Kultūras ziņas

M. Barišņikova mākslas centra izstāde Rīgas Biržā

Kultūras ziņas

Franču kormūzika Latvijas Radio kora skanējumā

Arvo Perta un Roberta Vilsona «Ādama žēlabas»

Tallinā Arvo Perta un Roberta Vilsona «Ādama žēlabu» pasaules pirmizrāde

Tallina piedzīvoja vienu no Igaunijas kultūras pēdējo gadu augstākajām virsotnēm - pasaules pirmizrādi piedzīvoja leģendārā amerikāņu teātra un operas režisora Roberta Vilsona iestudētais lieluzvedums "Ādama žēlabas". Iestudējumā četrus igauņu komponista Arvo Perta opusus iedzīvināja starptautiska mākslinieku komanda, kura pie šī projekta strādājusi trīs gadus.

Uzvedumā, kurš balstīts Bībeles stāstā par Ādama un Ievas izraidīšanu no Paradīzes, notika arī pasaules pirmatskaņojums Perta kompozīcijai "Sequentia", kas veltīts Robertam Vilsonam. Ar pārējiem trim darbiem – "Tabula Rasa", "Miserere" un "Ādama ciešanas" klausītāji jau iepazinušies visā pasaulē, pēdējais no tiem ieguvis "Grammy" balvu. Vilsons un Perts pirmoreiz iepazinās pirms sešiem gadiem Vatikānā, audiencē pie pāvesta Benedikta XVI, un jau toreiz abi nolēmuši, ka jāveido kopīgs projekts.

"Mūzikā ir tāds termins: proporciju kanons, kad viena un tā pati ideja ļoti lēni un pamatīgi tiek virzīta divos dažādos ceļos. Tas ir fenomens – Roberta Vilsona fenomens. Tā ir vienlaikus laika esamības un laika neesamības sakausēšana, ieraudzīt kustību miera stāvoklī," saka komponists Arvo Perts.

Iestudējumā juvelieriska vai teju ķirurģiska uzmanība veltīta cilvēka ķermeņa kustībai – tās lēnumam, precizitātei un izteiksmīgumam.

"Telpa, kas atrodas tev aiz muguras, ir tikpat svarīga kā tā, kas tev priekšā. Atrodoties uz skatuves, mēs to bieži aizmirstam, jo mums ir publika, pret kuru mēs esam koncentrējušies. Tāpēc fokuss ir veltīts viņai. Bet ir telpa, kas ir tev aizmugurē – tieši tā rada spriedzi un spēku pret publiku," uzskata režisors Roberts Vilsons.

Ādama lomā grieķu aktieris Mihalis Teofanous, Ievu attēlo leģendārā laikmetīgās dejas horeogrāfe un dejotāja Lusinda Čaildsa. Igaunijas Filharmonijas kamerorķestris un Tallinas kamerorķestris muzicēja diriģenta Tenu Kaljustes vadībā.

Tenu Kaljuste: "Arvo Perta mūzika tikusi izmantota ļoti dažādos teātra iestudējumos, baletā, kino. Ja ir zināma Roberta Vilsona darbi un viņa uzburtā pasaule – ir interesanti gaidīt, ko viņš ar šo mūziku izdarīs. Šī mums ir liela diena, jo ir satikušies Klusuma Karalis no teātra un Klusuma Karalis no mūzikas."

"Bija vairākas vietas, kuras mēs ar draugiem nesapratām, bet, kā Roberts Vilsons teica intervijā, nav nepieciešams atrast jēgu notiekošajam, tev vienkārši ir jābauda un jānonāk pie sajūtām, kuras rada mūzika un izrāde," atzīst klausītāja Annu Kupastu.

Iestudējumu arī Latvijas Televīzijas ēterā būs iespējams skatīties rudenī.

Saistītie raksti
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti