"Ugunsseja"
Personīgi pazīstu divus cilvēkus, kas atzinās, ka viņiem ir bail apmeklēt Latvijas Nacionāla teātra izrādi "Ugunsseja", jo tās pamatā ir pārāk depresīva luga. Arī pirmās atsauksmes parāda ļoti neviennozīmīgas skatītāju reakcijas. Kas par lietu?
Vācu vidējās paaudzes dramaturgs Mariuss fon Maeinburgs (1972) lugu "Ugunsseja" sarakstījis jau 1997. gadā, kopējais viņa lugu skaits sniedzas pāri 20. Latviešu skatītājiem ir pazīstamas citas viņa lugas, visvairāk tās savulaik iestudējis režisors Viesturs Meikšāns, pazīstamākais no trim viņa iestudējumiem laikam ir "Māceklis" Jaunajā Rīgas teātrī. Dailes teātrī pirms gadiem pieciem repertuārā pazibēja arī Maeinburga luga "Neglītenis" Gundara Silakaktiņa režijā.
"Ugunsseja" ir jaunā režisora Henrija Arāja versija, kam dots žanra apzīmējums "dekadentiska drāma". Raksturojot šo iestudējumu, jānodala divi aspekti. Pirmais ir saturiskais. Maeinburga luga ir nepatīkama, tajā nav pozitīvo tēlu, un paaudžu konflikts tajā pāraug slimīgās izpausmēs – incestā un piromānijā.
To visu skatīties var, tikai pietiekami emocionāli distancējoties, un ne visiem kaut ko tādu redzēt gribas, bet tieši tādēļ ir vērts iepriekš noskaidrot, kas skatītāju sagaida.
Vakar viens no skatītājiem pameta zāli 25 minūtes pēc izrādes sākuma.
Taču te mēs nonākam pie otrā aspekta. Šī ir Henrija Arāja trešā iestudētā izrāde pēc diplomdarba, un tā nenoliedzami rāda režisora profesionālo izaugsmi.
Ļoti labi ir visi aktierdarbi, bet Evijai Krūzei šī ir pēdējo gadu nenoliedzami labākā loma, kas no aktrises prasa kā fizisku, tā garīgu atkailināšanos.
Tāpat kā stipri piparoti ēdieni, arī šī izrāde nav katram, bet noteikti tai varētu būt savs skatītājs.
"Māceklis"/"Moceklis"
Interesanti, ka šopavasar Mariusa fon Maienburga dramaturģijai pievēršas vairāki režisori. 3., 4. un 5. maijā pirmizrādi piedzīvos Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) 3. kursa studentu izrāde Elmāra Seņkova režijā, un
šis iestudējums par vidusskolnieka pievēršanos reliģijai ir interesants ar to, ka tam ir ne tikai divi sastāvi, bet katra sastāva izrādei arī atšķirīgs nosaukums.
Kā vēsta anotācija, izrādē "Moceklis" galvenais varonis cīnās par tiesībām tikt sadzirdētam. Nav svarīgi, ar kādiem līdzekļiem, bet svarīgākais ir rezultāts. Bendžamina lomā – Matīss Kučinskis. Savukārt izrādē "Māceklis" galvenais varonis apzinās savu spēku, bet nepieņem savas jūtas. Viņam palīgā nāk Svētie raksti, kurus izmantojot, viņš sāk graut esošo sistēmu. Bendžamina lomā – Aleksandrs Bricis.
Izrādē piedalās vēl vairāki LKA studenti, bet vienā no lomām pieteikts arī režisors un scenogrāfs Reinis Suhanovs, lomu sarakstā ir arī aktrise Inese Pudža. Elmārs Seņkovs ar studentiem bieži vien sasniedz fascinējošu rezultātu, lai atceramies izrādi "Liesmojošā tumsa" ar Kārli Reijeru un Igoru Šelegovski galvenajās lomās, kā arī kādreizējā Leļļu teātra aktieru kursa diplomdarbu "Medības".
"Frankenšteina komplekss"
Un vēl kāda ziņa – "Dirty Deal Teatro" uz vienu vakaru 2. maijā atgriežas Latvijas un Lietuvas aktieru kopražojums "Frankenšteina komplekss", kura dramaturģijas autori ir Kārlis Krūmiņš un mākslīgais intelekts, kuri par šo veikumu ieguva "Spēlmaņu nakts" balvu. Izrāde ir angļu valodā.