Promesība no sevis, no tagadnes, no klusuma. Festivāla «Starptelpa» dienasgrāmata

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

No 15. līdz 19. jūnijam Rīgā notiks ceturtais starptautiskais performances mākslas festivāls "Starptelpa". Apkopojot savas sajūtas par redzētajām performancēm, es nonāku pie viena vārda – promesība. Promesība no sevis, no tagadnes, no klusuma.

Festivāla "Starptelpa" dienasgrāmata

Dienasgrāmata seko līdzi ceturtā performances mākslas festivāla “Starptelpa” norisei.

Attapšanās citā vietā, varbūt pat iestigšana tajā, par ko man lika domāt performance “War and Elephant”. Allaž, vērojot mākslas darbu kā tiešu pieredzi, nezinot autora intenci, ir interesanti novērot asociācijas, kas rodas prātā. Manīju, ka neidentificējamais tēls ar aizklāto seju ļauj manam prātam daudz vieglāk censties tā kustībās saskatīt metaforas manis pašas sajūtām, galu galā iztulkojot redzētos elementus un savienojot tos, iespējams, man pašai vien kaut ko nozīmējošā zīmju sistēmā.

Domājot par citādo, tas lika domāt par slimīgo – par slimīgu iestigšanu vietā, laikā, noskaņā. Par tik lielu pieķeršanos, ka tā kļūst par identificēšanos, kas savās kustībās atkal un atkal atkārto vienu un to pašu, nespējīga turpināties, atrisināties, vai iet tālāk, vienīgi sagumt pati zem sava svara. 

Daudz nepārprotamāku citādā naratīvu vēstīja Arvja Kantiševa “Albus Diabolus” uzstāšanās, "loopotiem" rīkles dziedājumiem mijoties ar arhetipiska baltā “velna” parādīšanos, tā iezīmējot “citu” kas ir neatzītais “pats”.

Šis cits izplūda pats sevī "Animist" līdz reibumam pārsātinošajā uzvedumā, kas šķita kā hiperbolizēts viss, ko vispār var just, it kā skaļuma poga visam būtu tikusi pagriezta līdz galam, tā izveidojot ārkārtīgo kakofonisko raibumu, kas ātri vien nostādija maņu orgānus viegli apjukušā stāvoklī. Tā nu promesība no klusuma, vai nu tas būtu uzmanību nogremdējot pārmērīgā stimulācijā, vai vienkārši at-identificējoties no daļas paša, kas šķiet neiesaistāma paša uzskatījumā par savu identitāti.

Bet tā ir tikai interpretācija, kurai ļāvu sevī rasties, performances vērojot. Jebkura kustība ir novērojama arī kā vienkāršu impulsu kopums, atņemot no tās jebkādu intenci, un tādā veidā daudz tiešāk saskaroties ar ikviena brīža un notikuma citādo dabu – kā vienreizēju impulsu virkni laikā. Gluži kā Vista, kas parādījās Lauras Feldbergas pagalmā, visticamāk, vien tāpēc, ka tā gadījās, nezinot, ka nejaušību virknes rezultātā tai būs lemts kļūt par daļu no performances (“War and Elephant”) un tādā veidā arī daļai no kādas zīmju sistēmas, ko iespējams tulkot, attiecinot to pret sevi un pret pasauli, mūžīgā centienā citādo padarīt par savējo.

KONTEKSTS:

Performances mākslas festivāls “Starptelpa” ar tēmu "citādība"  notiek no 15. līdz 19. jūnijam, tāpat kā iepriekšējos gados savā norisē ietverot gan meistarklases, gan akadēmisko dimensiju, gan ārzemju un vietējo mākslinieku performances. Pirmo reizi pastāvēšanas vēsturē festivāla "Starptelpa" norises vieta ir Latvijas Mākslas akadēmija. Festivālā piedalās ārvalstu mākslinieki no Zviedrijas, Somijas, Dānijas, Nīderlandes, Vācijas, Lietuvas, Serbijas, Meksikas un Itālijas. Savukārt Latviju tajā pārstāv gan vietējie mākslinieki, piemēram, Anna Maskava, Arvis Kantiševs, Laura Šterna, gan Latvijas Mākslas akadēmijas performances mākslas studenti un Latvijas performances mākslas centra performances kursa absolventi.

Festivāla programma pieejama šeit.

Festivāla "Starptelpa" dienasgrāmata

Vairāk

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti