Kultūras ziņas

Pirmatskaņojumi koncertā "Pēteris Vasks un domubiedri"

Kultūras ziņas

Latvijas Mākslinieku savienībai – 80

Vāgnera opera "Parsifāls" Vīnes Valsts operā

Vīnes operā Serebreņņikova iestudētā Vāgnera «Parsifāla» pirmizrāde

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Virtuālajā vidē publikas vērtējumam nodots Vīnes Valsts operā tapušais Riharda Vāgnera operas “Parsifāls” jauniestudējums Kirila Serebreņņikova režijā ar mūsu Elīnu Garanču vienā no galvenajām lomām. Serebreņņikovam šis ir pirmais darbs Vīnes operā, un to viņš īstenojis attālināti – ar videozvanu starpniecību. Bet Elīnai Garančai šī ir debija kādā no Vāgnera operām.

Mistērija “Parsifāls” ir komponista Riharda Vāgnera pēdējā opera, kas pirmizrādi piedzīvoja 1882. gadā Baireitā, vien gadu pirms komponista nāves. Krievijas režisoram Kirilam Serebreņņikovam, kurš pēdējos gadus bijis spiests pavadīt mājas arestā, “Parsifāla” iestudējums ir pirmā pieredze Vīnes Valsts operā.

“Es domāju, ka māksla nav ne brūču urdīšanai, ne to dziedēšanai. Māksla pati ir kā asiņojoša brūce. Nemiers un sāpes.

Iestudējumā, ko veidoju, es vēlos pasekot, kā mūsu acu priekšā, noslēgtā vīriešu sabiedrībā, manā gadījumā tas ir cietums, dzimst kas līdzīgs jaunam kultam, jaunai ticībai vai jaunai mācībai. Katrā mācībā ir savs pravietis, savs moceklis un arī upuri,” teic režisors.

Izrādē līdzās vienam no šā brīža labākajiem tenoriem Jonasam Kaufmanim Kundrijas lomā redzama Elīna Garanča. Viņai šī ir pirmā loma kādā no Vāgnera operām.

Dziedātāja atzīst: “Man ir sajūta, ka esmu gatava šim izaicinājumam, jo tas ir pēdējais Olimps, kurā vajadzētu uzkāpt un pateikt, ka arī to esmu veiksmīgi paveikusi.”

Pirms četriem gadiem “Parsifālu” Vīnes Valsts operā iestudēja režisors Alvis Hermanis. Viņš operas darbību, norādot uz apkārtējās pasaules izmaiņām, bija pārcēlis uz trako namu, savukārt Serebreņņikovs Vāgnera operas metaforu par šodienas sabiedrību salīdzina ar ieslodzījumu.

Teātra kritiķe Lauma Mellēna-Bartkeviča uzskata, ka “parsifāla grāla mistērijas šķetināšana jebkurā gadījumā mūsdienās nav iespējama bez kaut kādas mēģināšanas to piesaistīt mūsdienām”. Viņa atklāj: “Serebreņņikova iestudējums ir drosmīgs, droši vien pretrunīgs un noteikti kaut kādā mērā tradīciju izaicinošs. Tāds bija arī Hermaņa iestudējums savā ziņā.”

Rīgas Vāgnera biedrības vadītājs Māris Gailis pēc iestudējuma noskatīšanās ir skarbs: “Man ārkārtīgi grūti iedomāties, ka grāla bruņinieki ir vienkārši cietumnieki. Es varu saprast, ka grāla meklētāji, grāla bruņinieki var būt trakās mājas iemītnieki, kas bija iepriekšējā Alvja Hermaņa iestudējuma pamatfons, bet cietums – tā ir pavisam cita veida estētika. Es saprotu, ka Serebreņņikovam, kurš nosēdēja mājas arestā, tā ir tuva tēma, bet man tas nepatika.”

“''Parsifāls'' muzikāli ir visu laiku perfektākais skaņdarbs.  Kaut kādā mērā tas ir pērle, dimants. Kaut kāds mūzikas absolūts, un šeit, lai kā jebkurš režisors necenstos, tomēr vienmēr mūzika paliks priekšplānā,” norāda Mellēna-Bartkeviča.

Operas “Parsifāls” video ieraksts bez maksas turpmākās 30 dienas skatāms “Arte Concert” vietnē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti