Rīta Panorāma

Latvietis un viņa peonijas

Rīta Panorāma

Intervija ar Andri Lukstiņu

Sinfonietta Rīga un Pītera Erkinsa džeza grupa

«Sinfonietta Rīga» un Pītera Erskina džeza grupa muzicēs kopīgā koncertā

11.jūnija vakarā Dailes teātrī Rīgas festivāla programmā intriģējošs koncerts - kopīgi muzicēs  kamerorķestris  "Sinfonietta Rīga" un leģendārā Pītera Erskina džeza grupu.

Par skaņdarba izvēli - britu komponista Marka Antonija Tērnidža (1960) darbu "Asinis uz grīdas" ("Blood On The Floor") "Sinfonietta Rīga" diriģents Normunds Šnē saka, ka  tas prasot tik lielu uzmanību un koncentrēšanos, kā diriģējot četrus sarežģītus skaņdarbus. "Šis darbs ir uzrakstīts tieši šiem māksliniekiem, ņemot vērā viņu spēles stilistiku, viņu muzikālo varēšanu, kas ir fantastiska un neierobežota," norāda Normunds Šnē.

Mēs ar komponistu runājam par jūtīgumu, ko var panākt džezā un spēlējot arī bungas. Skaņdarbā ir iespējas improvizēt. Manuprāt, šis skaņdarbs ir labākais, kas uzrakstīts džeza un klasiskās mūzikas sajaukumā. Simfonija ir pilna ar enerģiju," uzsver sitaminstrumentālists Pīters Erskins.

"Savulaik mēs paši esam niekojušies ar šādu džeza vai vieglo mūziku. Tajās pauzēs, kad es nespēlēju, es vienkārši vēroju un kaifoju," atzīst "Sinfonietta Rīga" sitaminstrumentālists Ivo Krūskops.

Komponistu Tērnidžu darbam iedvesmojusi Frānsisa Bēkona glezna ar tādu pašu nosaukumu, kurā redzams asins traips uz smilšu krāsas grīdas, skaņradim to pārtverot kā urbānās vides un modernās pilsētas atsvešinātības attēlojumu mūzikā. Tērnidžu svītas komponēšanas laikā emocionāli satriekusi jaunākā brāļa nāve no narkotiku pārdozēšanas.

Protams, mūzika nevar atspoguļot sāpes, kas ir dvēselē, no kurām cilvēks meklē izdeju kaut kādā ķīmisku vielu izraisītā eiforijā. Bet mūzika var likt par to domāt, mūzika var ierosināt personīgo pārdzīvojumu. Šajā darbā tas ir ārkārtīgi asi, skaudri. Tā ir realitāte," norāda Normunds Šnē.

Pīters Erskins svītas atskaņojumā pirmoreiz piedalījies pirms 18 gadiem Vācijā. "Tērnidžs savā būtībā ir klasiskas ievirzes  komponists, bet viņam ļoti patīk "sliktā zēna" reputācija, jo klasiskos žanrus viņš mīl miksēt ar džeza elementiem," intervijā "Klasikai" stāsta Erskins.

Viņš slavē Normunda Šnē brīvestīgo pieeju: "Jau pirmajā mēģinājumā Normunds ļāva man noteikt toni, jo bungu partija šeit ir tikpat nozīmīga kā diriģenta loma. "Sekošu jums," viņš teica," stāsta Pīters Erskins.

Atskaņojot šo skaņdarbu, zināmā mērā pārņem sajūtas, kas līdzīgas slalomam. Pirms koncertiem parasti cenšos atrast klusu vietu, kur "izslēpot" cauri visai partitūrai. Ja viss izdodas, sajūta ir fantastiska! Gluži tāpat, kā joņojot lejup pa kalnu," saka Erskins.

Viņaprāt, "Blood On The Floor" ir aizraujošs, provokatīvs, arī melodisks darbs. Savā ziņā - rapsodisks: "Turklāt tas attīsta intelektu. Ja jums patīk Stravinskis un Bartoks, tad patiks arī "Blood On The Floor"."

Vēl sarunā ar "Klasiku" Pīters Erskins atklāj savu lielāko kaislību - ceļošanu, bet par savu jaunāko albumu, kurā iespēlējis arī marimbas partiju, saka: "Zināt, kā ir ar vīriešiem manā vecumā - citi iegādājas jaunu draudzeni, vēl citi pērk sarkanu sporta auto, bet es nopirku marimbu. Tā aizņem daudz vietas, bet sagādā tik lielu prieku!"

Koncertā 11.jūnijā Dailes teātrī kopā ar "Sinfonietta Rīga" uzstāsies "Blood On The Floor" pirmatskaņotāji un dzīvās džeza leģendas - Pīters Erskins, Mārtins Robertsons, Džons Paričelli un Lorenss Kotls.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti