Iestudējums veltīts, iespējams, pašai aizkustinošākajai cilvēka īpašībai – spējai atdot savu mīlestību uz visiem laikiem zūdošajam mirklim.
“Šo darbu es pirmo reizi izlasīju, kad man bija gadi 20. Un tas mani pārsteidza ar savu nežēlīgo, es pat gribētu teikt, cinismu. Tas mani satrieca toreiz un bija palicis visu laiku atmiņā kopš tā brīža,” tā Uldis Tīrons stāsta par Tomasa Manna stāstu “Apmānītā”.
Kad viņš šos savus tik ilgi glabātos iespaidus pastāstīja Alvim Hermanim, tieši viņš bija tas, kurš mudināja ķerties pie šī darba iestudēšanas. Uldis Tīrons pats Manna darbu arī iztulkoja un izveidoja tam dramatizējumu.
“Apmānītā” ir Tomasa Manna pēdējais pabeigtais darbs, tapis 1953. gadā. Tā notikumi risinās pēc Pirmā pasaules kara uz Eiropas norieta fona. Centrā ir vācu atraitne Rozālija, kura pusmūžā pēkšņi un neglābjami iemīlas uz pusi jaunākajā angļu valodas pasniedzējā Kenā. Šajā dīvainajā mīlas stāstā ir kas ļoti skarbs, skumjš un pat biedējošs, taču izrādei izraudzīta tāda spēles forma, kas tai piešķir zināmu vieglumu un gaišumu.
“Tas ir vienkārši tādas aizejošas, zūdošas mīlas stāsts uz Eiropas sabrukuma fona. Pie visām tām šausmām, kas tur ir uzrakstītas, vienlaikus ir tāda stīga, ko Tomass Manns īpaši neaiztiek, bet kas ir aizkustinājums par to, cik ļoti trausls ir cilvēks, ka tā āda, kauli un viss pārējais – tas ir tiešām pīšļi. Uz to var paskatīties dažādi. Ārsts skatās no vienas puses, mēs varam paskatīties no citas puses. Bet šis pats trauslums un aizkustinājums redzēt cilvēkus, kuri ir nolemti slimībām, nāvei, ir tas, kādēļ var arī viņus cienīt un mīlēt un tamlīdzīgi,” saka Tīrons.
Izrādes formu Uldis Tīrons raksturo kā atsvešināto teātri, un Regīna Razuma atzīst, ka šajā neparastajā formā darboties viņai ir ļoti interesanti. Aizraujošs kopumā bijis viss izrādes veidošanas process.
“Mēs strādājām jautri, daudz runājām par visvisādām tēmām, par pasaules kultūras vēsturi, jo
Tomasa Manna darbos ir neiedomājami daudz atsauču uz visādiem vēstures notikumiem, uz visādiem citātiem, sākot ar Veco Derību un beidzot ar tā laika mūziku. Te ir arī šī te polemika, kas ir mīlestība, no kurienes tā rodas, kā tā dzimst, vai tā ir prāta spēja vai fizioloģija,”
izrādi raksturo Regīna Razuma.
Rozālijas iemīlētā jaunekļa Kena Kītona lomā redzēsim šai lomai pieaicināto Kasparu Dumburu.
“Uldim ir savs skats uz teātri, man viņa teātra pasaule šķiet interesanta. Mēs varējām atļauties dažādas trakulības un eksperimentus ar aktiera spējām, ne tikai psiholoģiski nodot informāciju, bet arī ar ķermeni, ar balsi. Tā kā būs interesanti, es esmu tiešām priecīgs par šo satikšanos,” neslēpj Dumburs.
Līdzās Regīnai Razumai un Kasparam Dumburam lomās vēl darbojas Marija Linarte, Toms Veļičko, Katjuša Pelli un Ģirts Krūmiņš, kurš iejūtas paša Tomasa Manna lomā.
Iestudējuma “Apmānītā” pirmizrāde Jaunajā Rīgas teātrī skatāma piektdien, 4. janvārī.