Koncertizrādi veido mūzikas un drāmas telpas "OratoriO" radošā komanda Rēzijas Kalniņas un Aināra Rubiķa vadībā. Emocionālo un tehniski sarežģīto Imanta Kalniņa muzikālo partitūru iestudējumā atskaņo orķestra "Sinfonietta Rīga" mūziķi, kamerkoris "Ave Sol" un Nacionālās operas solisti.
"Mēs kopā ar solistiem daudzu mēģinājumu garumā vērām paši sevi vaļā, sākot mēģināt un sastopoties ar tradicionālajām operas lielajām žestikulācijām, mēs tomēr gājām uz to psiholoģisko, iekšējo minimālismu," stāstīja iestudējuma režisore Rēzija Kalniņa.
Operdziedātāja Viktorija Pakalniece par darbu sacīja: "Mani pārsteidza tas, ka šajā mūzikā ir ne tikai ļoti viņam raksturīgas lietas, dažādas raksturīgas harmonijas vai ritma zīmējumi,
bet ir arī kaut kādas pilnīgi jaunas un nedzirdētas detaļas, kuras, es domāju, būs kā pārsteigums tiem, kuriem patīk Imanta Kalniņa mūzika, un tiem, kas varbūt nav tik ļoti labi iepazinuši."
Aleksandra Čaka dramatiskā poēma, kas vēsta par 17. gadsimta vēsturisku epizodi, kuras galvenais varonis Matīss ir konfliktā ar visu pasauli un meklē tajā savu vietu un mīlestību, Imanta Kalniņa redzējumā pārtapusi monumentālā opusā par Rīgu.
Izrādes apmeklētājs, komponists Juris Vaivods sacīja: "Man patīk šī Imanta Kalniņa dziesmas estētika, ko viņš ir pielietojis šai operā, jo, manuprāt, tā ir tāda pareizā atslēga, kā atslēgt Aleksandru Čaku un viņa dzeju. Tā ir tāda pilsētas romance vai dziesmu estētika, un tas man liekās ļoti aizkustinoši un mīļi."
Diemžēl pats komponists sava darba pirmatskaņojumā klāt nebija, bet savu attieksmi par vēlmi izcelt vērtējumam šo darbu ģimenei gan neslēpa.
Operas "Matīss, kausu bajārs" pirmizrāde Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars" tika uzņemta ar publikas ovācijām. Bet tas, vai šis uzvedums tiks izrādīts vēl kādreiz arī uz citām Latvijas skatuvēm, šobrīd nav zināms.