Mūsdienu sabiedrības diagnoze - vērtību relatīvisms - izrādē «Māceklis»

Jaunā Rīgas teātra (JRT) Muzeja zālē 26.marta vakarā pirmizrādi piedzīvos vācu dramaturga Mariusa fon Maienburga luga "Māceklis", ko iestudējis Viesturs Meikšāns. Izrāde uzdod virkni aktuālu un arī provokatīvu jautājumu, bet atbildes ir katra skatītāja paša ziņā.

Mariuss fon Maienburgs šobrīd ir ļoti pieprasīts dramaturgs, viņa lugas skatāmas visos vadošajos Eiropas teātros. Arī Viesturs Meikšāns viņu dēvē par savu lielo atklājumu, kurš pārsteidz ar savu spēju ļoti godīgi un pašironiski runāt par pašām aktuālākajām mūsdienu problēmām. "Māceklis" ir populārā vācu dramaturga jaunākā luga, tās centrā ir reliģiskā radikālisma tēma.

Lugas centrā ir pusaudzis Benjamins, kurš fanātiski aizrāvies ar Bībeles lasīšanu un visu tur uzrakstīto ļoti burtiski cenšas samērot ar šodienas dzīvi. Viņš nepieļauj nekādus kompromisus, tādējādi nonāk konfliktā ar visiem līdzcilvēkiem - savu māti, klasesbiedriem un skolotājiem, nemitīgi un ļoti kareivīgi uzrādot, cik nepareizi viņi dzīvo. Visasākais ir Benjamina konflikts ar viņa bioloģijas skolotāju - ja Benjamins ir fanātisks kristietis, tad viņa ir tikpat fanātiska ateistiska liberāle.

Režisors Viesturs Meikšāns uzskata, ka vācu dramaturgs Meienburgs ļoti precīzi uzstāda mūsu sabiedrības diagnozi - mums visapkārt valda tāds vērtību relatīvisms, ka tas dod ļoti labvēlīgu augsni dažāda veida radikālismam, ne velti Eiropā tas pieaug neticamos ātrumos.

"Mans mērķis bija parādīt to trauslo robežu, kurā brīdī radikālisms parādās, jo mēs bieži vien paši arī nepamanām, kad mūsu domas kļūst betonā iecirstas, kad mēs vairs nespējam sadzirdēt otra cilvēka viedokli, cīnāmies tikai par savu patiesību. Es uzskatu, ka Latvijas sabiedrībā tā ir ļoti izteikta parādība. Atvērtība un nebūšana dogmatisma slazdos ir tas mērķis un tā vērtība, uz ko būtu jātiecas," norāda Viesturs Meikšāns.

Izrādē spēlē trīs aktieri - Elita Kļaviņa, Vilis Daudziņš un Gatis Gāga, kuri izrādes laikā iejūtas vairākos tēlos un ar šiem tēliem arī mainās.

Izrāde uzdod virkni aktuālu un arī provokatīvu jautājumu, bet atbildes ir katra skatītāja paša ziņā. "Šī izrāde uzrāda, cik tas fanātisma un paštaisnuma vīruss ir bīstams un kā tas var saēst cilvēku. Tas nav stāsts, kuram ir taisnība, tas ir stāsts, ka visi mēs esam cilvēki un visi mēs esam manipulējami, un tas viss ir ļoti trausli," pārdomās dalās Elita Kļaviņa.

"Ja mēs paskatāmies tādā plašākā mērogā uz ģeopolitiskajiem notikumiem pasaulē, tad var labi saprast, ka "tās kājas aug" tieši no tās nespējas ieklausīties otra viedoklī. Jā, tāda galēja ksenofobija," teic Gatis Gāga.

Izrāde arī atklāj, cik atšķirīgi un pat pretēji cilvēki spēj interpretēt Bībeles tekstus, ja vēlas tajos ieraudzīt tieši sev svarīgo vēstījumu. Arī šis aspekts ir mūsdienās ir ļoti aktuāls dažādos kontekstos, ir pārliecināts aktieris Vilis Daudziņš: "Mēs jau dzīvojam tādā interpretāciju laikmetā, kad mēs dažādus faktus - vai tas ir konflikts Donbasā, vai jebkas cits - mēs to traktējam dažādi. Pasaules to traktē dažādi - kā vēlas, kā grib. Tāds laiks, kas prasa ļoti sasprindzināt smadzenes un ļoti domāt. Tai pašā laikā mēs dzīvojam laikā, kas ir tik ļoti pieblīvēts ar informāciju, ka izdarīt šādu selekciju ir ļoti grūti, un tas patiešām prasa no tevis ļoti lielu intelektuālo darbu. Arī atbildību par saviem vārdiem, rīcību, par to, ko tu kā nosauc. Kaut ko tu nosauc par fundamentālismu, kaut ko par ekstrēmismu, terorismu, par fašismu tu kaut ko nosauc, bet der iedziļināties, ko šie jēdzieni nozīmē, kad tie radušies un kuros gadījumos mēs tos varam lietot."

Jau iepriekš režisors Viesturs Meikšāns ir norādījis, ka, viņaprāt, dramaturgs Mariuss fon Maienburgs piedāvā to jauno teātra valodu, kas varētu būt svaiga Latvijas teātra kontekstā. Lugas "Māceklis" pirmizrāde skatāma 26.marta vakarā JRT Muzeja zālē Rīgā, Talsu ielā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti