Rīta Panorāma

Intervija ar Jāni Abāšinu

Rīta Panorāma

Drošība uz ceļiem: Gājēju pārejas

Pasaules pirmizrāde Barselonas operā – Egils Siliņš - «Dēmons»

Egils Siliņš titullomā operas «Dēmons» pirmizrādē Barselonā

Izcilais latviešu basbaritons Egils Siliņš dzied titullomu Antona Rubinšteina operā “Dēmons”, kas beidzot piedzīvojusi pirmiestudējumu Barselonas operā. Izrādes komanda šo iestudējumu veltījusi krievu izcilā baritona Dmitrija Hvorostovska piemiņai.

“Krievu romantisma aizmirstais dārgakmens”, kā to dēvē paši spāņi, pasaules pirmizrādi piedzīvoja 23.aprīlī. Tamāras loma jauniestudējumā atvēlēta Eiropas opernamos gaidītajai lietuviešu izcelsmes solistei Asmikai Grigorjanai.

Rubinšteina “Dēmons”  veidots pēc  Mihaila Ļermontova  aizraujošā stāsta par kaisli un vientulību, pēdējo izmisīgo mēģinājumu mīlēt. Barselonas operā “Dēmonu” iestudē pirmo reizi, un kopprojektu veido  Helikona Opera Maskavā, Bordo Nacionālā opera un Nirnbergas Valsts teātris. 

Operu diriģē Mihails Tatarņikovs, bet iestudējuma režisors ir Dmitrijs Bertmans. Režisors stāsta: “Eņģelis un Dēmons šajā iestudējumā ir viens vesels. Baltais un melnais tēls, notiek strīds, un izrādes fināls negaidīts – viņi apmainās vietām. Arī kostīms viņiem ir kā fraka, bet izveidots no spalviņām, jo viņš taču pie Tamāras atlido. Tā ir fantāzija. Mūs pašus nereti aizrauj fantāzija, bet ir robežas, par kurām tālāk vairs nedrīkst domāt, un mūs tas ļoti pievelk.”

Bertmans arī uzteic izrādes īpašo komandu, akcentējot Egila Siliņa vīrišķīgo balsi. Pats solists atzīst, ka Dēmons ir viena no zemo balsu skaistākajām lomām pasaules opermūzikā un lēš, ka Eiropas opernamos šis viņam ir jau piektais Rubinšteina “Dēmona” iestudējums.

Savukārt Grigorjana norāda, ka viņas loma, lai arī interesanta, ir vokāli ārkārtīga sarežģīta un ne īpaši pateicīga. Abi solisti ir vienisprātis, ka pašu skaistāko mūziku Rubinšteins ir uzrakstījis Dēmonam – kā cenšoties viņu attaisnot.

Arī operas scenogrāfs un kostīmu mākslinieks, austrietis Hartmuts Šērghofers solistiem devis sarežģītu uzdevumu – viņa veidotās cilindriskās koka konstrukcijas atgādina Visumu, un tajās ir jākustas, turklāt vēl jādzied. Siliņš uzsver – tas solistam uzliek vēl lielāku atbildību, jo kustība ir ierobežota divu metru rādiusā. Šī iemesla dēļ galvenais akcents ir uz solista ķermeņa valodu un mīmiku.

Sarunas noslēgumā Siliņš uzsver: “Mans uzdevums ir šo mūziku pasniegt tik labā kvalitātē, lai interese būtu arī par citiem operteātriem. Jo es uzskatu, ka šī opera ir tā vērta, lai tā tiešām būtu vairāku Eiropas operteātru repertuārā. Barselonas iestudējums to varētu veicināt.”

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti