Labrīt

Ministrs: Valdība lems par ārkārtas situācijas pagarināšanu. Pārskatīs ierobežojumus

Labrīt

Bordāns: Starp 8 ģenerālprokurora amata kandidātiem ir vairāki spēcīgi pretenedenti

Elmārs Seņkovs aicina uz virtuālo pirmizrādi lugai "Irānas konference"

«Irānas Konference» Seņkova režijā – kad neoliberālisms jūk pa vīlēm

Vai Rietumu un Austrumu kultūrām ir iespējams pa īstam saprasties? Vai brīvības jēdziens austrumniekiem nozīmē to pašu, ko mums? Vai brīvība vispār ir objektīvs vai subjektīvs jēdziens? Tie ir daži no jautājumiem, kurus savā lugā “Irānas konference” uzdod pasaulē pazīstamais krievu dramaturgs Ivans Viripajevs.

Režisors Elmārs Seņkovs lugu uzskata par ļoti aktuālu, dziļu un aizraujošu materiālu, un 8. maijā virtuālajā vidē būs skatāma viņa veidotā iestudējuma pirmizrāde. Tā tapusi, izmantojot platformu “Zoom”, un tajā piedalās 11 aktieri no dažādiem Latvijas teātriem.

Luga ir ļoti pateicīga, lai to veidotu videoformātā, jo tās darbība notiek kādā Irānas problemātikai veltītā konferencē Dānijā, kurā ar dedzīgiem monologiem uzstājas dažādu jomu eksperti.

Ivana Viripajeva lugas darbība notiek konferencē Dānijā, veltītā Irānas problemātikai. Tajā piedalās Dānijā atzīti augstskolu profesori, politologi, filozofi, teologi un citi aktīvisti, kā arī irāņu dzejniece, Nobela prēmijas laureāte literatūrā.

Jau pašā sākumā šķiet, ka konference ievirzās pavisam citā gultnē, nekā šādiem pasākumiem ierasts.

Tās dalībnieki runā ļoti personiski, aizrautīgi un dedzīgi, atklājot arī Rietumu sabiedrībai neglaimojošus viedokļus, kas raisa pretreakciju citādi domājošajos.

Konferences dalībnieku lomās iejūtas aktieri no Rīgas, Liepājas un Valmieras teātriem. Viņu vidū Lolita Cauka, Jekaterina Frolova, Inese Kučinska, Juris Bartkevičs, Mārtiņš Meiers, Arturs Krūzkops, Artūrs Skrastiņš, Andis Strods un vēl citi.

Elmārs Seņkovs lugu bija plānojis iestudēt Ģertrūdes ielas teātrī, bet Covid-19 ieviesa savas korekcijas, un nu būtībā tapis pat ļoti unikāls projekts, pie tam konferences vide lugā labi sasaucas ar video formātu. Kas viņam lugā šķiet aktuāls – atklāj Elmārs Seņkovs: “Mani interesē šie jautājumi: mūsu neoliberālās sabiedrības kaut kāda forma. Kā mēs domājam un kāda ir mūsu skatīšanās uz citiem. Tātad, esam mēs, un ir viņi. Kas ir tie viņi, no kā mēs baidāmies, ko mēs nesaprotam? Mani ļoti arī reizēm sāk uztraukt tās vērtības, ko mēs pieņemam par normu. Piemēram, mani ļoti mulsina, ka joprojām mūsu sabiedrība var ''Youtube'' skatīties, kā nogalina Sadamu Huseinu. Tiek ievietots šis video, un tā ir Rietumu kultūra, kas to dara. Jautājums ir, vai mēs paši spējam paskatīties uz sevi, uz mūsu sabiedrību, kādi mēs esam. Jā, it kā mēs skaitāmies laimīga sabiedrība, bet vai patiešām tā ir?”

Kas ir laime, kas ir brīvība, kas ir dzīves jēga – luga uzdod visus šos eksistenciālos jautājumus. Un teju katram lugas personāžam ir savs skatījums uz tiem un pilnīgi iespējams arī – katram sava taisnība, arī režisors atzīst – bieži vien nosliekties par labu kādam vienam viedoklim nemaz nav tik vienkārši.

Elmārs Seņkovs stāsta: “Pilnīgi varu piekrist, piemēram, varonei Astrīdai Petersenai, kas runā par to, kā mums būtu jāizglīto Austrumu sabiedrība, viņu politika un domāšana un jāievieš demokrātija.

Un tajā pašā brīdī es varu arī piekrist ļoti konservatīvam mācītājam, kurš saka – nu tomēr “Pussy Riot” nevajag laist baznīcā, jo galu galā baznīca ir domāta, lai lūgtu Dievu, nevis piesauktu sātanu.”

Artūrs Skrastiņš atveido Danielu Kristensenu, Orhūsas universitātes Dānijā profesoru, kuram dod vārdu pirmajam un tieši viņš ir tas, kurš jau pašā sākumā izjauc konferences scenāriju.

“Jo uzdotā tēma par Irānu, par islāmu, par “mēs un viņi” problemātiku pārvēršas par tādu filozofisku intelektuālu disputu par to, kas ir Dievs, par ko mēs Dievu esam padarījuši, kā mēs Dievu mēģinām pielāgot sev, kura Dievs tad ir svarīgākais.

Un tā arī nevar nonākt pie viena kopsaucēja, jo problēma ir mūsdienu Eiropas neoliberālajā pieejā lietām.

Kad mēs pēkšņi saduramies ar Austrumu, nepazīstamo islāma kultūru un svešo dzīves uzstādījumu, tas neoliberālisms jūk un brūk pa vīlēm, jo mēs tomēr nespējam saprast tās atšķirības,” skaidro Skrastiņš.

Izrādes interneta iestudējums veidots, izmantojot platformu “Zoom”. Katrs aktieris atradās savā vidē, un sadarbībā ar radošo grupu attālināti atrada piemērotāku vietu ierakstam, arī piemērotāko apģērbu no savas garderobes. Scenogrāfe un video māksliniece Paulīne Kalniņa stāsta, ka vizuālā tēla veidošanā ļoti svarīgu lomu spēlēja gaisma.

Izrādes “Irānas konference” pirmizrāde skatāma 8. maijā pulksten 19.00 vietnē “Youtube”. Ieraksts būs pieejams līdz svētdienas, 10. maija, pulksten 24.00. Izrādi var skatīties bez maksas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti