Līdzās dejotājiem no deju kompānijas „Ārā” tajā piedalīsies Nacionālā teātra aktieri, kuri visi kopā kustību valodā izspēlēs stāstu par cilvēka attiecībām ar Visumu, laiku, dabu un nāvi.
Bankava ir jauna, bet jau atzinīgi novērtēta horeogrāfe.
Viņas izrāde „Rauts” bija nominēta šī gada Spēlmaņu nakts balvai, par to viņa izpelnījās arī festivāla „Patriarha rudens” balvu, kas deva šo iespēju iestudēt izrādi Nacionālajā teātrī:
„Tas ir gan gods, gan pienākums, gan reizēm varbūt arī bailes, jo šī institūcija tomēr ir ļoti liela ar saviem noteiktiem kanoniem. Bet, jā, es esmu priecīga, jo laikmetīgās dejas horeogrāfiem ir reta iespēja tikt pie šāda bonusa," viņa neslēpj.
Jaunajai izrādei Bankava devusi nosaukumu „Nature morte” jeb "Klusā daba", kas vairāk saistās ar glezniecības žanru. Tomēr tas ir daudz ietilpīgāks apzīmējums, kas ietver sevī arī nāves jēdzienu. „Šajā izrādē mani interesēja katra attiecības ar sevi, ar dabu, ar nāvi, kaut kādā ziņā „klusā daba” man ar to saistās," viņa klāsta.
Izrādes tapšanas procesā tās dalībnieki gan kustību valodā, gan sarunās daudz improvizējuši par minētajiem lielajiem jēdzieniem.
Lai iedvesmotos vajadzīgajai atmosfērai, kopā skatījušies arī filmas – Rona Frikes vizuāli iespaidīgo kinolenti bez vārdiem „Samsara” un Sergeja Paradžanova darbu „Granāta krāsa”.
Izrādē skan baroka laika mūzika, arī bungu ritmi un skaņas, ko dalībnieki imitē ar savām balsīm. Izrādē dejotāji un aktieri netiek nodalīti, visiem ir līdzīgi uzdevumi – proti, arī aktieri atklājas tikai ķermeņa un kustību valodā.
Aktrise Madara Botmane to vērtē kā vērtīgu un veselīgu pieredzi. Viņai tā esot atgriešanās arī pie saknēm, jo savulaik viņa gribējusi būt dejotāja, nevis aktrise. "Tas ir ļoti veselīgs process ne tikai fiziskās slodzes dēļ, bet arī prātam. Nonākt citos apstākļos un nedarbināt savu fantāziju tikai teātrālajā domāšanā un izkāpt ārā no tā visa ir ļoti veselīgi gan fiziski, gan garīgi," stāsta Botmane.
Arī dejotājs Rūdolfs Gediņš izrādi vērtē kā interesantu pieredzi un savstarpēju bagātināšanos. "Ir lietas, kas aktieriem šķiet pašsaprotamas un otrādi. Tad rodas simbioze, kas varētu vedināt uz labāku rezultātu nekā tad, ja būtu tikai viens vai otrs [dejošana vai aktierspēle]," norāda Gediņš.
Izrāde nav ilustratīvs stāsts, tāpēc tā ļaus katram skatītājam uzburt savas asociācijas un pārdomas. "Man tas ir par dabisko mūsos un kā mēs ar to tiekam galā. Jo neatkarīgi no tā, kā mēs rīkojamies saskaņā ar sabiedrības noteikumiem – vai tā ir morāle vai ētika, visas mūsu iegribas tāpat nāk no instinktiem – ēst, dzert, dominēt un tā tālāk. Kā mēs ar to tiekam galā, kā mēs dabisko aspektu liekam kopā ar sociālo aspektu... Katrā no mums ir vesela ekosistēma, ar ko mums ir jāsadzīvo," secina Gediņš.
Bankavas jauniestudējuma pirmizrāde Nacionālā teātra Jaunajā zālē skatāma trešdien, 30.novembrī.