Rīta Panorāma

Intervija ar Andreju Elksniņu

Rīta Panorāma

Laika ziņas

Intervija ar Aivaru Leimani. Baleta «Raimonda» ģenerālmēģinājums

Aivars Leimanis: Mūsu skatītājs vēlas redzēt vērienīgus klasiskus darbus

27.martā Latvijas Nacionālais balets piedzīvos vērienīgu pirmizrādi - Aleksandra Glazunova baletu "Raimonda", ko, izmantojot Mariusa Petipā horeogrāfijas motīvus, iestudējis Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis. "Raimonda" ir viena no desmit klasiskā baleta izrādēm. Horeogrāfs Aivars Leimanis norāda - tieši klasiskos darbus iecienījuši latviešu skatītāji.

"Raimonda" ir noslēdzošais iestudējums desmit klasisko baletu ciklā. Līdz šim Latvijas Nacionālais balets iestudējis baletus "Gulbju ezers", "Riekstkodis", "Dons Kihots", "Korsārs", "Kopēlija", "Žizele", "Apburtā princese", "Bajadēra" un "Kahčisarajas strūklaka". Desmit klasiskā baleta izrādes Latvijas Nacionālajam baletam izdevies iestudēt 17 gadu garumā. Aivars Leimanis neslēpj - tas ir ilgs laiks.

Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskais vadītājs un jauniestudējuma horeogrāfs Aivars Leimanis pauž gandarījumu, ka izdevies iestudēt visus klasiskos baletus: "Es esmu īpaši gandarīts, ka visi šie baleti joprojām ir aktīvajā repertuārā. Mēs esam viens no nedaudzajiem, varbūt tikai daži teātri pasaulē ir, kam vienas sezonas laikā ir absolūti visi visbiežāk spēlētie klasiskie baleti."

"Mūsu skatītājs tomēr ir pieradis un vēlas redzēt lielus, vērienīgus klasiskus darbus. Mums ir arī izcili laikmetīgie iestudējumi, diemžēl tie repertuārā turas divus gadus, trīs gadus. Mums ir brīnišķīgas izrādes, piemēram, "Smilšu vīrs", "Otello", "Trīs tikšanās", bet diemžēl tas procents, kas vēlas redzēt moderno baletu, ir daudz mazāks, nekā tie, kas vēlas lielās klasiskās izrādes. Lielās klasiskās izrādes repertuārā turas desmit un vairāk gadus," skaidro Aivars Leimanis.

Horeogrāfs Mariuss Petipā (1818-1910) baletu "Raimonda" radīja teju 80 gadu vecumā. Tas nebija viņa pēdējais darbs - sirmais metrs mūža nogalē veidoja vēl vairākas citas horeogrāfijas, tomēr tieši romantisko viduslaiku leģendu par cēlo bruņinieku un viņa uzticīgo līgavu var uzskatīt par Petipā bagātīgi gūtās pieredzes un meistarības apliecinājumu. "Tur viņš ir visu savu horeogrāfa, visu savu dzīves gudrību faktiski sakoncentrējis šajā baletā," saka Aivars Leimanis.

"Raimonda ir mīlestības pārņemta, viņa gaida savu de Brienu - princi, karavadoni - mājās ar vislielāko nepacietību. Viņa pat sapņos viņu redz, viņa visu laiku ir domās tikai par viņu," stāsta Raimondas lomas atveidotāja Baiba Kokina.

"Tehniski izrāde Raimondai ir ļoti sarežģīta, ļoti grūta, ir ļoti daudz variācijas visos cēlienos. Žanam de Brienam un Abderahmanam ir daudz mazāk," saka Raimonds Martinovs, izrādē Abderahmans, saracēņu karavadonis. Par savu tēlu baletdejotājs saka: "Sliktais viņš ir citiem, sev viņš dara to, ko viņš ir darījis visu mūžu - viņš ir iekarotājs. Tas ir temperaments, tas ir karstasinīgs cilvēks, kurš parasti sasniedz un dabū to, ko vēlas."

Raimondas loma ir ļoti sarežģīta, solistes apgalvo - vissarežģītākā no lielās klasikas gan apjoma, gan stilistikas ziņā. Raimonda vienā izrādē nodejojot divu izrāžu apjomu. Latvijas Nacionālā baleta izrādē "Raimonda" galveno lomu izdejo Elza Leimane-Martinova, Baiba Kokina un Alise Prudāne.

"Mums pašlaik ir ļoti spēcīgas balerīnas. Ir balerīnas, kuras ir savā spēka pilnbriedā, piemēram, Baiba Kokina, Elza Leimane, viņas arī dejos pirmizrādes, vēlāk dejos arī Alise Prudāne - jauna balerīna, bet ļoti talantīga. Mums ir, no kā izvēlēties," norāda Aivars Leimanis.

Baletizrādes "Raimonda" muzikālais vadītājs un diriģents Jānis Liepiņš saka: "Raimonda ir ļoti aristokrātiska, bet viņa ir arī ļoti sievišķīga. Viss bruņnieciskums, kas  ir šeit apkārt, tās sajūtas, tā etiķete, kas varbūt mūsdienās ir pazaudētas - šīs attiecības starp vīrieti un sievieti, kad vīrietis godina sievieti tā, kā mūsdienās tas nav tik ļoti izteikts."

Jautāts par sajūtām pirms lielā notikuma, Jānis Liepiņš atklāj: "Tas prasa visas manas maņas, šis iestudējums. Esmu ļoti pateicīgs, ka man ir šāda iespēja, jo mūzika patiešām ir ļoti skaista, viss iestudējums ir ļoti akadēmiski klasisks.  Mans darbs ir apvienot baleta vajadzības un muzikālās prasības, ko vajag panākt no orķestra."

Arī Aivars Leimanis jo īpaši izceļ visas komandas darbu: "Es tomēr gribētu uzsvērt visas savas radošās brigādes nopelnus, tas nav tikai mans darbs." Horeogrāfs izceļ Ineses Dumpes, Aišas Silas un Irinas Čistjakovas darbu, kā arī scenogrāfes un kostīmu mākslinieces Ināras Gaujas veikumu, kura uzbūrusi agro viduslaiku elpu.

Jautāts, cik viegli vai grūti mūsdienās iestudēt klasisko baletu, Aivars Leimanis saka: "Tas, kas tiešām ir saglabājies no Mariusa Petipā, to mēs tikai slīpējam, sargājam, bet vēlāko gadu uzslāņojumus, tur, es uzskatu, ka horeogrāfam ir brīvas rokas. Tāpēc, piemēram, pirmais cēliens, kas daudzos teātros ir, es atvainojos, ir liela staigāšana ar pantomīmu, man gribējās to padarīt dinamisku, dejisku, bet tā, lai tas nelec ārā no Petipā rokraksta."

"Balets vispār ir kaut kas skaists, krāšņs, harmonisks. Ja cilvēkam gribas noņemt stresu un atveldzēt dvēseli, nāciet uz baletu, uz klasisko baletu," aicina Aivars Leimanis.

Kā vēstīts, balets "Raimonda" savu pirmizrādi Latvijas Nacionālajā baletā piedzīvos piektdien, 27.martā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti