Kultūras Rondo

Mākslinieks starp atmiņu un iztēli. Izstāde "Pārvietojumi" mākslas stacijā "Dubulti"

Kultūras Rondo

Sākas nacionālais kino festivāls "Lielais Kristaps"

Rīgā viesojas Mareks Vaškelis, viens no vadošajiem leļļu teātra pētniekiem Eiropā

Leļļu teātra eksperts: Mums jāuzticas, ka lellītes nav tikai tāds plezīrs

Leļļu teātrim svarīgi iegūt pieaugušo skatītāju, jo ar lellēm var daudz ko pateikt – tā uzskata Mareks Vaškelis, teātra kritiķis un leļļu teātra mākslas vēstures profesors no Polijas, kurš šonedēļ pēc Leļļu teātra aicinājuma viesojās Rīgā ar lekciju "Lelles 21.gadsimtā. Leļļu teātris pieaugušajiem – laikmeta tendences un nozīme”.

Vaškelis ir viens no vadošajiem ekspertiem leļļu teātra jomā un kā konsultants sadarbojas ar daudziem teātriem, leļļu mākslas skolām un festivāliem dažādās valstīs.

Leļļu teātra mākslas vēstures profesora Mareka Vaškeļa lekcija notika Latvijas Leļļu teātra mazajā zālē. Nelielā telpa bija klausītāju pilna, kas izmantoja iespēju koncentrētā veidā izzināt pēdējo divdesmit gadu tendences pieaugušajiem domātās leļļu izrādēs. Mareks Vaškelis uzsvēra, šīs lekcijas mērķis ir padziļināti iepazīt pieaugušo leļļu teātri, koncentrējoties tieši uz 21. gadsimta praksi. Savu stāstījumu viņš ilustrēja ar fragmentiem no izrādēm visā pasaulē, starp viņa piemēriem arī Latvijas leļļu teātra izrāde "Zelta zirgs”.

Viens no mūsdienu leļļu teātra unikālākajiem māksliniekiem, pēc Mareka Vaškeļa domām, ir austrālietis Nevils Tranters (Neville Tranter). Viņš ir dramatiskā teātra aktieris, kurš pirms 30 gadiem ieradās Eiropā un Amsterdamā nodibināja savu teātri, un tagad reizi divos gados veido jaunu izrādi. Mareks Vaškelis pastāstīja par vienu, viņaprāt, izcilu leļļu izrādi pieaugušajiem – "Šiklgrūbers, pieņemtā vārdā Ādolfs Hitlers” (“Schicklgruber alias Adolf Hitler”).

"Viņš trijās lomās uzstājas, viņš ir uz skatuves viens: viņš ir lelles animators, viņš ir lelles kalps un reizē arī partneris. Viņš spēlē kādu citu lomu," skaidro Vaškelis un vērtē, ka aktiera izpildījumā skati, ko savā izrādē piedāvā Tranters, liksies virspusēji, ne pārāk ticami. 

Vaškelis pēta mūsdienu leļļu teātra tendences, bet viņu interesē visa veida teātris ne tikai leļļu izrādes.

"Mani interesē ne tikai leļļu teātris, bet arī opera un dramatiskais teātris. Mūsdienu cirkā tik fantastiskas lietas notiek.

Bet visas šīs formas lellēs sastopas, jo lelle dod iespēju iesūkt sevī, uzsūkt sevī visas citas formas, visus citus veidojumus," uzskata Vaškelis.

"Un aktieris, kurš ir vai nu dramatiskā teātra aktieris vai mūziķis, vai dejotājs, vai vizuālā teātra aktieris, viņš kaut ko lellē ienes pavisam savu, un lelle ir neparasta, fantastiska."

Jautāts par repertuāra teātri un neatkarīgiem projektiem, par to, vai repertuāra teātrī jaunu spēles veidu un oriģinālu leļļu valodu īstenot grūtāk, Vaškelis norāda, ka tās ir divas dažādas plaknes.

"It kā viens teātris ir leļļu teātris, kas ienes bērniem repertuāra izrādes, otrs – ir paši spēlētāji, aktieri, kuriem nav jāuztraucas par auditoriju, jo viņi paši ir veidotāji un paši spēlētāji. Tās ir divas neatkarīgas tendences, kas attīstās dažādos ritmos. Bet atsevišķos gadījumos sastopas," skaidro Vaškelis.

Viņš norāda uz Latvijas leļļu teātri, kura repertuārā var parādīties arī tāda izrāde kā "Zelta zirgs", kas paver plašākas iespējas teātrim kopumā, bet uz šāda repertuāra bāzes nevar būvēt ikdienas repertuāru.

"Leļļu teātru viens no svarīgākajiem momentiem ir iegūt tieši pieaugušo skatītāju, jo tiešām ir, ko pateikt un ar ko pateikt. Mums ir jāuzticas tam, ka lellītes tas nav tikai tādas muļķības, tāds plezīriņš," norāda Vaškelis.

Pašlaik Latvijas Leļļu teātra repertuārā ir četras izrādes pieaugušajiem "Kazanova”, "Romeo un Džuljeta”, "Skroderdienas Silmačos” un "Zelta zirgs”. Leļļu teātra direktors Vilnis Beķeris atzīst, ka iet grūti ar pieaugušo izrāžu apmeklējumu. Kā piemēru viņš min Dāvida Džovanzanas iestudēto "Romeo un Džuljeta” izrādi.

Beķeris atzīst, ka šādu izrādi teātris var atļauties tikai kā greznību.

"Centīsimies, protams, pēc iespējas tā, kā mums atļaus laiks, režisori, finanses. Mēs turpināsim," atzīst Beķeris. "(..) Jāpieradina skatītājs, ka šeit tiešām ir, ko skatīties."

Gan savā lekcijā, gan arī individuālajā sarunā Mareks Vaškelis uzsvēra, cik svarīgi veidot leļļu izrādes pieaugušajiem. Taču viņš minēja arī interesantus piemērus no Londonas dramatiskā teātra un Viļņas operas iestudējumiem, kuros oriģināli, jēgpilni un prātā paliekoši izmantotas lelles.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti