Sadaļas Sadaļas

Dienas ziņas

Vides atjaunošana pēc piesārņojuma ilgst gadiem

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Cēsu muzejā – V. Varslavānes leģendārie kostīmi

Cēsu muzejā apskatāmi mākslinieces Večellas Varslavānes radītie kostīmi

Cēsu muzejā atklāta leģendārās kostīmu mākslinieces Večellas Varslavānes kostīmu izstāde "Večella. Kostīmmākslas zelta fonds". Tajā aplūkojami aktieru tērpi no dažādām latviešu kinofilmām, piemēram, “Teātris” un “Viktorija”, kā arī no vairākām operas un teātra izrādēm.

Teātra izrādes vai filmas kostīms pats var kļūt par tēlu. Tā noticis ar daudziem kostīmu mākslinieces Večellas Varslavānes veidotajiem tērpiem, kuri līdz pat vasaras beigām apskatāmi Cēsu muzeja izstādē, kas veidota sadarbībā ar Eduarda Smiļģa Teātra muzeju.

“Man liekas, ka Večella principā ir tās neredzamās frontes kareivis, jo mēs jau tad, kad skatāmies izrādi, gūstam baudījumu no sižeta un arī, protams, no kostīmiem,

bet mēs varbūt ne vienmēr padomājam, kā viņš ir radies – gan kinofilmās, gan teātrī. Izrādei ir jāsagatavo ārkārtīgi daudz skiču, aktieri taču starpbrīžos pārģērbjas, mainās kostīmi, vienam aktierim ir vairāki kostīmi. Tas ir milzīgs darbs! Es to tiešām novērtēju, un, kā jau teicu, man liekas, ka Večella ir ģēnijs,” saka izstādes veidotājs, mākslinieks Dainis Andersons.

Kostīmi filmām vai izrādēm – tās nav tikai skices, piegrieztnes un audumi.

Večellas Varslavānes darbā svarīga bija arī attiecīgā laikmeta sīka izpēte, tāpēc viņai mājās bija plaša bibliotēka par vēsturi. Svarīgi bija pārzināt arī modes aktualitātes.

Mākslinieces meita Frančeska Kirke atceras: “Padomju laikos tu nevarēji vienkārši apskatīties modes žurnālu. Mēs ar mammu gājām kaut kur Doma laukumā, tāda vieta kā speciālā bibliotēka, ar speciālo atļauju mēs varējām uz vietas apskatīties ārzemju modes žurnālus.”

Ilonas Brūveres veidotā filmā Večella Varslavāne saka apmēram tā –

nekas nevar iznākt, ja filmā vai izrādē dominē viens elements, piemēram, kāds aktieris vai kostīms; tikai tad, ja viss darbojas vienā toņkārtā, izdodas mākslas darbs.

Tomēr Večellas Varslavānes tērpi nebija vienkārši apģērba gabali.

Eduarda Smiļģa Teātra muzeja eksperts Ralfs Liepa stāsta: “Viņas kostīmi nedominē, bet, piemēram, tajā periodā, kad viņa strādāja ar Alvi Hermani, tur kostīms bija kā tēls. Varbūt aktieris bez tā kostīma nemaz to tēlu nevarētu radīt. Tā arī aktieri saka, piemēram, “Marķīzē de Sadā” 1993. gadā, kas bija tomēr tāds šedevrs latviešu teātrī.”

Večellas Varslavānes veidoto kostīmu izstāde Cēsu muzejā aplūkojama līdz augusta beigām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt