Labrīt

Ilga Šuplinska: Patlaban pedagogi nesteidz vakcinēties

Labrīt

Pirms šīs teritoriālās reformas pašvaldības tērējas prātīgāk, stingrāka arī uzraudzība

Jaunajā Rīgas teātrī top kinofilma "Baltais helikopters"

Antitēze Holivudai. Alvis Hermanis stāsta par kinofilmas «Baltais helikopters» uzņemšanu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Ļoti aktuāla, pat skandaloza tēma, ko izspēlē pasaules līmeņa aktieris un kas ietērpta izsmalcinātā vizuālā veidolā – šos par savas topošās kinofilmas “Baltais helikopters” trim galvenajiem trumpjiem uzskata režisors Alvis Hermanis. Filmas pamatā ir viņa pirms pusotra gada iestudētās izrādes motīvi, taču tā nav uzfilmēta izrāde, bet gan pilnīgi autonoms kino darbs, kam būs arī nedaudz no izrādes atšķirīgs sižets.

Tāpat kā izrādē pāvesta Benedikta XVI lomā redzēsim Mihailu Barišņikovu, ar kuru saspēlēsies Kaspars Znotiņš un Guna Zariņa, bet atšķirībā no izrādes filmā piedalīsies arī aktrise Regīna Razuma. Filmas operators ir izcilais sava amata meistars Andrejs Rudzāts.

Jaunajā Rīgas teātrī tikko noslēgusies kino darba filmēšana, tūlīt radošā grupa ķersies pie pēcapstrādes darbiem, un ceļu pie skatītājiem visā pasaulē filma varētu uzsākt gada nogalē.

Alvja Hermaņa iestudējums “Baltais helikopters” ar Mihailu Barišņikovu galvenajā lomā pirmizrādi piedzīvoja 2019. gada novembrī. Bet jau kopš pavasara izrādi pavadīja milzu ažiotāža. Jau iepriekš to paredzot, biļetes uz izrādi tirgoja tikai internetā, un tās izpirka četrās minūtēs.

Izrādes centrā – pāvests Benedikts XVI jeb Jozefs Racingers un viņa noslēpumainā atkāpšanās no pāvesta amata. Kā uzsvēra Hermanis –

ar šo izrādi viņš cenšas uzstādīt diagnozi mūsu pasaules stāvoklim šobrīd.

Diemžēl iestudējums paspēja piedzīvot tikai 20 izrādes, to noskatījās tikai 6000 skatītāju, jo sākās Covid-19 pandēmija un ar to saistītie ierobežojumi. Tagad top filma, kas nozīmē, ka stāsts nonāks līdz visplašākajam skatītāju lokam, kaut gan režisors īpaši uzsver – tā nebūs nofilmēta izrāde, bet patstāvīgs kino darbs.

Režisors Alvis Hermanis atklāj: “Te ir sižets nedaudz savādāks, pamainīti teksti un situācijas, klāt nākusi arī viena jauna aktrise Regīna Razuma. Tā kā tas ir drusciņ cits stāsts. Kino valoda, protams, nav teātra valoda, un tur citas iespējas paveras – ar tuvplāniem, ar detaļām, ar montāžu, ar temporitmu.”

Filmas tapšana nav gluži pandēmijas laika ideja, jau sākotnēji materiālā varēja sajust kinematogrāfisku potenciālu – atzīst Alvis Hermanis, papildus stimuls veidot kino bijusi Fernando Meireleša filma ''Divi pāvesti'', kas ir gluži vai antitēze Hermaņa versijai.

“Tad man arī drusciņ “uzdzina cemmi” tas, ka iznāca tā Holivudas versija ar Entoniju Hopkinsu (pāvesta Benedikta XVI lomā) pēc mūsu izrādes jau. Un man liekas, ka tā versija bija pilnīgi aplama. Tā kā es esmu cilvēks, kas ir bijis spiests stipri tajā iedziļināties, jo izrādes un filmas pamatā ir mans scenārijs, tad es varu atzīt, ka

Holivudas versija, manuprāt, pat ļoti negodīgi manipulē ar faktiem. Un mūsu interpretācija tai ir pilnīga antitēze.

Tāpēc arī tas ir iemesls, ka es gribētu, lai cilvēki paskatās uz šo gadījumu arī no otras puses,” teic Hermanis.

Izrādē un tagad arī topošajā filmā “Baltais helikopters” Alvis Hermanis cenšas rast atbildi uz jautājumu, kas šodien notiek katoļu baznīcā, kā šis notiekošais atspoguļo Rietumu civilizācijas kopējo situāciju, kāpēc masu mediju telpā dominē tik agresīvi nomelnojoša attieksme pret katoļu baznīcu.

“Grozi, kā gribi, bet mēs dzīvojam civilizācijā, ko ir radījusi katoļu baznīca. Un mēs vēl joprojām turpinām tajā dzīvot pēc inerces, kas jau iet uz beigām, bet sākums ir tur.

Un mūsu stāsts ir ar ļoti lielu cieņu, pietāti mēģināt saprast, kas notiek iekšā katoļu baznīcā. Jo mēs visi būsim ievērojuši, ka gan Latvijā, gan Eiropā mediju telpā šobrīd par reliģiju un katoļiem būs tikai negatīvas ziņas. Nu varbūt Aglona ir izņēmums.

Maniem studentiem Kultūras akadēmijā pilnīgi noteikti par Baznīcu un reliģiju stāsta tikai kaut kādas muļķības un riebeklības, es esmu par to pilnīgi pārliecināts. Tas konteksts, no kā mūsu Eiropas kultūra un civilizācija ir cēlusies, ir mūsdienās sagrozīts un aplams.

Es pats neesmu piederīgs Baznīcai. Bet es esmu, teātrī dzīvi pavadīdams, sevi trenējis, mēģinot iejusties un saprast dažādus viedokļus, un šai gadījumā es cenšos identificēties un saprast Baznīcu no iekšpuses. Tā nav triviāla tēma, tā ir ļoti sarežģīta un dziļa tēma,” pārdomās dalās režisors.

Ko īsti simbolizē “Baltais helikopters” – par to izrādes skatītājiem bija ļoti dažādi, dažkārt pat kardināli atšķirīgi viedokļi, pats režisors to arī dēvē par ļoti ietilpīgu metaforu, viņš iepazīstina ar savu versiju: “Es domāju, ka arī tie cilvēki, kas medijos gatavina publiku uz to, ka Baznīca, ticība un reliģija ir kaut kas ļauns un novecojis, arī tie ļautiņi, es domāju, tomēr cer, ka pie viņiem kādreiz kā balts helikopters atlidos kaut kāda jauna ideja, jauna apziņa, jauna atklāsme par pasauli. Tā kā katrs to jēdzienu “baltais helikopters” var tulkot pa savam.”

Alvis Hermanis norāda, ka viņam ir ambīcijas, lai filma nonāk uz kinoekrāniem ne tikai Latvijā: “Mums te ir trīs lieli trumpji – galvenajā lomā mums ir Miša Barišņikovs, kurš ir pasaules līmeņa aktieris ar pasaules līmeņa vārdu. Otrs trumpis – filmas vizuālā latiņa ir ārkārtīgi augsta, pateicoties Andrejam Rudzātam. Un trešais trumpis ir tēma, kas ir būtībā skandaloza, tikai pateicoties tam, ka šāds rakurss mūsdienās medijos ir faktiski aizliegts. Tādā veidā, kā mēs uz šo lietu paskatāmies.”

Kinofilma būs pamatā angļu valodā, daļēji itāļu, poļu, latīņu valodā un ar subtitriem latviešu, krievu un angļu valodā. Plānots, ka pie skatītājiem tā nonāks šī gada nogalē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti