Kultūras ziņas

Gadsimta lieciniece. Satikšanās ar Valentīnu Freimani

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Pirmizrāde baletam par horeogrāfu Ņižinski

FOTO: Opernamā pirmizrāde baletam par horeogrāfu Ņižinski

Asas, emocionāli pielādētas kustības, mīlestība, kaisle un dusmas – tā īsumā varētu raksturot baletu par ievērojamo baletdejotāju un horeogrāfu Vaclavu Ņižinski, kas 14. aprīlī piedzīvos pirmizrādi Latvijas Nacionālajā operā un baletā.

Šopēna un Debisī mūzikas ieskauti, jau baleta "Ņižinskis" ģenerālmēģinājumā parādījās dažādie tēli. Laikmetīgajā baletā atklāta leģendārā Sergeja Djagiļeva vadītā Krievu baleta solista un horeogrāfa Vaclava Ņižinska dzīves nozīmīgākie brīži uz skatuves un ārpus tās.

"Es to raksturotu kā stāstu, kuru atstāsta Vaclavs Ņižinskis. Manuprāt, tajā brīdī, kad viņš jau ir aizgājis no šīs pasaules un atskatās uz savu dzīvi no tās aizpasaules, tas ir viņa objektīvs skats uz savu dzīvi, uz to, ko viņš tajā ir paveicis," par darbu stāsta Djagiļeva lomas dejotājs Antons Freimans.

Panākumi, neveiksmes, kā arī ovācijas un neprāts nav sveši ne baleta galvenajam varonim, ne horeogrāfam Marko Gekem, kas radījis šo iestudējumu.

"Ņižinska atveidotājam izaicinājums ir arī tas, ka ir jāsaprot, kāds ir šis tēls. 90 minūšu laikā ir jāattēlo visa dzīve – svarīgākie notikumi viņa dzīvē un karjerā, kā arī tikšanās ar dažādiem cilvēkiem. Jāattēlo laiks, kad viņš bija mazs zēns, kad atstāja māti, līdz pat šizofrēnijai dzīves beigās," stāsta uzveduma horeogrāfs-inscenētājs Fabio Palombo (Vācija).

Tas ir mākslinieciski sarežģīts uzdevums, kuru papildina komplicēta horeogrāfija. Galvenajam solistam Aidenam Viljamam Konefrijam nav bijis viegli neļaut varoņa emocionālajiem pārdzīvojumiem pārņemt sevi. Viņš uzsver: "Tajā baletā es jūtos iekšā ļoti, ļoti mierīgi visu laiku. Varbūt ar seju es rādīšu, es pastāstīšu kaut ko, bet iekšēji sevī es jūtos mierīgi. Vismaz es cenšos būt mierīgs."

"Mums jau horeogrāfija ir tik izaicinoša, ka starp to mēs ieejam tēlā. Tiešām sarežģītākas horeogrāfijas mūsu teātrī nekad nav bijis. Un tā bija riktīga pieredze," norāda Antons Freimans.

Radošā komanda atzīst, ka skatītājiem pirms izrādes vajadzētu iepazīties ar Ņižinska un pārējo tēlu dzīvesgājumu.

"Būtu vēlams vispār iepazīties ar personāžiem – Ņižinskis, Djagiļevs –, lai saprastu viņu dzīves, viņu attiecības. Un tad to daudz labāk varēs nolasīt arī šajā izrādē," teic Antons Freimans. "Un varbūt jūs nevarēsiet nolasīt to uzreiz, skatoties izrādi, bet patiesībā šeit, šajos abstraktajos tēlos, ir iekodēti gandrīz vai visi tā laika baleta personāži. Te ir Anna Pavlova. Tas džeks ar spārniņiem – tā ir slavenā balerīna Anna Pavlova, kura mēģina nostāties uz puantēm, bet viņai nesanāk. Viņa mēģina pacelt kāju uz 90 grādiem, bet viņai nesanāk. Un tas ir šausmīgi smieklīgi. Ja jūs tiešām iepazīsieties ar visu šo darbu priekšvēsturi, tad jums būs ne tikai asaraina tā izrāde, bet arī brīžiem smieklīga un viegla. Viņa ir ļoti dažāda."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt