Kultūra

Daugavpils teātrī top jauns iestudējums "Kliedzēji"

Kultūra

Martā sāksies Vecās Sv. Ģertrūdes baznīcas 150.jubilejas svinības

Uz Latvijas skatuvēm atgriežas operešu operete "Silva"

Režisors Jonelis: Operete «Silva» palīdz paskatīties uz pamatvērtībām no cita skatpunkta

Sākot no otrdienas, īstenojas Latvijas operetes mīļotāju ilgi gaidīts notikums – uz Latvijas skatuvēm atgriežas par operešu opereti dēvētā “Silva”. Tā ir ungāru komponista Imres Kālmana vispopulārākā operete.

Jauno latviešu versiju veidojusi radošā grupa režisora Jura Joneļa un diriģenta Atvara Lakstīgalas vadībā, tās pirmizrāde notiks otrdien VEF Kultūras pilī.

Operetē “Silva” dominē Vīnes valši un ungāru čardaši, kas atspoguļo arī stāstu par divām atšķirīgām pasaulēm, ko pārstāv operetes galvenie mīlnieki.

Silva ir kabarē dziedātāja, bet Edvīns – princis, kam paredzēta līgava no aristokrātiskām aprindām.

Jaunajā – Jura Joneļa veidotajā versijā – klasiskais stāsts apspēlēts laikmetīgi jeb tagadnīgi, kā viņš pats saka, – atmetot virspusējo vai sadzīvisko līmeni un izceļot pārlaicīgās un mūžīgās vērtības.

Veidojot opereti “Silva”, Operetes fonds šoreiz izvēlējies sadarbību ar vairākiem māksliniekiem, kas operetes žanrā nekad nav strādājuši, cerot uz svaigu un interesantu interpretāciju.

“Varētu būt kaut kas tāds, kas līdz šim operetes teātrī varētu nebūt bijis pieredzēts. Mēs esam gājuši to ceļu, ko varētu nosaukt par laikmetīgu opereti. Neesam piesieti laika periodam, ko piedāvā pats materiāls, bet esam tīši to vēsturisko laiku nojaukuši nost, lai būtu tās svarīgākās tēmas risinātas ārpus sadzīviskā. Šī operete palīdz paskatīties uz kaut kādām pamatvērtībām no cita skatpunkta,” uzskata režisors.

Gan sižetiski, gan scenogrāfiski operetes darbība risināsies trijās pasaulēs – divas no tām būs reālas, bet viena abstrakta, vizuāli šīs pasaules uz skatuves iedzīvinājis scenogrāfs Didzis Jaunzems. Viņš norāda – libretā jau ir divas pasaules: cirka pasaule, kurā cilvēki var justies brīvi, un kņazu pasaule, kura veidota stīvāka.

“Un tad ir vēl trešā abstraktā pasaule, kas runā par sapņiem, ilūzijām, kas ir tāda ēteriskāka un netveramāka pasaule,” stāsta Jaunzems.

Savukārt Jonelis bilst, ka izrādes finālā esot atrasts veids, kā šīs pasaules satiekas.  

“Un tikai tad, kad tas notiek, tad ir iespējama harmonija un īsta mīlestība, tas ir tas veids, kā mēs varam iekustināt procesus un piepildīt sapņus,” akcentē Jonelis.

Titullomu operetē dziedās Anta Jankovska no Itālijas vai Sonora Vaice. Anta Jankovska radio “Klasika” atzīst, ka tā ir ļoti prasīga loma.

Sarežģīti ir atrast zelta vidusceļu starp dziedāšanu, runāšanu un dejošanu, jo Silvai izrādē ļoti daudz arī jādejo, līdzās tam tā ir psiholoģiski ietilpīga loma.

“Attiecības, kas tiek izspēlētas šajā izrādē, nav paviršas, operetiskas, tās ir dramatiskas izrādes cienīgas. Pie tā arī Juris Jonelis ļoti strādāja, lai mēs meklētu patiesumu, lai mēs nespēlētu pa virsu, atstrādājot tekstus, bet lai mēs meklētu to reālo sajūtu tagad un šobrīd. Un, ja tādas nav, tad tev ir jānokaitē sevi līdz tādai pakāpei, ka tu notici sev, ka tieši tagad ar mani tas notiek,” stāsta Jankovska.

Pie diriģenta pults operetes žanrā izrādē debitēs Atvars Lakstīgala. Viņu valdzina Kālmana mūzikas brīnišķīgais melodisms, bet vienlaicīgi iestudēt tik ļoti populāru darbu ir arī gana liela atbildība.

Imres Kālmana operetes “Silva” jeb Čardaša karaliene pirmizrāde skatāma otrdien, 26. februārī, VEF Kultūras pilī. Martā un aprīlī izrādes notiks arī kultūras pilī Ziemeļblāzma, kā arī Vidzemes koncertzālē "Cēsis" un Ventspilī “Jūras vārtos”.

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti