Krustiņa tēla smagums un nasta
"Protams, manī bija domas par to, ka šis darbs ir ne vienu vien reizi iestudēts, ir daudz dažādi Krustiņi bijuši, un kāds tad būs mans Krustiņš. Par to šad tad man sanāca domāt," Strods atklāj savas pārdomas par Krustiņa lomas iestudēšanas gaitu.
Aktieris stāsta, ka izrādes tapšanas procesā tomēr centies nefokusēties uz visiem iepriekšējiem šīs lugas iestudējumiem un Krustiņa lomas atveidotājiem. Strods vēlējies uz sen zināmo Blaumaņa tēlu paskatīties bez iepriekš paredzamu priekšstatu nastas un smaguma, meklējis vietu savai interpretācijai par Krustiņa tēlu.
"Es meklēju to labo, es meklēju to gaišo, jo man gribējās ar šo Krustiņu nest arī kaut kādu gaismu. Lai nav tikai rūgtums pēc viņa, bet ir arī kaut kāda cerība. Vai man tas ir izdevies, par to lai spriež skatītāji, bet es ļoti negribēju viņu pataisīt par visurgājēju, par tādu dragātāju," stāsta Strods.
"Šī loma ir pacēlusi manu pašapziņu profesionāli. Bez augstprātības. Bet es jūtos spējīgs viņu nest, un tā ir laba sajūta," atzīst aktieris.
Gribēja būt aktieris un ir aktieris
Strods stāsta, ka bērnībā izmēģinājis gandrīz katru pulciņu, bet, kad nokļuvis Siguldas mākslas skolā "Baltais flīģelis" pie aktrises un pedagoģes Ārijas Liepiņas-Stūrnieces un uzzinājis, ka aktieris ir īsta profesija, kuru iespējams apgūt arī Latvijā, izvēle esot bijusi skaidra un iestāšanās aktieru kursā nav nejaušība.
"Es neesmu tas gadījums, kurš netīšām gāja un iestājās. Es esmu tas gadījums, kurš gribēja iestāties un iestājās. Tad attiecīgi Valmieras kurss un Indra Roga, Mihails Gruzdovs, Valmieras teātris un šobrīd, jā, ceturtā sezona. Tāds ir mans stāsts, tieši tik garlaicīgs. Es gribēju būt aktieris, un re – es esmu aktieris," profesijas izvēli skaidro Strods.
Aktieris atceras gan savu pirmo aktiermeistarības skolotāju, gan bieži piemin dramatiskā teātra aktieru kursa pasniedzējus Indru Rogu un Mihailu Gruzdovu, kuri atstājuši spēcīgu iespaidu aktiera profesionālajā izaugsmē.
"Pateicoties viņiem, uz dzīvi var paskatīties arī tā, lai no tās kaut ko mācītos. Neskriet visam pāri, neuztvert visu par pašsaprotamu. Ļaut lietām notikt, ļaut redzēt brīnumu katrā sīkumā un niekā. Mācīties nenodalīt dzīvi no šīs profesijas, tas viss iet roku rokā. Tā ir tāda skola, kurai man nav vārdu, kura ir jāskaidro caur stāstiem. Lai neteiktu, ka viņi mani izveidoja par citu cilvēku, viņi mani padarīja par, manuprāt, labāku cilvēku," atzīst Strods.
Balanss uz skatuves un virtuvē
Vaicāts par to, kāds būtu aktiera ideālais teātris, Strods atbild, ka dzīvē nav nekā ideāla, bet, ja tomēr uz to tiecamies, tad ideāls ir meklējams balansā.
"Mans ideālais teātris ir tāds, kurā ir ideāls balanss starp problēmām un risinājumiem. Man un maniem kolēģiem tur vienmēr ir, ko spēlēt, skatītājiem vienmēr ir, ko redzēt. Ideāls balanss, jā, es teiktu, ir mans ideālais teātris," skaidro Strods.
Teātri un aktiera profesiju Strods salīdzina ar pavārmākslu. Tāpat kā restorāna apmeklētāji neredz pavāra darbu, teātra skatītāji neredz izrādes tapšanas gaitu, bet abos procesos svarīgi ir pasniegt izcilu rezultātu, lai apmeklētājs saņemtu baudu, pēc kuras ir nācis.
"Kāds ēdiens es gribētu būt? Es gribētu būt krēms brulē, jo tur ir perfekts balanss tekstūrās.
Tas ir krēmīgs, augšiņa ir kraukšķīga, tu saņem labāko no abām pasaulēm. Bagātīgs, bet ne šķebinošs," ar smaidu stāsta aktieris.
Kritiķa komentārs
"Krišjānis Strods ir viens no Indras Rogas un Mihaila Gruzdova varenā kursa, kas vārda tiešā un pārnestā nozīmē ir uzspridzinājis Valmieras teātri, un katra jauna izrāde, kurā kāds no viņiem vai viņi visi kopā satiekas, tiešām ir nebeidzams prieks," Stroda un viņa kursabiedru darbu atzinīgi vērtē teātra kritiķe Līga Ulberte.
"Krišjānis man vienmēr šķitis tajā kursā tāds klusais un dziļais ūdens, kuram ir latviska āriene, viņš šķietami varētu spēlēt dažādus latviešu tautu dēlus, un Blaumanis, šķiet, viņam gluži uz pieres rakstīts," kritiķe komentē Stroda atbilstību Krustiņa lomai.
"Tas, kas man ļoti patīk tajā, kā Krišjānis Strods vispār spēlē un konkrēti arī kā viņš spēlē Krustiņu, viņš ir, ārkārtīgi labā nozīmē, iekšup vērsts. Imantam Ziedonim bija tāds dzejolis, kurā bija apmēram tāda rindiņa, ka ir cilvēki, kuriem sirds ir dziļi, dziļi, bet patiesībā šiem cilvēkiem sirds ar kailām rokām akmeņus lauž, un man šķiet, ka Krustiņš ir tāda loma un Krišjānis ir tāds aktieris, kurš var tur dziļi, dziļi iekšā ar kailām rokām lauzt akmeņus."
"Spēlmaņu nakts" ceremonija un skatītāju balsojums
"Spēlmaņu nakts", kā ierasts, notiks Eduarda Smiļģa dzimšanas dienā, 23. novembrī, kurā noskaidrosim "Spēlmaņu nakts" Skatuves naglu balvu laureātus 15 kategorijās, ko izvēlas profesionāla žūrija. Apbalvošanas ceremonija šogad notiks Valmieras teātrī, un tās norisei tiešraidē varēs sekot līdzi LSM.lv un Latvijas Radio, bet vēlāk vakarā – LTV ēterā.
Papildus žūrijas balvu pasniegšanai ceremonijā sveiks arī trīs "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātijas finālbalsojuma favorītus – visvairāk skatītāju balsis saņēmušo 2022./2023. gada sezonas iestudējumu, aktrisi un aktieri.
2024. gadā "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātijas balsojums notiek divos posmos. Pirmajā posmā no 2023. gada rudens līdz šī gada 20. oktobrim skatītāji novērtēja profesionālo teātru 2023./2024. gada sezonas iestudējumus un aktierdarbus Latvijas teātra katalogā Izrades.lv. Skatītāju izvēlētie "Spēlmaņu nakts" 2023./2024. gada sezonas simpātiju balsojuma nominanti piedalās finālbalsojumā Latvijas sabiedrisko mediju portālā LSM.lv.
Finālbalsojums portālā LSM.lv notiek no 1. novembra pulksten 7.00 līdz 19. novembra pulksten 23.59.
Skatītāju finālbalsojuma dalībniekiem šogad ir iespēja laimēt divus ielūgumus uz "Spēlmaņu nakts" apbalvošanas ceremoniju Valmieras teātrī.
"Spēlmaņu nakts" nominanti "Gada jaunais skatuves mākslinieks/-ce"