Kultūras ziņas

Ķeniņš un Herliņš «Quadra» izpildījumā

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Smiļģis, Čaks un Pētersons izrādē «Meklējot Spēlmani»

Skatītāju vērtējumam nodota JRT izrāde «Meklējot Spēlmani»

Viena no Latvijas teātra vēsturē leģendārākajām izrādēm, kas iekļauta Latvijas Kultūras kanonā, režisora Pētera Pētersona izcilākā dzejas izrāde ir “Spēlē, Spēlmani!”, kas pirmizrādi piedzīvoja Jaunatnes teātrī 1972. gadā. Izrādes pamatā bija Aleksandra Čaka dzeja, un tā piedzīvoja milzīgu popularitāti – iestudējums repertuārā noturējās 16 sezonas, un daudzi to gāja skatīties atkārtoti. Vai tā būs arī ar šīs izrādes anatomiju Jaunajā Rīgas teātrī, rādīs laiks. 31. oktobrī pirmizrādi piedzīvojis Gata Šmita jauniestudējumu “Meklējot Spēlmani”.

20. gadsimta sākumā Eduards Smiļģis sāka teātra karjeru. Drīz vien Latvijas kultūras dzīvē sevi pieteica Aleksandrs Čaks. Un to visu no mazām dienām vēroja nākamais režisors Pēteris Pētersons. Gata Šmita iestudējumā “Meklējot Spēlmani” šo trīs ģēniju skatuves līnijas noved līdz vienai izrādei – 1972. gada iestudējumam “Spēlē, Spēlmani!”. Tiesa gan, šī ekskursija Dailes teātra vēsturē notiek uz Jaunā Rīgas teātra skatuves.

“Kā teica Pētersons par nokritušu koku: ne to vajag pētīt, bet vētru, kas to nogāza. To mēs arī te darām,” atklāj aktieris Ģirts Krūmiņš.

Šmitam raksturīgajā dinamiskajā, gluži kā kino valodā iestudējums pārtop par komiksu virteni. Te režīmu kritizētais Čaks raksta poēmas, līdzās Smiļģis patētiskā dikcijā lauž sirdis un rada skatuves daili, turpat arī haotiskais Pētersons tiecas apliecināt savas ambīcijas. Skatītāju zālē nerimstas smiekli.

“Meklējot Spēlmani” dramaturģe ir Justīne Kļava, mūzikas aranžētājs – Jēkabs Nīmanis. Tāpat iestudējumā piedalās Jaunā Rīgas teātra aktieru kursa studenti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti