Labrīt

Daniels Pavļuts: Covid-19 izplatības pieaugums saistīts ar vīrusa jauna apkštipa izplatību

Labrīt

Pētniece: Problēmas Ukrainas bēgļu uzņemšanā ir rādītājs mūsu integrācijas sistēmas darbam

Siguldas Opermūzikas svētku kulminācija – Pučīni “Bohēma” ar Maiju Kovaļevsku

Siguldas opermūzikas svētku uzvedumā «Bohēma» galvenā loma – Maijai Kovaļevskai

Pandēmijas dēļ divus gadus Siguldas opermūzikas svētki nevarēja notikt pilnvērtīgi. Šogad tie atkal būs krāšņi un bagātīgi, un to galvenais notikums būs Pučīni operas "Bohēma" uzvedums ar Maiju Kovaļevsku galvenajā lomā. Svētki jūlija nogalē noritēs trīs dienas un piedāvās kopumā piecus notikumus, kuros būs tikšanās gan ar jaunajiem talantiem, gan ar jau atzītiem mūziķiem no Latvijas un ārvalstīm. Svētku rīkotājs Dainis Kalns atzīst, ka dažos aspektos pandēmijai bijusi pat pozitīva ietekme uz šī gada svētku sarīkošanu. Tāpat tieši pandēmija bijusi par iemeslu tam, ka viņš sarakstījis savu pirmo grāmatu, par ko domājis jau sen. 

Džakomo Pučīni operas "Bohēma" brīvdabas uzvedums būs šī gada Siguldas opermūzikas svētku centrālais notikums, galvenajās lomās – Maija Kovaļevska un bulgāru tenors Mihails Mihailovs, kuru Dainis Kalns pērn atklājis kā izcili piemērotu Rūdolfa lomai. 

"Kovids un laiks ir arī kaut kādā ziņā nostrādājis par labu opermūzikas svētkiem, jo īstie svētki bija pirms trim gadiem un pa šo laiku ir parādījušies jauni talanti," secina Kalns. "Pagājušajā vasarā gan bija tādi daļēji svētki – viens koncerts, uz kuru atbrauca Krasimira Stojanova un viņai līdzi viens labs 33 gadus vecs bulgāru tenors Mihails Mihailovs, kurš sajūsmināja mūsu publiku. Nu, man bija skaidrs, ka tas ir Rūdolfs. Un, ja ir Rūdolfs, tad mums ir Maija – Mimī. Pasaulē labākais tenors Jonass Kaufmans, kad viņš organizēja savu benefici, tad viņš kā partneri Mimī lomai aicināja Maiju. Ja viņš ir pasaulē pirmais tenors, tad es varu teikt, ka Maija līdz ar to arī ir pirmā Mimī pasaulē."

Par vēlreizēju tikšanos ar Maiju Kovaļevsku priecājas iestudējuma režisors Edmunds Freibergs, jo pirms tam viņiem Siguldā jau bija ļoti laba sadarbība operas uzdevumā "Andrē Šenjē": "Viņa ir ļoti jūtīga, emocionāla. Īsti emocionāla, ne uzspēlēti emocionāla. Un, protams, ka tās lomas, kas ir Maijas dziedātājas daļa – liriskās, mīlošās varones – tās viņa jūt ļoti labi."

Šobrīd, kad dzīvojam spriedzē un neziņā saistībā ar globālajiem notikumiem, laba māksla ir vajadzīga kā dvēseles patvērums – uzskata Edmunds Freibergs, un viņaprāt opera "Bohēma" ar Pučīni brīnišķīgo mūziku un aizkustinošo mīlas stāstu šai misijai ļoti labi atbilst. "Turklat "Bohēmas" stāstā ir iekodēta arī kāda ļoti būtiska atziņa par to, cik neuzmanīgi un brīžiem pat nežēlīgi mēs izturamies pret likteņa vai Dieva dāvanām. Šajā gadījumā pret mīlestību. Un tikai tad, kad šī mīlestība ir pazaudēta, tad mēs pa īstam novērtējam to, kas ir pazudis," piebilst režisors. "Par to tad arī būs izrāde. Par to, cik svarīgi novērtēt un saudzēt to, kas mums ir dots. Un man šķiet, ka tādā nozīmē šādu te domu der sevī paturēt arī attiecībā uz daudzām citām lietām."

"Bohēmas" iestudējumā dziedās arī Jānis Apeinis, Marlēne Keine, Rihards Mačanovskis, Krišjānis Norvelis un Andris Lapiņš. Diriģēs Vladimirs Kiradžijevs. Par vizuālo tēlu gādās scenogrāfs Aigars Ozoliņš, videomāksliniece Anta Priedīte un kostīmu māksliniece Ieva Kundziņa.

Kopumā 28. Siguldas opermūzikas svētki ilgs trīs dienas, no 29. līdz 31. jūlijam, un piedāvās piecus muzikālus notikumus, arī galā koncertu.

Dainis Kalns "Nepārvaramā

Dainis Kalns stāsta, ka dažādi sižeti viņa iztēlē dzīvo jau 50 gadu garumā, bet nekad nav bijis laika tos pierakstīt. Šāda iespēja beidzot radās pandēmijas laikā, kad dzīve kļuva mazāk intensīva, un tad arī tapa grāmata ar nosaukumu "Nepārvaramā". Stāsti esot fantāzijas auglis, tomēr tajos izmantoti arī autobiogrāfiski motīvi.

"Pirmā mūsu lielā sāpe jau ir, ka mūs svešas varas ir mocījušas, pazemojušas. Titulstāstu esmu veltījis tādām sievietēm kā mana mamma, kuras pēckara gados vienas audzināja bērnus. Mēs bijām pieci bērni ģimenē, tēvs bija izsūtīts uz 25 gadiem Sibīrijā, kolhozā neko nemaksāja, bet vēl bija jānodod piens valstij. Kā mamma mūs varēja paēdināt, apģērbt un skolā sūtīt? Visu to viņa paveica. Ja visas tās mokas, kas viņai bija jāpārdzīvo, būtu jāapraksta, tas būtu ļoti drūms stāsts, un tāpēc es izvēlējos radīt tādu iztēles varoni uz mīlestības un romantikas fona, bet ar visiem satricinājumiem," skaidro Kalns.

Iespaidos par grāmatu dalās viena no tās pirmajām lasītājām Ilze Auzere: "Es biju ļoti izbrīnīta un pārsteigta, ka Dainis Kalns ir tāds romantiķis. To, ka viņš ir mākoņu stūmējs un liels ideālists, es jau zināju, jo citādi viņš nebūtu Siguldas opermūzikas svētkus tik daudzus gadus sarīkojis. Pie tam bieži vien arī ar saviem līdzekļiem, pat ieķīlājot savu māju, lai tikai tie notiktu. Bet šī man atklājās kā ļoti negaidīta viņa šķautne."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt