Kultūra

Rundāles pils 280.jubileju sagaida ar jaunām ekspozīcijām un hercoga sudraba medību pokālu

Kultūra

Prezentēta pirmā pilnā Eduarda Smiļģa biogrāfija

Nacionālajā teātrī - Lorkas traģēdija par kaislīgām mīlas peripetijām un mākslas sūtību

Nacionālajā teātrī - Lorkas traģēdija par kaislīgām mīlas peripetijām, mākslas un mākslinieka sūtību

Sestdien, 28. maijā, Nacionālajā teātrī būs skatāma Vladislava Nastavševa veidotā iestudējuma „Asins kāzas” pirmizrāde. Tās pamatā ir izcilā spāņu autora Federiko Garsijas Lorkas luga, kuras centrā ir konflikts starp sabiedrības uzliktajiem pienākumiem un cilvēka zemapziņas kaislībām. Vladislavs Nastavševs izrādei veido ne tikai režiju, bet ir arī tās scenogrāfs un mūzikas autors.

Skatītāju vietas izrādes laikā būs izvietotas uz skatuves, līdzīgi kā pirms 12 gadiem tas bija izrādē „Pūt, vējiņi!”. Izrādē dzirdamās paša režisora Nastavševa dziesmas, skatuves noformējums, kas raisa asociācijas par atrašanos uz zemes vai tiklab Mēness virsmas, gaismas partitūra un arī tas, ka skatītāji atrodas turpat uz skatuves, piešķir izrādei īpašu atmosfēru, noslēpumainu, brīžiem mazliet sirreālu un rēgainu.

Lorkas luga „Asins kāzas” ir traģēdija, kas vēsta par kaislīgām mīlas peripetijām, atļaušanos pārkāpt sabiedrības normas, kas beidzas ar nāvi. Režisors Vladislavs Nastavševs šai saistībā rosina uz sarunu – kas ir cilvēcīgāk – strikti ievērot visus sabiedrības noteikumus vai tomēr paklausīt savai sirdij:

"Tas ir konflikts - kā vajag un ko tu īsti jūti. Pārāk bieži mēs dažādu apsvērumu dēls darām, kā vajag, nevis, kā jūtam. Tad vajag aizdomāties un klausīties savu sirdi. (..) Bet, ja tu dari, kā jūti, lielā mērā to nepieņem sabiedrība, tu būsi izstumts; visu laiku jāsamierinās ar kaut kādām robežām un normām, tu nespēj tām pretoties, vienā brīdī vairs neizturi - tāpēc tā ir traģēdija beigās."

Leonardo lomas atveidotājs Kaspars Dumburs lugu galvenokārt uztver kā stāstu par cilvēka dzīves izvēlēm. Leonardo izvēlas pārkāpt normas un labāk noasiņot un mirt mīlot, nekā dzīvot ar sastingušām asinīm:

"Viņš mēģina visiem spēkiem, bet nespēj tai dziņai pretoties. Viņš gatavs doties nāvē šīs izvēles, šīs sievietes dēļ... Vai es varētu... vai es gribētu mirt - es nezinu, nostrādātu pašaizsardzības mehānisms, viņam tāds neeksistē."

Garsijas Lorkas luga ir izlasāma vairākos līmeņos un dažādās interpretācijās, un arī Nastavševa lasījumā tas būs stāsts ne tikai par mīlas peripetijām, bet arī par mākslas un mākslinieka sūtību un bieži vien konfliktu ar reālo un praktisko pasauli.

Lugā būtiska nozīme arī dažādiem simboliem – viens no tiem arī Mēness. Aktrise Agnese Cīrule aicina šo simbolisko slāni šifrēt katram skatītājam pašam:

"Tieši tur ir tā režisora un Lorkas savienošanās maģija, ka tas, kas mums nozīmē vienu, katram var nozīmēt citu. Lorka šai lugā ir atstājis ļoti daudz vietas, kur ielikt savu interpretāciju, kur elpot. Tajā pašā laikā tā informācija, ko viņš ir vēlējies pateikt, ir ļoti tieša un skaidra. Lorka ir vienkārši ģeniāls tajā dziļumā, kādā viņš izprot cilvēku, kādos smalkumos un niansēs viņš spēj runāt par lietām."

Vladislava Nastavševa iestudējuma „Asins kāzas” pirmizrāde Nacionālajā teātrī skatāma sestdien, 28.maijā, nākamās izrādes 29., 30. un 31. maijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti