri acīm redzot ekonomiskā spiediena rezultātā ir nonākuši fabrikas situācijā, ir spiesti ražot. Pirmizrāžu ir ārkārtīgi daudz," atskatoties uz aizvadīto sezonu Latvijas teātros saka teātra kritiķe, teātra balvas "Spēlmaņu nakts 2014" žūrijas komisijas priekšsēdētāja Līga Ulberte.

Jau vēstījām, ka 17.jūnijā tika nosaukti Latvijas profesionālo teātru balvas "Spēlmaņu nakts 2014" nominanti 17 kategorijās. Aizvadītā sezona teātros ekspertu vērtējumā ir bijusi pirmizrādēm pārbagāta. Kā norāda Līga Ulberte - priekšrocības ir tiem teātriem, kuriem paralēli ir trīs vai pat vairāk spēles laukumi, piemēram, Latvijas Nacionālajam teātrim tie ir trīs, Daile teātris šosezon spēlē uz četrām skatuvēm, bet grūtāk klājas, piemēram, Liepājas teātri, kur ir tikai viena lielā skatuve.  

Šis izrāžu daudzums, manuprāt, neveicina kvalitāti un diezin vai veicina arī naudas pienesumu teātrim, jo nepaspēj nospēlēt ejošās izrādes, kad jālaiž jau jaunas. Bet tas rada vēl kādu problēmu, par ko šogad visi žūrijas locekļi ir vienisprātis - ir ļoti daudz negatavu pirmizrāžu. Aizejot uz pirmizrādi, tu saproti, ka tā noteikti būs citādāka pēc mēneša, un aizej pēc mēneša un tā ir citādāka. Bet kurš var atļauties skatīties divreiz? Kritiķis varbūt to izdarīs, bet ko lai dara parastais skatītājs?" uz problēmu norāda Ulberte.

"Spēlmaņu nakts 2014" žūrijas priekšsēdētāja atzīst, ka, neskatoties uz pirmizrāžu daudzumu, kas ir teātra direktoru jautājums, teicami ir vairāki aktieru ansambļu darbi, kur nominēt varētu visus aktierus, kuri spēlē izrādē.

"Tātas izrādes ir "Ezeriņš" Latvijas Nacionālajā teātrī, "Dukši" Jaunajā Rīgas teātrī, tāda izrāde no aktieru darba viedokļa ir "Slazdā" Dailes teātrī. No vienas puses aktieru attīstībai tā ir ļoti laba tendence, no nomināciju viedokļa - tā ir apgrūtinoša tendence, jo mēs visu izrādes ansambli nevaram nominēt, un tad varētu rasties jautājums, kāpēc viens un ne otrs. Tā zināmā mērā ir laimes spēle," saka Ulberte.

Savukārt teātra kritiķis Atis Rozentāls uzmanību vērš uz aktieru pārslodzi: "Sezonas beigās bijām aizbraukuši uz Daugavpili, teātra aktieri teica - viņi ir ļoti noguruši un tik ļoti atvaļinājumu viņi nav gaidījuši nekad. Es domāju, ka tas ir pilnīgi visiem Latvijas teātriem. Šie aktieri, kurus mēs mīlam par to, ko viņi dara, mums ir jāmīl dubultā, jo viņi strādā patiešām ārkārtīgi daudz. Dailes teātra direktors teica, ka ir aktieri, kuri spēlē 24 izrādes mēnesi un paralēli vēl sagatavo kādu jaunu lomu. Slodze ir ārkārtīgi liela, līdz ar to ir izrādes, kas nesanāk, ir izrādes, kas nenonāk līdz galam, jo ražošanas ritmā vienkārši pietrūkst laika un spēka."

Teātra kritiķis Atis Rozentāls stāsta par aizvadīto teātra sezonu

Kopumā Rozentāls sezonu teātros vērtē kā interesantu, neskatoties uz to, ka vairāki iestudējumi pēc pirmizrādes no repertuāra izņemti. Arī viņš uzsver: "Ir jārēķinās ar to, ka teātri ir ražošanas režīmā. Būtu jāsāk domāt ministrijas līmenī, kā teātrus atslogot."

Rozentāls stāsta, ka, septembrī sākoties intensīvajai sezonai, arī teātra kritiķiem nereti ir grūti "noķert" aktuālo izrādi: "Specifika ir tāda - izrāde piedzimst, salīdzinoši īsu brīdi un salīdzinoši reti ir repertuārā un jau diezgan ātri tiek nomainīta ar nākamo."

Rozentāls norāda, ka arī kritiķu domas par vienu vai otru izrādi var krasi atšķirties, nereti iestudējuma kvalitāte svārstās un eksperta viedokli ietekmē arī laks, kad tas skatīts - pirmizrādē vai vēlāk. Teātra kritiķis atzīsts - vairākas viņam tuvas izrādes un aktierdarbi nomināciju sarakstā nemaz neiekļuva.

"Katrs cenšas skatīties ne tikai tehniski, kaut, protams, mums jāskatās tehniski - jāskatās režisora un aktieru darbs, scenogrāfu un gaismotāju darbs, viss kopā jāfiksē. Bet skaties jau arī kā skatītājs - emocionāli, jūti līdzi, jā, reizēm arī raudi," saka teātra kritiķis.

Šosezon teātra balvas "Spēlmaņu nakts" nominācijās ieviesti vairāki jauninājumi, galvenās izmaiņas ir  kategorijā "Gada nozīmīgākie iestudējumi", kurā pirmo reizi ir atsevišķi izdalītas sezonas labākās lielās un mazās formas izrādes. "Mēs šogad beidzot esam pieņēmuši lēmumu jauniestudējumu nominācijā realizēt dabā to, par ko tiek diskutēts jau daudzus gadus, proti, atsevišķi vērtēt lielās un mazās formas izrādes. Šāds princips ir arī Krievijas teātru lielajā skatē "Zelta maska", un, kā mums šķita, šis princips ir visnotaļ pamatots, jo tas vairāk liek vērtēt izrādes nevis pēc saturiskajiem kritērijiem, bet pēc formas kritērijiem," stāsta "Spēlmaņu nakts" žūrijas komisijas priekšsēdētāja Līga Ulberte.

"Spēlmaņu nakts 2014" žūrijas priekšsēdētāja Līga Ulberte stāsta par izmaiņām nominācijās

Vairāk tiek vērtēta teātra valoda, izteiksmes līdzekļi. Tas nekādā ziņā nenozīmē, ka viena no šīm nominācijām būtu vērtīgāka vai nevērtīgāka par otru. Tās ir līdzvērtīgas. Un tieši tādēļ šī izmaiņa ir radusies, lai nebūtu jākonkurē mazas formas izrādei ar lielformāta darbu. Ja izmantojam literatūras loģiku, lai nebūtu, piemēram, jākonkurē novelei ar romānu," skaidro Ulberte.

Pēc Latvijas Dramaturgu ģildes iniciatīvas šogad "Spēlmaņu nakts" balvā ieviesta nominācija "Gada sasniegums dramaturģijā", kas izceļ tieši dramaturgu. Līdz šim bija nominācija "Latviešu autora iestudējums", no kuras šogad nolemts atteikties.

"Tekstam jābūt jaunam, tam jābūt iestudētam - tas ir viens no galvenajiem nosacījumiem. Mēs pārstāvam ideju, ka dramaturgs ir teātra profesija un dramaturģija ir neatņemama teātra sastāvdaļa. Teksts var būt tapis mēģinājumu procesā, komandā, bet pie autoriem jānorāda visa komanda. Tālāk mēs apkopojam sezonas laikā un sezonas beigās visus jaunos tekstus, tad tos tālāk sūtām Latvijas Dramaturgu ģildes biedriem un "Spēlmaņu nakts" žūrijai tekstu lasīšanai. Kad teksti ir izlasīti, tie tiek vērtēti piecu ballu sistēmā. Kopā top Dramaturgu ģildes piecinieks, ko mēs nosūtām "Spēlmaņu nakts" žūrijai, viņi tad vai nu piekrīt mūsu vērtējumam, vai arī to var pārvērtēt. Beigu lēmumu pieņem "Spēlmaņu nakts" žūrija, kas, mūsuprāt, ir pluss, jo viņi ir ne tikai tie, kas ir izlasījuši tekstus, bet arī ir redzējuši iestudējumus. Viņi redz, cik produktīvi tas ir noticis, vairāk redz kopskatu," par nosacījumiem jaunajai nominācijai stāsta Dramaturgu ģildes vadītāja Rasa Bugavičute.

Dramaturgu ģildes vadītāja Rasa Bugavičute stāsta par jauno "Spēlmaņu nakts" nomināciju

Jauno vērtēšanas ceļu ir izgājuši visi tie darbi, kuri šogad ir izvirzīti nominācijā "Gada sasniegums dramaturģijā": Jāņa Baloža "Pieaugušie" Latvijas Nacionālajā teātrī, Agneses Rutkēvičas "Dukši" Jaunajā Rīgas teātrī, Ģirta Šoļa "Dienas varonis" teātrī "Dirty Deal Teatro", Sergeja Timofejeva "Mihails un Mihails spēlē šahu" Latvijas Nacionālajā operā un Regnāra Vaivara "Titāniks" Latvijas Nacionālajā teātrī.

Manuprāt, piecinieks ir ļoti interesants. Tas pierāda to, ka pilnīgi visos teātros ir iespējams veidot jaunus tekstus un tos novest līdz iestudējumam. Tie ir dažādu profesiju pārstāvji, kuri spēj un var dramaturģiju pacelt citādākā līmenī un attīstīt. Man vēl ir papildus prieks un cerība, ka šī nominācija radīs vēl lielāku vēlmi radīt un iestudēt tieši jaunus tekstus. 25 jauni tekstu iestudējumi - tas taču ir ļoti labs skaitlis!" uzsver Rasa Bugavičute.

"Spēlmaņu nakts 2014" balvu pasniegšana kā allaž notiks svinīgā ceremonijā Eduarda Smiļģa dzimšanas dienā 23.novembrī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt