Kultūra

Daugavpils teātris jauno sezonu iesāk ar “Raudupieti”

Kultūra

Zandere: dzejas ritmiskā struktūra dod bērnam drošības sajūtu haotiskajā pasaulē

Nacionālajā teātrī šonedēļ pirmizrāde "Pūt, vējiņi!"

Seņkovu iestudēt «Pūt, vējiņi!» mudināja arī mīlestība pret Kalniņa kinomūziku

Ar Raiņa „Pūt, vējiņi!” jauniestudējumu Elmāra Seņkova režijā savu 100. jubilejas sezonu ceturtdien atklās Nacionālais teātris. Seņkovs to veidojis kā ideju drāmu, cieši turoties pie Raiņa teksta un simboliem, kas atklāj pat pārsteidzošas paralēles ar mūsdienām.

Izrādē ļoti būtiska loma būs vizuālajam tēlam, ko veidojusi Monika Pormale, un kas būs atsauce uz Dziesmu svētkiem kā īpašu mūsu tautas identitātes zīmi.

Izrādē skanēs Imanta Kalniņa leģendārā kinomūzika, galvenās lomas atveidos jaunie aktieri – Baiba būs Laura Siliņa, bet Uldis – Jēkabs Reinis.

Lielā mīlestība pret Imanta Kalniņa kino mūziku – bija viens no spēcīgākajiem pamudinājumiem Elmāram Seņkovam iestudēt Raiņa „Pūt, vējiņi!”. Un šī mūzika arī skanēs izrādē.

Līdzās tam „Pūt, vējiņi!” režisors uzskata par skaistāko un arī traģiskāko mīlas stāstu latviešu literatūrā, bet tieši traģēdijas dod iespēju strādāt ar vērienu.

Raiņa „Pūt, vējiņi” piedzīvojusi kopumā aptuveni 50 dažādus iestudējumus uz Latvijas teātru skatuvēm. Jaunākie no tiem vairāk izcēluši melodramatisko un sadzīvisko līmeni, bet Elmārs Seņkovs gājis citu ceļu, viņa versijā tā būs ideju drāma, kādu – viņaprāt – Rainis to arī iecerējis.

“Tas bija viens no uzstādījumiem – no jauna ieklausīties Raiņa tekstos. Šoreiz izcelt Raiņa domāšanu, filozofiju, poētisko valodu, tautasdziesmas pantmēru. Mēs tam pievērsām pastiprinātu uzmanību,” sacīja režisors.

“Lai paceltu šo stāstu ne tikai melodramatiskā līmenī, bet ideju līmenī, kā arī patiesībā Rainis ir rakstījis šo lugu,” skaidroja Elmārs Seņkovs

Arī katrs tēls Elmāra Seņkova versijā pārstāv kādu ideju, un saspēle starp šīm idejām trāpa tikpat daudz Raiņa laikā kā mūsdienās.

Baiba pārstāv krietnumu un godīgumu, līdzīgs viņai ir arī Gatiņš, kamēr Uldis simbolizē nepieradinātu spēku, drosmi un vitalitāti.

Gatiņu mums ir daudz, kamēr Uldu daudz mazāk, un savā ziņā tas atspoguļo to, kas ar mums notiek šodien.

“Šodien tās idejas, kas ir Baibiņā, krietnums un vērtības, pastāv arī latviešu tautā. Un tad ir Gatiņš… Šie divi cilvēki varētu pastāvēt kopā, tikai viņiem nav perspektīvas. Baibiņa skaidri un gaiši pasaka – kur mēs skriesim, tu tak ceļā pakritīsi,” atgādināja Elmārs Seņkovs.

Gatiņa un Baibiņas savienība vispār ir tāda ērta, konformisma sajūta, kas ir šodiena. Patiesībā viss jau ir kārtībā, mums ir sava kultūra, savas vērtības, Gatiņš ir arī ļoti poētisks, ļoti mīlošs, bet viņš nevar uzcelt kopā ar Baibiņu nākotni. Man liekas, tas ir traģiski.

Un mēs ilgi varam no dziesmām taisīt laivas, dziedāt dziesmas sasēduši un remdēt savas ilgas – kā Rainis saka. Bet ko tālāk?”.

Vizuālajā tēlā izmantotā atsauce uz Dziesmu svētku atmosfēru gan akcentēs to kā ļoti būtisku mūsu identitātes daļu, gan aicinās arī izvērtējoši un kritiski ielūkoties sevī.

Vizuālā tēla autore un scenogrāfe Monika Pormale stāstīja, ka viņas iecere lielā mērā izrietējusi no šī brīža konkrētās situācijas.

„Es ņēmu vērā šo brīdi, kad izrāde notiek. Mūsu simtgades gadā, teātra simtgades sezonā, un, protams, arī vasaras lielie notikumi – lielie Dziesmu un deju svētki. Tāpēc tā ideja – mēģināt parādīt uz skatuves mazu daļiņu no visiem mums, no valsts, no Latvijas. Radīt to kopā būšanas sajūtu, kad skatītājs un tas, kas notiek uz skatuves – tās divas puses – tās tā kā spoguļojas viena otrā,” sacīja Monika Pormale.

Izrādē tiks izmantotas Kurzemes novada etnogrāfisko tautas tērpu reprodukcijas no TDA „Līgo” kolekcijas, tajā piedalīsies arī dejotāji no ansambļiem „Līgo” un „Teiksma”:

Galvenās lomas atveidos jaunie Nacionālā teātra aktieri, kas tieši šosezon uzsākuši darbu štatā – Barba būs Laura Siliņa, bet Uldis – Jēkabs Reinis.

Izrādē piedalīsies arī aktieru četrotne, labi pazīstama no Gunāra Pieša kinofilmas – Esmeralda Ermale, Ģirts Jakovļevs, Astrīda Kairiša un Uldis Dumpis.

Pirmizrāde Raiņa „Pūt, vējiņi!” Elmāra Seņkova režijā būs skatāma ceturtdien, 13.septembrī.

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti