Kultūras rondo

Robežu pārkāpšana kultūrā: saruna pirms konferences "Kultūras krustpunkti"

Kultūras rondo

"Misija Latvietis" – astoņi stāsti par cilvēku drosmi, zināšanām, mērķtiecību

Endīnei Bērziņai nav svešs ne režisores, ne aktrises ampluā

Svešs nav ne režisores, ne aktrises ampluā – «Spēlmaņu nakts» nominante Endīne Bērziņa

Aktrise un režisore Endīne Bērziņa "Spēlmaņu nakts" kategorijā "Gada jaunais skatuves mākslinieks/ māksliniece" nominēta par koncertizrādes "Es arī te, kas man ir jādara" režiju Valmieras vasaras teātra festivālā. "Jau idejas sākumā bija skaidrs, ka tā būs koncertizrāde, jo mūzika manā dzīvē spēlē lielu lomu, un mēs visi klausāmies mūziku. Man liekas, ka tā bija tāda atslēga – tas instruments," Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" stāsta Endīne Bērziņa. 

"Man bija fantastiska komanda. Viņi mani respektē un ciena, un kaut kā ļoti ātri mēs uzķērām to, ka mums visiem svarīga ir viena tēma. Tad jau nav vairs baigo diskusiju un vēlmes izdarīt konkrēti tā vai tā, bet tas jau plūst dabiski. Kā mēs zinām, es arī pati tajā izrādē spēlēju, jo es tomēr gribu būt klātesoša, kad notiek satikšanās ar skatītāju, un varbūt tieši tas palīdzēja – tas, ka es esmu arī iekšā, ne tikai skatos no malas – saliedēties mums vēl vairāk," par komandas lomu koncertuzveduma tapšanā stāsta Bērziņa.

Vienmēr, kad režisors izvēlas būt vienlaikus arī uz skatuves, izrāde kaut ko zaudē, bet šoreiz ieguvumi bija lielāki par zaudējumiem. "Man varbūt kā māksliniekam arī ir vieglāk pa tiešo tās sajūtas nodot skatītājam," atzīst Bērziņa.

Skatpunkts no malas

"Mums bija konkrētas tēmas, bija kaut kādas skices jau dažām dziesmām, bet dažas tapa tiešām no improvizācijas, runājot par tēmām, runājot par saviem pusaudžu gadiem, par sajūtām arī mums tagad jau kā pieaugušiem cilvēkiem. Tā mēs katrs izvēlējāmies instrumentu, ko katrs pārzina, un viens tēls no izrādes, ko spēlē Hugo, tās ir viņa oriģinālkompozīcijas, kas man liekas ļoti liels pienesums izrādei, jo viņš kaut kā savienojās caur šo tēlu, caur sevi un radīja tiešām ļoti skaistas kompozīcijas," par koncertuzveduma skaņdarbiem stāsta Bērziņa.

Koncertizrāde "Es arī te, kas man ir jādara" Valmieras vasaras teātra festivālā
Koncertizrāde "Es arī te, kas man ir jādara" Valmieras vasaras teātra festivālā

Viņa uzsver, ka koncertizrāde nav tikai par jauniešiem. Jebkurš no mums jūt pārsātinājumu un to, ka visa kā brīžiem ir par daudz, un tu nespēj izvēlēties, tu nespēj nomierināties. Koncertizrādes mērķis bijis meklēt veidus, kā to kontrolēt un uzsākt dialogu par to, kā dzīvot mierīgāk. 

"Varbūt arī parādīt, kā tas no malas izskatās, jo tas ir spēcīgākais teātra rīks – tas skatpunkts no malas," vērtē Bērziņa. 

Apliecinājums ir svarīgs

Bērziņa darbojas gan kā režisore, gan aktrise, bieži spēlē pašas veidotajās izrādēs. Pazīstama ar darbiem, kas vērsti uz bērnu un jauniešu auditoriju. Iestudējusi izrādes Daugavpils teātrī, "Dirty Deal Teatro", Nacionālajā teātrī, bet par koncertizrādi Valmieras vasaras teātra festivālā "Es arī te, kas man ir jādara" viņa šogad nominēta "Spēlmaņu nakts" balvai.

"Īpaši jaunie skatuves mākslinieki, es domāju visi, ļoti cenšas, jo novērtējums un pamanīšana dod zīmi, ka es daru pareizi. Līdzīgi ir arī ar izrādi. Mēs daudz runājam par jauniešiem, kāpēc viņi reizēm ir emocionālāki, bet viņi vienkārši grib būt pamanāmāki. Tā bija tā sajūta laikam, kas mani pārņēma," sajūtas, iegūstot nomināciju, komentē Bērziņa. 

Bērziņa neslēpj, ka viņai dzīvē apliecinājums ir svarīgs. "Droši vien tāpēc es arī esmu skatuves mākslā, jo man ir svarīgi komunicēt un saņemt par to kaut kādu atbildi. Ja tur ir visu laiku pretī tikai klusums, tad vienkārši liekas, ka es neesmu pareizajā vietā. Šī šķiet kā zīme, ka ir jāturpina," secina Bērziņa.

Ceļš līdz skatuvei

Par aktrisi Bērziņa nolēma kļūt 10. klasē, kad saprata, ka vēlas dziedāt. Līdz tam mirklim par teātra pasauli viņa zināja visai maz, jo nāk no Skrīveriem un iepriekš teātri apmeklēja tikai skolas vai klases ekskursijās.

"Es vienkārši, man liekas, toreiz ierakstīju internetā: kur var kļūt par aktieri? Atradu Latvijas Kultūras akadēmiju, bet man uzrādījās, ka tur ir tukšais gads, kurā šobrīd neuzņem," stāsta Bērziņa.

Līdz ar to jauniete iestājās Rīgas Tehniskajā universitātē, kur gadu mācījās transporta sistēmu inženieriju, bet jau nākamajā gadā viņa devās uz Kultūras akadēmijas iestājeksāmeniem.

"Es gan netiku aktieru kursā, bet es netīšām uzrakstīju to eksplikāciju. Man teica, ka, ja tu samaksā iestāšanās maksu, tu drīksti iestāties arī vēl kādā programmā. Es prasīju: kas ir vajadzīgs režijai, un viņi teica: eksplikācija. Es nodomāju, kas tas par vārdu, bet labi, es izdarīšu. Man bija viena diena un nekādas izpratnes, ko tas nozīmē, bet es vienkārši vakarā to uzrakstīju un tiku nākamajā kārtā, un tad nākamajā," atceras  Bērziņa.

Koncertizrāde "Es arī te, kas man ir jādara".
Koncertizrāde "Es arī te, kas man ir jādara".

Bērziņa spilgti atceras, kā Māra Ķimele iestājeksāmenos viņai jautājusi, kas ir teātris, uz ko viņa atbildējusi, ka teātris ir viss.

"Es sapratu, ka esmu īstajā vietā. Es esmu ļoti daudzpusīgs cilvēks, man ļoti interesē viss kas, un tas viss tad sagāja vienā veselumā. Es sapratu, ka tā ir mana valoda, kuru varbūt šobrīd vēl nepazinu, bet varu to mācīties. Iestājeksāmenos es arī jutos kā es pati, ka man nav jāuzspēlē kaut kas. Tā bija arī tāda novērtējuma sajūta. Tā es nonācu teātrī," norāda Bērziņa.

Iespējams, tieši tāpēc, ka viņas pirmā izvēle bija kļūt par aktieri, nevis režisori, Bērziņa turpina spēlēt daudzās savās izrādēs.

"Es to nespēju nodalīt, un man nu jau liekas, ka to nevajag nodalīt. Es zinu zaudējumus un ieguvumus, bet teātris ir viss, un tajā var pastāvēt viss. Tur var būt arī režisors, kas spēlē," pauž Bērziņa. 

Teātris kā notikums, kas maina domāšanu

"Man liekas, ka teātrim šobrīd, varbūt tas mainīsies, ir jābūt kam vairāk par pieredzes atspoguļojumu. Tam ir jābūt notikumam, kas maina mūsu domāšanu. Tas nenozīmē, ka skatītājam ir jābūt iesaistītam un jānāk uz skatuves, bet ka viņš jūtas iesaistīts. Tai jābūt sarunai vai kaut kam, kas rezonē," analizē Bērziņa.

Viņasprāt, teātrim nav jānotiek tikai zālē teātra ēkā. Lai sasniegtu cilvēkus, tas var un tam vajag iziet ārpus telpām.

"Mans ideālais variants un ideālā vīzija ir, ka katrs cilvēks saprot, ka teātris ir vērtība, un man liekas, ka to var panākt, ja mēs tiešām veidotu teātri kā notikumu.

Jo tā nav pat izdabāšana skatītājam, tā ir vienkārši kopābūšana. Kāds labāk pārzina teātra valodu un vienkārši dalās ar to," skaidro Bērziņa.

Tāpēc viņai ļoti patīk veidot izrādes bērniem un jauniešiem, jo mīlestība pret teātri, viņasprāt, sākas jau tajā vecumā, kad cilvēks vēl tikai aug un attīstās.

Endīne Bērziņa
Endīne Bērziņa

Kritiķa komentārs

"Šī izrāde ir ļoti unikāla, manuprāt, "Spēlmaņu nakts" visā kopējā kontekstā, jo, kā parasti, ir ļoti liels prieks redzēt, ka tiek nominētas projektu izrādes. Šajā gadījumā īpašs prieks, ka Valmieras vasaras teātra festivāls ir iekļuvis šajā "Spēlmaņu nakts" izlasē, jo, gribētos teikt, tas ir viens no radošākajiem notikumiem Latvijas teātra sezonā," komentē teātra kritiķe un zinātniece Ieva Rodiņa.

Viņasprāt, Endīne Bērziņa ir ļoti interesanta māksliniece gan kā aktrise, gan režisore. Ļoti nozīmīga ir arī viņas muzikālā darbība grupā "Trīsas".

"Man liekas, ka šī izrāde kopsavelk visu viņas radošo darbību, un tādēļ šis ir ļoti interesants radošs projekts. Pirmkārt, šī izrāde ļoti precīzi atbilst žanram, kuram tā ir pieteikta. Tā ir koncertizrāde. Ļoti bieži ir tā, ka Latvijas teātru repertuāros ir ļoti daudz koncertizrāžu, bet tās parasti atbilst koncerta formātam.

Šajā gadījumā tā tik tiešām ir izrāde, kura izaug līdz koncertam. Tātad dramaturģiski attīstās," analizē Rodiņa.

Teātra kritiķe norāda, ka šī koncertizrāde ir nozīmīga tieši jauniešiem paredzēto izrāžu kontekstā, jo runā par ļoti dzīvu situāciju, kurā ir mūsdienās bieži jauniešos atpazīstamie psiholoģiskie stāvokļi – bailes un nepārliecinātība par sevi.

"Caur visu šo situāciju un tēliem, manuprāt, režisore uzbūra tādu ļoti atpazīstamu un, varētu teikt, pat dokumentālu situāciju, kas, manuprāt, jauniešiem dod iespēju identificēties ar šo situāciju. Es domāju, ka tas ir tikai laika jautājums, kad arī Endīne Bērziņa būs viena no vadošajām jaunajām režisorēm, jo šai māksliniecei noteikti ir potenciāls. Man šķiet, ka viņai ir ļoti interesanta gan vizuālā, gan muzikālā domāšana, kas viņu atšķir no citiem jaunajiem režisoriem, tādēļ es domāju, ka viņai viss vēl ir priekšā," secina Rodiņa. 

"Spēlmaņu nakts" ceremonija un skatītāju balsojums

"Spēlmaņu nakts", kā ierasts, notiks Eduarda Smiļģa dzimšanas dienā, 23. novembrī, kurā noskaidrosim "Spēlmaņu nakts" skatuves naglu balvu laureātus 15 kategorijās, ko izvēlas profesionāla žūrija. Apbalvošanas ceremonija šogad notiks Valmieras teātrī, un tās norisei tiešraidē varēs sekot līdzi LSM.lv un Latvijas Radio, bet vēlāk vakarā – LTV ēterā.

Papildus žūrijas balvu pasniegšanai ceremonijā sveiks arī trīs "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātijas finālbalsojuma favorītus – visvairāk skatītāju balsis saņēmušo 2022./2023. gada sezonas iestudējumu, aktrisi un aktieri.

2024. gadā "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātijas balsojums notiek divos posmos. Pirmajā posmā no 2023. gada rudens līdz šī gada 20. oktobrim skatītāji novērtēja profesionālo teātru 2023./2024. gada sezonas iestudējumus un aktierdarbus Latvijas teātra katalogā Izrades.lv. Skatītāju izvēlētie "Spēlmaņu nakts" 2023./2024. gada sezonas simpātiju balsojuma nominanti piedalās finālbalsojumā Latvijas sabiedrisko mediju portālā LSM.lv.

Finālbalsojums portālā LSM.lv notiek no 1. novembra pulksten 7.00 līdz 19. novembra pulksten 23.59.

Skatītāju finālbalsojuma dalībniekiem šogad ir iespēja laimēt divus ielūgumus uz "Spēlmaņu nakts" apbalvošanas ceremoniju Valmieras teātrī.

 

"Spēlmaņu nakts" nominanti "Gada jaunais skatuves mākslinieks/-ce"

Vairāk

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti