Krimovs Rīgā
Dmitrijs Krimovs, kura iestudējums "Pīters Pens. Sindroms" aizvien ir Nacionālā teātra repertuārā, "Ārprātīgo piezīmēs" iesaistījis Latvijā labi pazīstamo Čulpanu Hamatovu un vēl vienu krievu emigrācijas pārstāvi, aktieri Maksimu Suhanovu. Izrāde ir tehnoloģiski sarežģīta, tajā dzīvi aktieri "izkāpj" no ekrāna un iekāpj tajā atpakaļ, bet vēstījumu veido vairāku lugu fragmenti un aktieru autobiogrāfiskas piezīmes.
Tas, ko izrādē velti meklēt, ir tiešas refleksijas par pašreizējo situāciju Krievijā vai tās novērtējums.
Toties mēs redzam virtuālus nacistus, kas apdraud ebreju meiteni Anni Franku. Rodas iespaids, ka izrāde ir iestudēta tam skatītāju lokam, kuri, lai gan ir emigranti, nebūt nav pašreizējās Krievijas varas opozicionāri. Nākotnē tiek solīts, ka izrādi vēlreiz varētu parādīt Mihaila Čehova teātrī, arī Daugavpilī un Tallinā. Tiem, kuri dosies uz Rāmuļu ielu, iesaku nodrošināties ar ūdens rezervēm, ko gan var nopirkt arī uz vietas, jo zālē – angārā ir samērā karsti un trūkst svaiga gaisa.
Makdona Rīgā, Ulbrokā un Siguldā
Šonedēļ Jaunajā Rīgas teātrī pirmizrāde Alvja Hermaņa iestudējumam "Lai Dievs Tev stāv klāt, Tu, nabaga cietēj", ar kuru viņš solīja pateikt visu, ko domā par teātra kritiķiem. Vai Mārtina Makdonas luga "Bendes", kas ir izrādes pamatā, ļausies šādam traktējumam, redzēsim pavisam drīz.
Pagājušajā nedēļā garāmejot jau atgādināju, ka šonedēļ Vidzemē – "Ulbrokas Pērlē" un "Siguldas Devonā" – viesojas Liepājas teātris ar Mārtina Makdonas (jau atkal!) lugu "Līnenas skaistumkaraliene" Dž. Dž. Džilindžera režijā. Līnena – un to es varu teikt ar aculiecinieka tiesībām – ir mazs, gleznieciski pasakains ciemats Īrijā, bet izrādē notiek kaislības vienas ģimenes ietvaros, kur izcilas lomas ir gan Mārtiņam Kalitam, kurš atveido vecu, negantu sievieti, gan Inesei Kučinskai meitas lomā, savukārt Kasparam Godam par otrā plāna lomu piešķirta "Spēlmaņu nakts" balva. Šoruden izrāde būs skatāma arī mājās – Liepājā – un Ventspilī, bet nākamā gada janvārī – Ogrē.