Nesaprast, kas ir mīlestība. Par izrādi «Es atceros šo krūšturi»

Jaunie režisori Jurģis Lūsis un Anna Klišāne ar savu debijas izrādi “Es atceros šo krūšturi” teātrī “Dirty Deal Teatro” sev uzlikuši nopietnu uzdevumu – saprast, kas ir mīlestība. Un saprast to tieši savu laika biedru, divdesmitgadīgu jauniešu kontekstā. Izrāde tapusi vairāku Latvijas teātru kopprojekta "Jauno maiņa" ietvaros, kas palīdz profesionālā teātra vidē ienākt jaunajiem skatuves māksliniekiem.

Abi režisori intervijās uzreiz arī atzīst, ka jau izrādes veidošanas gaitā ātri vien nonākuši pie atklāsmes, ka atbildi uz jautājumu – kas ir mīlestība? – diez vai tik vienkārši izdosies atklāt. Tomēr tas noteikti netraucē (un labi, ka tā) pētīt mīlestības aspektus un to, kā jaunieši ne tikai izjūt, bet arī performē mīlestību, esot nopietnās attiecībās.

Rakties attiecību dzīlēs režisoriem palīdz jaunie aktieri Endīne Bērziņa un Klāvs Kristaps Košins. Abi radījuši pavisam īstus un izjustus tēlus, kuri apdzīvo scenogrāfes Katrīnas Ievas (viņa arī tērpu autore) iekārtotu istabu.

Visu izrādes laiku nepamet šaura vienistabas dzīvokļa sajūta, kura gandrīz jau var sajust istabas sasmakušo gaisu, kas pilns sviedru un e-cigarešu dūmu.

Šis iedomātais sasmakušais gaiss arī atbilst jaunā pāra attiecībām, kas šķietami stagnē un nevirzās uz priekšu. Sajūtu paspilgtina arī fakts, ka pāris praktiski visu izrādes laiku neizkāpj no gultas un arī sarunājas samērā maz. Būtībā abi visu izrādi skatās televizoru.

Bet tas nenozīmē, ka nekas nenotiek. Ar abu tēlu pasīvajām, ikdienišķajām darbībām kontrastē viņu domas, ko skatītāji dzird ierakstā. Diānas Kondrašas dramatizētie teksti lielā mērā dzimuši no pašas radošās komandas pieredzes un sajūtām – aktieri, balstoties uz savu tēlu diktētajām vadlīnijām, improvizējuši tekstus.

Pāra domas lido. Lido dažādos virzienos, kas variē no ļoti ikdienišķām pārdomām līdz depresīviem novērojumiem par sevi, saviem tuvākajiem un pasauli kopumā.

Tieši te parādās cilvēciskas bailes palikt vienam un tikpat lielas bailes sevi saistīt ar neīsto cilvēku.

Kā vēl viens pretnostatījuma līmenis šaurajai ikdienībai, kur jācīnās ar domām galvā un čipsu drupačām gultā, ir etīdes, kas caurstrāvo visu izrādi. Šo starpspēļu laikā abi aktieri uz mirkli aizmirst savus primāros tēlus un tā vietā izspēlē slavenu mīlētāju ainas gan no tādiem klasikas darbiem kā “Lepnums un aizspriedumi”, “Purva bridējs”, “Anna Kareņina”, gan popkultūras, piemēram, “Titānika” un “Ugunsgrēka”.

Ieliktas pāra attiecību kontekstā, starpspēles iegūst visnotaļ komisku pieskaņu. Klasiķu dramatiskie teksti un popkultūras darbu pārspīlētie toņi apzināti krāsoti sevišķi spilgtos toņos, lai parādītu, cik nereāli tie ir. Tomēr komiskais tonis nav viscaur vienmērīgi ieturēts, radot šaubas par dažu starpspēļu nepieciešamību.

Režisoru piedāvātais kontrasts starp it kā reāla pāra vakaru mājās un fiktīviem mīlētājiem lieliski ieskicē to, ko mēs kā kultūras patērētāji esam radināti gaidīt no mīlestības.

Skaļus vārdus, drāmu, izspēlētas atzīšanās un kaislību. Un tieši savos divdesmit gados liela daļa atduras pret ikdienības rāmjiem, kur mīlestība tomēr nav tikai kaislība, bet drīzāk vakars pie televizora. Tās ir domas galvā un čipsu drupačas gultā.

Izrāde noslēdzas uz negaidītas nots ar abpusēju pāra atzīšanos mīlestībā. It kā skaisti. It kā laimīgas beigas. Tomēr, ja tā labi padomā, nav skaidrs, vai šis ir pozitīvs stāsta noslēgums. 

Vai abus jauniešus kopā patiešām tur mīlestība vai arī nogurums un bailes būt vieniem pasaulē, kura nav radīta, lai cilvēks būtu viens.

Izrādes noslēguma interpretācija paliek katra skatītāja ziņā un noskaņojumā. Bet skaidrs viens – Jurģa Lūša un Annas Klišānes “Es atceros šo krūšturi” ir uzmanības vērta refleksija par attiecībām un mīlestību, kā arī labs pieteikums, lai ar interesi vērotu radošās komandas tālākos veikumus.

"Jauno maiņa"

Vairāk

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt