Leimanis: Līdz ar «Raimondas» iestudējumu repertuārā ir visas klasiskā baleta pērles

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Līdz ar Aleksandra Glazunova „Raimondas” atgriešanos uz skatuves Latvijas Nacionālā baleta repertuāru rotās visi populārākie klasiskie baleti, kas nemainīgi turpina pulcēt plašu skatītāju loku. „Raimondas” stāsts par bruņinieka, viņa daiļās līgavas un saracēņu karavadoņa mīlas trijstūri sola ievest skatītāju brīnumainā viduslaiku pasaulē ar krāšņiem austrumu motīviem, cīņas ainām, poētiskiem mīlas duetiem un dažām no klasiskā baleta skaistākajām melodijām, kas „Raimondas” iestudēšanai iedvesmojušas daudzus horeogrāfus.

Šis būs ceturtais „Raimondas” iestudējums Latvijas Nacionālajā baletā. Kopš iepriekšējā pagājuši 22 gadi. Ar „Raimondas” atgriešanos repertuārā piepildījies kāds sens baleta vadītāja Aivara Leimaņa sapnis – uz Baltā nama skatuves redzami visi lielie klasiskie baleti augstā kvalitātē.

„Ir daudz teātru, kur varbūt iet „Raimonda” vai iet „Bajadēra”, vai „Gulbju ezers” un „Apburtā princese”, bet pasaulē ir ļoti maz teātru, kur vienlaicīgi visas šīs klasiskās izrādes. Tas ir Lielais teātris Maskavā, tā ir Pēterburga, varbūt vēl kāds. Bet mēs tiešām varam būt lepni, ka mums visas šīs klasiskā baleta pērles ir tagad vienkopus repertuārā,” gandarīts ir Leimanis.

Aivars Leimanis iestudējumu veidojis, izmantojot par krievu baleta tēvu dēvētā Mariusa Petipā horeogrāfijas motīvus. Petipā savu „Raimondu” radīja teju 80 gadu vecumā, un to uzskata par viņa meistarības spilgtu apliecinājumu. Leimanis no jauna iestudējis pirmo cēlienu, tas kļuvis dinamiskāks un dejām bagātāks.

„Raimondas” sižets vēsta par bruņinieku, kurš dodas Krusta karā, un viņa skaisto līgavu. Dejotājiem šis balets ir īsts pārbaudījums, atzīst Aivars Leimanis:

„Šeit ir tā viduslaiku elpa, bruņinieku gars, krusta kari, te ir austrumu tēma, ungāru tēma, kas caurvij ne tikai raksturdejas, bet iet cauri arī klasiskajā dejojumā. Šeit ir milzīgs darbs Raimondām – faktiski Raimonda šajā izrādē nodejo divu izrāžu apjomu.”

Raimondas lomu pirmizrādēs dejos Latvijas Nacionālā baleta vadošās balerīnas Baiba Kokina un Elza Leimane-Martinova. Pedagoģe Irina Čistjakova no Pēterburgas solistiem palīdzējusi atklāt Raimondas lomas noslēpumus, stāsta Leimane-Martinova:

„Darbs pie rokām, pie niansēm, kā kustas galva, kā izseko skatienu – tas līdzinājās gluži vai juveliera darbam, pilnam ar frustrācijām. Ārkārtīgi liela nozīme ir niansēm! Varbūt tādēļ, ka tas ir ģeniālā Petipā viens no pēdējiem meistardarbiem, tur ir savijušies visi viņa radošā mūža secinājumi. Gan apjoma, gan stilistikas ziņā te ir trīsreiz vairāk darba nekā citos klasiskos baletos, ko mēs ar Baibu faktiski visus esam nodejojušas.”

Baleta muzikālo vadību pirmo reizi uzņemsies jaunais diriģents un kora „Kamēr…” mākslinieciskais vadītājs Jānis Liepiņš, kurš arvien biežāk redzams arī simfoniskā orķestra priekšgalā. Debiju baleta diriģēšanā viņš sauc par lielu atbildību, bet Aleksandra Glazunova mūziku raksturo kā ļoti krāšņu.

„Tas ir Glazunovs, tāpēc tur parādās šis krievu mūzikas kolorīts. Parādās arī dienvidnieciskas skaņas, spāņu, austrumu – tur ir ļoti daudz kas! Mūzika ir ļoti krāšņa. Bet es teiktu, ka tas, kas caurstrāvo šo baletu, ir vieglums,” secina Liepiņš.

Scenogrāfe un tērpu māksliniece Ināra Gauja krāšņajam „Raimondas” jauniestudējumam radījusi 142 sieviešu un 114 vīriešu kostīmus. Baleta pirmizrāde gaidāma piektdien, 27.martā.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti