Kultūras rondo

Filma "Krimas dārgumi" aktualizē jautājumu par kultūras mantojuma saglabāšanu krīzes laikā

Kultūras rondo

Zigmara Liepiņa "Mūzaīka" - subjektīvs un asprātīgs stāsts par dažādām brīvības pakāpēm

Horeogrāfe Līga Ūbele aicina uz kustību lekciju "Bez nosaukuma"

Pēc Džona Keidža darba tapusi horeogrāfes Līgas Ūbeles kustību lekcija

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 1 mēneša.

7. un 8. septembrī pulksten 19.00 RISEBA Arhitektūras un mediju centrā būs skatāms horeogrāfes Līgas Ūbeles veidotais jaundarbs, kustību lekcija "Bez nosaukuma". Izrāde balstās uz viena no centrālajiem 20. gadsimta vidus eksperimentālās literatūras darbiem, avangarda komponista Džona Keidža "Lekciju par neko". Tās autore, izmantojot ļoti vienkāršus un minimālus mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus, vēlas skatītājiem ļaut sasniegt iekšēju klusumu, lai patiesi piedzīvotu esošo mirkli.

Sākotnējais impulss šī darba veidošanai bija horeogrāfes Līgas Ūbeles novērojums, cik maz viņa ir klātesoša savā ikdienā, jo to pārāk bieži nomāc troksnis – mūzika austiņās, televīzija fonā vai domas galvā, kas vērstas uz pagātni un nākotni – ne to, kas notiek tagad. Jaundarbā mijiedarbojas trīs galvenie izteiksmes līdzekļi – kustība, telpa un skaņa. Horeogrāfe Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" min, ka Keidžs pats lekcijā raksta: "Ja tu pieņem struktūras ierobežojumus, tev paveras vēl jaunas iespējas", tādēļ kopā ar horeogrāfijas līdzautorēm Madaru Vanagu un Kitiju Geidāni par izrādes vienīgajām kustībām izvēlētas iešana un stāvēšana. Klātesamība bija arī ļoti svarīga, atlasot dejotājus šai izrādei, sastāvu veido dažādu paaudžu dejotāji, ar kuriem strādāts kopā jau kopš vasaras sākuma. Kustības šoreiz ir dejas izrādēm neierasti lēnas. "Ir ļoti sarežģīti salēnināties visā savā eksistencē, visās savās domās. Es neesmu neko tādā formā ne izpildījusi, ne redzējusi," atzīst Geidāne.

Izrādes telpas, kustības un gaismas mākslinieks ir scenogrāfs Andris Kaļiņins. Pats lekcijas formāts, tajā daudzkārt pieminētais Johans Sebastians Bahs un fakts, ka tā tiek izrādīta augstskolā, kļuva par scenogrāfijas iedvesmas avotu. Par skatītāju krēsliem kalpo studentu krēsli, bet dejotāji, tērpti akadēmiska orķestra tērpos, pa telpu pārvietojas ar nošu mapēm, izpildot Baha mūziku. Kaļiņins uzsver, ka ir arī vēl viens izpildītājs – tukšums, tas šajā izrādē ir izgaismots kā aplis un līdzdarbojas ar dejotājiem.

Bez Baha dzirdama arī Toma Mikāla izrādei sacerēta oriģinālmūzika un Keidža lekcijas audio fragmenti angļu valodā (skatītājiem būs pieejami arī tulkojumi). Gaismotājs ir Oskars Timbars, video un foto mākslinieks Toms Harjo. Kopā ar Madaru Vanagu un Kitiju Geidāni dejotāju vidū ir arī Marģers Vanags, Arina Buboviča, Laura Gorodko, Aigars Larionovs, Roberta Gailīte.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti