Kritiķi: šis gads iezīmējis lielas pārmaiņas Latvijas teātros

Gada nogalē ierakstu sērijā "Cilvēks ziņu virsrakstos" tradicionāli atskatāmies uz spilgtiem notikumiem un būtiskiem pavērsieniem Latvijas sabiedriski politiskajā ainavā, un tādu šogad netrūka arī kultūras laukā. Viens no tiem publiskajā telpā tika apspriests īpaši kaismīgi, un tā bija Dailes teātra aktieru nostāšanās pret ilggadējo māksliniecisko vadītāju Dž.Dž.Džilindžeru un tam sekojošā Džilindžera un direktora Andra Vītola aiziešana no amata. Taču tās nebūt nav vienīgās pārmaiņas, kas sašūpojušas Latvijas teātru vidi. 

Kritiķi: šis gads iezīmējis lielas pārmaiņas Latvijas teātrosMāra Rozenberga
    Teju 195 tūkstoši skatītāju pērn apmeklēja vienu no lielākajiem Latvijas teātriem – Dailes teātri. Tieši simtās jubilejas sezonā publiskajā telpā izlauzās konflikts starp aktieriem un māksliniecisko vadītāju Dž.Dž.Džilindžeru, kurš šajā amatā bija kopš 2010.gada. Septembra beigās, pašam Džilindžeram esot ārzemēs, 34 no 42 štata aktieriem parakstīja neuzticības vēstuli viņam.

     

    "Tas bija negaidīti no viena aspekta – šajā revolūcijas procesā aktīvi iesaistījās cilvēki, kuri gan pirms, gan pēc tam aktīvi apgalvoja, ka patiesībā jau teātrī lielās līnijās viss ir kārtībā. Atrada šo Džilindžera faktoru, kas nu būtu jāmaina, bet pārējais jau ir ļoti labi. Vai tas tā ir, par to mēs tagad varētu sākt ļoti plaši diskutēt," secināja teātra kritiķis un laikraksta "Diena" žurnālists Atis Rozentāls.

    Viņš bija viens no četriem kritiķiem, ko Džilindžers šovasar aicināja uz sarunu, lai publiski skaidrotu savu un teātra māksliniecisko kursu. Šī visnotaļ interesantā saruna lasāma žurnāla "Teātra Vēstnesis" rudens numurā jau pēc viņa atkāpšanās. Tam, ka visā nevar vainot tikai paša Džilindžera radošo krīzi, par ko kritika tika runājusi jau agrāk, piekrīt arī teātra kritiķe Līga Ulberte. Viņa cer, ka Džilindžers režiju tomēr pavisam nepametīs.

    "Veids, kā notika Džilindžera atlaišana, man liekas neglīts un neatbalstāms. Pat ja ir taisnība tam, kas vēlāk izskanēja aktieru komentāros, ka viņi nav zinājuši par Džilindžera prombūtni brīdī, kad tika sasaukta liktenīgā sapulce, tad brīdī, kad to uzzināja, būtu varēts sapulci apturēt un sasaukt vēlreiz, kad režisors atgriežas. Mani arī mazliet mulsina daudzu Dailes teātra aktieru publiski paustā pozīcija, teikšu godīgi, arī Ilzes Ķuzules-Skrastiņas runa "Spēlmaņu naktī", saņemot balvu, ka īstenībā jau mēs esam forši un tagad viss būs tikai labāk.

    Nu, nav tā, ka pie visa vainīgs bija tikai Džilindžers. Es domāju, ka problēmas teātrī bija un ir dziļākas," sprieda Ulberte.

    Drīz pēc Džilindžera atkāpšanās sekoja arī teātra direktora Andra Vītola atlūgums, un pašlaik Dailes teātris konkursā meklē jaunu vadītāju. Tāpēc par turpmāko abi uzrunātie teātra kritiķi pagaidām ir piesardzīgi.

    "Mani turpina vajāt sajūta, ka, ja mēs katram Dailes teātra aktierim pajautātu, kādu viņi redz šī teātra nākotni, tad šīs vīzijas atšķirtos. Ir jābūt cilvēkam, kas nāk ar tādu vīziju, kas, pirmkārt, maksimāli spēj pārliecināt kolektīvu par to, ka ir jāiet konkrētā virzienā. Pretējā gadījumā, ja šis jaunais kurss būs ārkārtīgi radikāls – un patiesībā jebkuras pārmaiņas draud ar to, ka pirmajā brīdī ir kaut kāds skatītāju skaita kritums –, vai teātris būs tam gatavs un vai tas nebeigsies ar vēl kādus sapulci, kuras rezultātā kādu atlaiž," vērtēja Rozentāls.

    Pēc Dailes teātrī notikušā publisku vēstuli ar nu jau gandrīz folklorizējušos nosaukumu "Teātris nav rimčiks" izplatīja Jaunā Rīgas teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis. Viņaprāt, māksliniecisko vadību nevar uzticēt teātra direktoram un tā ir jāsaglabā kā atsevišķa pozīcija. Ulberte gan nepiekrīt, ka tas vienmēr būtu slikts variants – pretējo pierādījis gan Ojārs Rubenis Nacionālajā, gan Herberts Laukšteins Liepājas teātrī.

    "Šis vispār droši vien nav līderu laikmets. Līderi nekur apkārt nemētājas, nevienā jomā.

    Mums nav paņemami desmit izcili direktori, tāpat kā nav kaut kur paņemami desmit izcili mākslinieciskie vadītāji. Līderis teātrī ir vajadzīgs, par to es esmu pārliecināta. Tas, ka tas var būt arī direktors, ne obligāti tieši mākslinieciskais vadītājs kā atsevišķa štata vienība, manuprāt, ir iespējams. Bet tas, ka šo līderu nav pa diviem uz katra pirksta, arī ir fakts," sacīja kritiķe.

    Saites ar mākslinieciskajiem vadītājiem šogad pārtrūkušas arī citos teātros – ar Indru Rogu Valmierā, ar Ģirtu Šoli Leļļu teātrī. Pērn pie jauniem direktoriem tika Rīgas Krievu teātris un Latvijas Nacionālais teātris. Pārmaiņas ir lielas un notiek dažādu faktoru dēļ, taču, ko tas mainīs Latvijas teātra ainavā, pašlaik vēl ir pāragri spriest, secināja teātra kritiķi.

    Vēl par kādu jaunumu šogad parūpējās "Spēlmaņu naktī" par labāko režisoru kronētais Elmārs Seņkovs, atstājot Nacionālā teātra štatu un paziņojot par darbu pie jaunas trupas sadarbībā ar pavasarī absolvējušā "leļļu teātra kursa" aktieriem. Jau pērn sevi pieteica teātra trupa "Kvadrifrons" Rīgas cirkā.

    "Esot šī gada "Spēlmaņu nakts" žūrijā, kas skatās daudz un mēģina aptvert laukumu, es jūtu intensīvu ārpusteātra projektu attīstīšanos.

    Tā tiešām ir intensīvāka nekā vēl pirms pāris gadiem. Lielā mērā tas ir saistīts ar "Latvijas skolas somas" programmu, līdz ar to bērnu un jauniešu projekti tiešām pašlaik ir interesantāki ārpus stacionārajām teātra ēkām nekā tajās iekšā. Vismaz pagaidām. (..) Man liekas, ka ir jūtams jaunības process, kas kaut ko iekustina ārpus teātra ēkas," sacīja Ulberte.

    Bet, runājot par repertuāra teātriem, tuvākās saturiskās pārmaiņas, visticamāk, redzēsim Dailes teātra simtās sezonas repertuārā, ko sākotnēji vēl veidoja Džilindžers. Taču, kā uzskata teātra kritiķi, jaunās vadības, lai kāda tā būtu, pilno rokrakstu droši vien ieraudzīsim tikai vēl pēc kādas sezonas, kad tā būs iestrādājusies, līdzīgi kā pašlaik Nacionālā un Rīgas Krievu teātra jaunā vadība.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Teātris un deja
    Kultūra
    Jaunākie
    Interesanti