Labrīt

Valsts kontrole vēlas palīdzēt jaunajām pašvaldībām veicināt savu efektivitāti

Labrīt

Re:Check: Baldzēns par Covid-19 pārslimojušajiem; maldi par rokas magnētismu pēc vakcīnas

Sirsnīgs veltījums Rīgai - "Kvadrifrona" izrāde "Rīgas ļerpatas hronika"

Detektīvs labākajās «Da Vinči koda» tradīcijās – «Kvadrifrona» izrāde «Rīgas ļerpatas hronika»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Par sirsnīgu veltījumu Rīgai un jo īpaši Rīgas vecpilsētai teātris “Kvadrifrons” dēvē savu jaunāko piedāvājumu – audiālo pastaigu izrādi “Rīgas ļerpatas hronika”. Viens no izrādes mērķiem ir pievērst atkal īpašu uzmanību Vecrīgai, kuras jaukums pēdējos gados pandēmijas un citu iemeslu dēļ ir atstāts novārtā. Audiālā izrāde sāksies pie Torņu ielas 1 un pēc tam tai būs vēl septiņi pieturas punkti dažādās Vecrīgas vietās. Pastaigas laikā izrādes baudītāji varēs izsekot detektīvstāstam, kura noslēgumā atrisināsies Rīgas ļerpatas noslēpums, un tādējādi Rīga tiks izglābta no draudošajām briesmām. Izrādes darbība notiks mūsdienās, bet tajā būs apspēlēti dažādi ar Rīgu saistīti mīti un leģendas. Kā jau “Kvadrifrona” izrādēs, netrūks arī humora un ironijas.

Ļerpatiņai, sauktai arī par ādas strēmelīti un striķīti, “Kvadrifrona” detektīvstāstā būs ļoti nozīmīga loma Rīgas liktenī. Ideja to apspēlēt izrādes veidotājiem radās no teikas par Rīgas izcelšanos ar tik garu un īpatnēju nosaukumu, ka to spēj atcerēties tikai paši izrādes veidotāji, viens no viņiem – koncepcijas un dramaturģijas autors Klāvs Mellis. Viņš stāsta: “Šajā gadījumā ir viena teika, no kuras atsperoties, mēs esam paņēmuši to ļerpatu. Teikā to gan nesauc par ļerpatu, bet siksnas auklu, jo mums jau izrādei ir tikai tāds saīsinātais nosaukums “Rīgas ļerpatas hronika”, bet īstais nosaukums ir

“Dažas lāgas melšas par siksnas auklu, kas no pēdīgiem ļaudīm nākuse un caur latviešiem pašiem ar greizām acīm tāļāk pa pasauli pie gaismas vesta, ka tā latviešu starpā ātri piejemas.”

Respektīvi, jā, tā ir tāda siksnas aukla, ar ko pavisam, pavisam sendienās sveši kungi apmērīja Rīgas robežas. Ir viena tāda diezgan populāra teika par Rīgas izcelšanos. Un tad šī ir tā siksnas aukla, ko visi mūsu tēli arī mēģina meklēt, jo tai, izrādās, piemīt diezgan svarīgas spējas.”

Izrādē piedalās aktieri Edmunds Freibergs, Reinis Boters, Matīss Budovskis, Anta Aizupe, Gatis Gāga, Kaspars Dumburs, Liena Šmukste, Anna Ulberte, Klāvs Mellis, Ance Strazda. Tās stāsts risinās mūsdienās, bet tajā apspēlētas dažādas teikas par Rīgas izcelšanos un iespējamo bojāeju. Stāsts notiek liktenīgā dienā, kad pienācis brīdis piepildīties kādam senam un baisam pareģojumam, bet tikai daži pilsētas iedzīvotāji zina, kā šīs briesmas apturēt un, protams, tas saistās ar Rīgas ļerpatas noslēpumu.

Klāvs Mellis skaidro:

“Mēs diezgan ātri sapratām, ka tas, no kā mēs gribam atsperties, ir tādi popsīgi, fiktīvi vēsturiski detektīvi, no sērijas “Da Vinči kods”.

Un tad mēs nolēmām, ka mēs gribam šajā pastaigas formātā uztaisīt spekulācijas par kaut kādiem notikumiem, kas varētu būt risinājušies tieši Rīgā. Un vispār jau visa stāsta sāls ir par veidu, kā mēs attiecamies pret savu kolektīvo vēsturi un tautas pagātni.

Mums jau vienmēr viss sanāk ar humora un ironijas piedevu. Dažreiz sanāk tik ļoti, ka, izņemot humoru un ironiju, neko citu tur neviens nepamana. Bet es tomēr ceru, ka šajā izrādē varbūt pamanīs. Jo zināmā mērā jau tā slavenā Rīgas ļerpata ir tāds mūsu senču gudrības, izmanības, tikuma un viltības iemiesojums. Un tad visi tie mūsdienu rīdzinieki, katrs kaut kādā veidā mēģina to likt lietā, izmantot pēc saviem nodomiem un saprašanas.”

Klāvs Mellis ļoti atzinīgi vērtē to, ka pēdējos gados daudz uzmanības pievēršam decentralizācijai un arvien vairāk kultūras notikumu ir ārpus Rīgas centra, bet ar šo izrādi teātra trupa “Kvadrifrons” vēlas pievērst uzmanību tieši pašam centram – Vecrīgai.

“Bet reizē mēs sapratām, ka – it sevišķi sākoties pandēmijai, bet vispār jau pēdējos gados, – ka tieši tā Vecrīgas teritorija ir kļuvusi kaut kāda tāda zināmā mērā mums pašiem sveša.

Es, piemēram, dzīvoju tieši pie Vecrīgas, bet es sapratu, ka es tur patiesībā kāju speru, cik vien reti ir iespējams, jo man liekas, ka tā sākumā tika atdota masu tūrismam un tagad, kad sākās pandēmija, tā vispār “izmira”. Un mums šķita, ka varbūt ir vērts atdot godu pašam pilsētas centram, kas patiesībā ir tik centrāls, ka jau kļuvis nomaļš,” stāsta Mellis.

Uzskatot, ka cilvēki jau ir noguruši no mākslas baudīšanas ar telefona starpniecību, izrādes veidotāji šoreiz piedāvā audiālu pastaigu, kuru baudot nebūs vajadzīgs nekāds tehniskais nodrošinājums.

Klāvs Mellis skaidro: “Princips ir tāds, ka aizejot pie pirmajām durvīm, kas ir Torņa ielā 1, muzeja “Arsenāls” durvis, kas pašlaik ir remontā, tur būs tāda planšete, kur viss tiks paskaidrots. Pie pirmajām durvīm, piemēram, būs jāpieklauvē, un tad varēs sākt dzirdēt, kas aiz šīm durvīm notiek. Dažās lokācijās varēs noklausīties it kā svešas sarunas, ka notiek aiz durvīm, dažās skatītājs tiks uzrunāts tiešā veidā un tamlīdzīgi.”

Izrādes sākuma punkts tātad būs Torņu ielā 1, tam sekos vēl septiņas pieturas, katru no tām varēs uzzināt iepriekšējā punktā. Audiālā pastaiga “Rīgas ļerpatas hronika” būs pieejama no 14. jūlija līdz 30. augustam bez maksas, tās norises laiks ir aptuveni divas ar pusi stundas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti