4. studija

(Zīmju valodā). 4. studija

4. studija

Kāpēc Latvijā joprojām tirgo kaimiņvalstīs aizliegtās aromatizētās elektroniskās cigaretes?

Kāpēc Dailes teātra uzticīgākie skatītāji sākuši dumpoties?

Dailes teātrī abonementus vairs nevar atjaunot bez rindas; ilggadējie skatītāji sarūgtināti

Dailes teātris ieviesis izmaiņas savā abonementu tirdzniecībā. Lai tiktu ievērotas vienlīdzīgas patērētāju tiesības, abonementu tirdzniecība visiem sākas vienlaicīgi – bez iepriekšpārdošanas, kurā līdz šim bija iespēja atjaunot jau esošu abonementu. Negaidītās izmaiņas sarūgtinājušas daudzus ilggadējo abonementu īpašniekus.

ĪSUMĀ:

  • Abonementu īpašniekus pārsteidz negaidītas izmaiņas – tos vairs nevarēs atjaunot bez rindas.
  • Teātris tirgošanas kārtību maina juridisku apsvērumu dēļ, lai netiktu diskriminēti pārējie skatītāji.
  • Teātris: Līdzšinējo kārtību varētu turpināt, ja būtu bijuši līgumi ar abonementu īpašniekiem, kuros noteiktas tiesības tos atjaunot iepriekšpārdošanā.
  • Skatītāja: Arī mutisks līgums ir līgums.
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs: Teātris situāciju varēja risināt korektāk.

Padomju gados abonementu Dailes teātrī varēja iegūt teju tikai caur pazīšanos. Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas abonementu sistēma šajā teātrī saglabājās. Proti – samaksā iepriekš par noteiktu skaitu izrāžu apmeklējumu un allaž sēdi tajā pašā rindā, tajā pašā vietā. Nevar noliegt, ka ģimenēs, kur abonements ir vairākus gadu desmitus, došanās uz teātri, vienmēr ieņemot vienas un tās pašas vietas, ir ar zināmu sentimentu apvīta tradīcija. Daudzi pārmantojuši šo abonementu no vecākiem un vecvecākiem.

Covid-19 pandēmijas ierobežojumu laikā Dailes teātris abonementus slēdza, atmaksāja skatītājiem iemaksāto naudu un apsolīja – tiklīdz dzīve atgriezīsies vecajās sliedēs, tos atjaunos.

Skatītājus pārsteidz ziņa, ka abonementi netiek atjaunoti

Marta beigās abonementu īpašnieki saņēma zvanu no Dailes teātra personāla, ka Covid-19 pandēmijas laikā slēgtie abonementi tiek atjaunoti.

Pēc divām nedēļām sekojis vēl viens zvans. "Kur paziņo: jūsu abonements netiek atjaunots. 4. rindas vispār nebūs. Jūs varat iet stāties rindā," LTV raidījumam "4. studija" pastāstīja ilggadēja Dailes teātra skatītāja Lilija Stelpe. "Es saku: "Bet tas taču ir nekorekti, tas ir ļoti nesolīdi no teātra puses." [Atbilde –] Tāds ir uzstādījums, paprasiet bērniem, lai pasūta internetā."

Lilijas kundze 90. gadu sākumā ir izstāvējusi rindu pie kases, lai iegādātos abonementu. Kad paredzēto izrāžu skaits noskatīts, saņēmusi zvanu no teātra ar uzaicinājumu, ka jādodas uz kasi abonementu atjaunot. Pēc telefonzvana šī gada marta beigās bijusi pārliecināta, ka arī šoreiz viss noritēs, kā ierasts. 

"Mēs abi ar vīru bijām ļoti priecīgi, jo mūsu vecumā tas ir faktiski vienīgais prieks," atzina Lilijas kundze. "Opera ir ļoti dārga, lai gan agrāk mēs gājām uz visiem teātriem, uz visām operām. Bet Dailes teātris ir mūsu mīļākais teātris. Es esmu izgājusi cauri Smiļģa režijai, Pētersona režijai, Liniņa režijai, Džilindžera režijai. Tagad pie Kairiša es esmu apstādināta."

Abonementu tirgošanas kārtību maina juridisku apsvērumu dēļ

Dailes teātra direktors Juris Žagars skaidroja, ka tik zibenīgi mainīt domas teātra vadībai likuši juridiski apsvērumi. Kad sākuši apzvanīt abonementu īpašniekus, aicinot tos atjaunot abonementus, pēkšņi sarosījušies skatītāji, kuriem abonementa Dailē līdz šim nav bijis.

"Tad mēs saņēmām signālus no abonementu pircējiem, kam nav iepriekš bijis abonements, ka tas ir diskriminējoši, ka viņi arī grib nopirkt tajās pašās vietās. Viņi ir gatavi tūlīt pirkt. Un kāpēc kādam ir privilēģija nopirkt tajā pašā vietā bez rindas un pārējiem nav?" norādīja Žagars.

Dailes teātra vadība vērsusies ar jautājumu Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) – vai ir risks, ka šādā veidā – atjaunojot abonementus bez rindas iepriekšējiem to īpašniekiem – viņi diskriminē pārējos skatītājus? No centra saņemta apstiprinoša atbilde un ieteikums pēc detalizētāka situācijas izvērtējuma vērsties Tiesībsarga birojā.

"Mēs būtu varējuši praktizēt iepriekšējo kārtību, ja būtu kāds līgums ar šiem iepriekšējiem abonementu īpašniekiem, kas šādas tiesības paģēr, kas ļauj šādas tiesības izmantot," skaidroja Žagars. "Es sazinājos ar iepriekšējo teātra vadību, – šādi līgumi nekad nav bijuši un šādi noteikumi nekad nav izstrādāti, attiecīgi mums ir dots uzdevums, ieteikums no PTAC šādus noteikumus izstrādāt, mēs izstrādāsim un tirgosim jau ar jauniem noteikumiem."

Skatītāja: Arī mutisks līgums jāciena

Tikmēr Lilijas kundze, kura savulaik strādājusi atbildīgā amatā Ekonomikas ministrijā un stāvējusi pie Patērētāju tiesību aizsardzības centra šūpuļa, apgalvo – arī mutisks līgums ar patērētāju ir līgums: "Kad es pērku abonementu, Dailes teātris saņem visus manus personas datus. Tas ir mans mutisks līgums ar Dailes teātri. Tāda abonementu sistēma ir no mūsu atjaunotās brīvvalsts pastāvēšanas gadiem. Ja Žagara kungs to vienpersonīgi maina, ja viņš uzskata, ka pensionāriem nav vietas viņa teātrī, tad – atklāti sakot, es jūtos apspļaudīta. Par tādu nostādni pret Dailes teātra klientiem, faniem, kas fano faktiski par teātri."

Juris Žagars atzīst, ka tā bijusi kļūda – steigties izziņot, ka var gan atjaunot abonementu, gan arī to, ka šī iespēja būs abonentiem, kuriem vietas ir pirmajās četrās rindās.

"Tā man ir jāuzņemas, tā bija zināmā mērā mana kļūda, ka es devu akceptu apzvanīt šos cilvēkus, ka mēs ejam uz priekšu," uzsvēra Žagars. "Izanalizējot nākamās sezonas repertuāru, tobrīd jau bija zināms, kas repertuārā, sapratām, ka tur ir zināmi draudi ar šīm četrām rindām."

Izrāžu scenogrāfiskais risinājums nereti pieprasa pagarināt skatuvi, tādēļ pirmās četras rindas var nebūt pieejamas, kā arī no tām ir sarežģīti salasīt titrus angļu valodā. Šo un vēl citu apsvērumu dēļ abonements pirmajās četrās rindās tirgots netiks.

Taču Lilijas kundze norādīja: "Daudzas izrādes ir bijušas ar pagarināto skatuvi. Mums paziņo, ka būs pagarinātā skatuve, ka mēs Dailes teātrī varam dabūt biļetes uz šo izrādi citā vietā. Es aizeju uz kasi, parādu savu abonementu, man parāda, kādas brīvās vietas ir, un es dabonu savas divas biļetes."

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs: teātris situāciju varēja risināt korektāk

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs viennozīmīgi nevar apstiprināt, vai klienta mutiska vienošanās ar teātri arī ir uzskatāma par līgumu.

"Droši vien to varētu izmantot tiesā, par šādu jautājumu strīdoties – par mutisku līgumu. Savukārt mums kā uzraudzības iestādei ar mutisku līgumu būtu pagrūti to tiešām konstatēt, ka tāds ir – vai tiešām, kas tur ir solīts," skaidroja Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa.

Taču centra direktore piekrīt, ka šā brīža neglīto situāciju teātris varēja risināt daudz korektāk un izmaiņas sistēmā ieviest pēc tam: "Manā skatījumā tā nav laba prakse no komersanta puses. Es domāju, ka cilvēkiem, kam viņi piezvanīja, viņiem principā vajadzēja dot šo iespēju. Attiecīgi to maiņu procesu darīt vēlāk, ja tā kļūda ir izdarīta."

Raidījums "4. studija" Dailes teātrī bija dienā, kad tirdzniecībā no jauna tika piedāvāti abonementi uz nākamajiem četriem jauniestudējumiem. Meita bija piedāvājusi iegādāties Lilijas kundzei jaunu abonementu.

"Es vairāk negribu. Es jūtos tik aizskarta, ka es neesmu vairs spējīga atvērt Dailes teātra durvis," atzina Lilijas kundze.

Lai arī Dailes teātra pārstāvji ir katram personīgi atvainojušies, teātris saņem ļoti daudz bijušo abonementu īpašnieku rūgtuma pilnas vēstules.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti