Kultūras ziņas

Trīs latviešu komponistu pirmatskaņojumi

Kultūras ziņas

ASV mākslinieka Sasaki izstāde - pētījums par ķermeni

Čehova stāsti Reinholdes baletā

Čehova stāsti atdzīvojas Reinholdes laikmetīgajā baletā

Jau pēc pāris dienām VEF kultūras pilī pirmizrādi piedzīvos horeogrāfes Indras Reinholdes laikmetīgā baleta uzvedums „Gulbja dziesma". Tajā dejas žanram neierasti liela nozīme piešķirta stāstam. Lai to izstāstītu, dejotājiem nācies izkāpt ārpus ierastā robežām, uz brīdi iejūtoties aktieru lomās.

Vienā veselumā izdejot piecus savstarpēji nesaistītus Antona Čehova stāstus, iekrāsot tēlus un atdzīvināt emocijas Reinholdes uzvedumā "Gulbja dziesma" centušās trīs dejotājas no Latvijas un temperamenta ziņā pilnīgi atšķirīgi viesmākslinieki no Spānijas, Korejas un Meksikas.

„Šis uzvedums dejotājam ir liels izaicinājums, jo jārada savs tēls kā teātrī. Dažās daļās mēs tēlojam un pat izmantojam vārdus. Normāli mēs esam pieraduši strādāt tikai ar ķermeni, tāpēc šis ir kaut kas [savādāks]," norāda dejotājs no Meksikas Rauls Tamezs.

„Grūti, kā parasti," saka dejotāja Gabija Bīriņa. „Indra Reinholde vienmēr uzliek latiņu, kuru vajadzētu dejotājiem pārkāpt, ar sevi pacīnīties nedaudz, jo tas nav tā, kā atnākt un nodejot."

Dejotāji atzīst, ka mēģinājumu grafiks visu trīs mēnešu garumā bijis īpaši saspringts, un visu šo laiku tajā pilnvērtīgi piedalījušies arī ārzemju dejotāji – katrs ar atšķirīgu domāšanu un tehniku. Šis kultūru sajaukuma rezultāts tad arī ir galvenā uzveduma intriga.

„Viņa ir šausmīgi uzņēmīga un šausmīgi mērķtiecīga, un apbrīnojamas ir viņas darbaspējas un tas, ko viņa panāk," horeogrāfi raksturo dejas kritiķe Inta Balode. „Man ir mazliet tāda sajūta, ka - tā kā iespēju radīt darbu nav bieži - tad mēģina pateikt visu, salikt visu, un ir mazliet tā kā bail no pauzēm un klusuma, un miera, un tāpēc ir zināms vienveidības risks tajā visā, bet nu - balets ir balets, baletam nav jābūt katru reizi citādam, pat ja tas ir modernais, laikmetīgais, tā kustību vārdnīca jau ir pietiekoši ierobežota."

Reinholde skaidro, ka aizbēgt no sevis, kad horeogrāfiskais rokraksts jau izveidojies, ir ļoti grūti, bet sola, ka šis uzvedums atšķirsies no iepriekšējiem tieši ar teatrālo līniju.

„Kaut ko šī izrāde noteikti mainīs manā turpmākajā ceļā, jo es esmu mēģinājusi šeit tādas lietas darīt, ko es agrāk neesmu darījusi, tieši teatrālas, un es jūtu, ka man tas patīk, un es noteikti turpināšu virzīties teātra virzienā," atklāj horeogrāfe Indra Reinholde.

Uzveduma pirmizrāde Rīgā gaidāma jau sestdien, bet vēl līdz novembra sākumam to plānots izrādīt arī citviet Latvijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt