Festivāls šonedēļ Vērmanes dārzā un Rīgas cirkā pulcēs māksliniekus no vairāk nekā 10 valstīm, un dalībnieku vidū arvien vairāk sevi piesaka arī Baltijas valstu laikmetīgā cirka profesionāļi.
Itāļu cirka mākslinieces Morganas Morandi komanda iekārto Rīgas cirka arēnu viņas topošajai izrādei "Miss SBarbie". Lielā aplī cita pie citas izliktas desmitiem bārbijas leļļu, bet pa vidu braukā koši lillā radiovadāma mašīnīte.
Morgana Rīgā ir pirmoreiz. Šogad viņa kļuva par Eiropas cirka platformas "Circusnext" finālisti, iegūstot iespēju izrādīt savu topošo izrādi festivāla publikai: "Tā ir solo izrāde, bet uz skatuves būs arī tehniķis, kurš vadīs radiovadāmo mašīnīti. Mašīnu sauc Frankina, un tā ir otra manas izrādes varone. Tehniķis kaut kādā ziņā ir šī mana Visuma Kens, bet, tā kā šī ir darbizrāde, es vēl turpinu attīstīt tās varoņus. Es ļoti priecājos būt Rīgā, un mani patiesi interesē, kā skatītāji izjutīs manu izrādi, jo tā ir ļoti interaktīva. Līdz šim tālākā valsts uz ziemeļiem, kur esmu uzstājusies kā cirka māksliniece, ir Beļģija, tāpēc būs ļoti interesanti, kā mani uzņems šeit!"
Morgana ir sporta vingrotāja. Cirkam viņa pievērsās pirms astoņiem gadiem, kad pēc psiholoģijas studijām iestājās profesionālā cirka skolā. Viņas pamata disciplīna ir gaisa riņķis, bet Morganai tas ir tikai viens no rīkiem lielāka stāsta veidošanā. Darbu pie izrādes "Miss SBarbie" viņa sāka jau pirms pērn plašu popularitāti guvušās filmas "Bārbija".
"Taču manai izrādei tas nāca tikai par labu, jo caur šo filmu bārbiju tēmai tika pievērsta liela uzmanība. Lielā mērā filma runāja tieši par tām pašām tēmām, par ko biju domājusi jau iepriekš – par ķermeni, par sievietes ķermeni, par to, kas vispār ir ķermenis un kā ar to var spēlēties.
Izrādē es spēlējos ar bārbiju ķermeņiem, bet caur šo spēli mēģinu runāt par sev svarīgo. Par ķermeņa uztveri, par dažādajām lomām, ko es kā cilvēks varu spēlēt…
Arī par to, kas vispār ir un kas nav cilvēks. Bērnībā daudz spēlējos ar bārbijām, un šodien man liekas interesanti, kā līdzās var sadzīvot bārbijas tēla striktie noteikumi, kādai tev ir jāizskatās un kas jādara, un šo leļļu radītā iztēles pasaule, kurā tu vari kļūt, par ko vien vēlies. Jautāju sev – kā gan, ikdienā spēlējoties ar bārbijām, es varēju kļūt par tādu feministi?"
Morganas izrādē savīsies gan gaisa akrobātika un viņas "gumijcilvēka" jeb kontorsionista talants, gan dejas un teātra elementi. Māksliniece smejas, ka nekad nav varējusi nosēdēt mierā, tāpēc laikmetīgais cirks viņai ir iespēja vienlaikus darbināt ķermeni un runāt par sev svarīgo. Viņa ir apņēmības pilna stiprināt laikmetīgā cirka ainavu savā dzimtajā Itālijā: "Laikmetīgā cirka māksla ļauj runāt par svarīgām lietām citādākā skatuves valodā. Mums Itālijā ir spēcīgas operas, klasiskā teātra un arī klasiskā cirka tradīcijas. Bet man šķiet, ka mums ir vajadzīgs arī kaut kas jauns! Laikmetīgais cirks runā visiem pazīstamā teātra, dejas un klasiskā cirka valodā, taču te tās visas saplūst kopā. Un man šķiet, ka cirks ir skatītājiem pieejamāks, demokrātiskāks mākslas veids par teātri vai operu."
Morgana Morandi ir viena no vairāk nekā 10 valstu cirka māksliniekiem, kuri šogad kuplina festivālu "Re Rīga!".