Rīgā uzstāsies termenvoksa virtuoze Lidija Kavina

Ceturtdien, 9.jūlijā, Rīgā uzstāsies neparasta instrumenta - termenvoksa - virtuoze Lidija Kavina. Viņa dzimusi Krievijā, bet šobrīd dzīvo Anglijā. Lidija Kavina ir viena no pasaulē vadošajām šī instrumenta spēlētājām. Termenvokss ir viens no pirmajiem elektroniskajiem instrumentiem, 20.gadsimta sākumā to izgudroja krievu zinātnieks un mūziķis Ļevs Termēns. Instruments tiek spēlēts ļoti neierastā veidā, jo tam nav ne stīgu, ne taustiņu. Tā skaņa līdzinās cilvēka balsij.

Termenvoksam ir savdabīga, it kā mazliet pārlaicīga skaņa, ļoti neparasts ir tā spēles veids. Vizuāli instruments izskatās kā plakana plātne ar divām antenām katrā pusē, tam nav ne taustiņu, ne stīgu. Spēlētājs nepieskaras instrumentam, bet stāv pie tā un ar roku kustībām iedarbojas uz antenām, tādējādi radot visdažādākās skaņas.

Galvenais instrumenta elements ir ģenerators, kas rada augstas frekvences vibrācijas. Ar termenvoksu var nospēlēt visu žanru skaņdarbus, kā arī radīt dažādus skaņu efektus, bieži tos izmanto, piemēram, fantastikas žanra filmās.

Lidija Kavina, kura 9.jūlijā viesosies Rīgā, ir viena no pasaulē vadošajām šī instrumenta virtuozēm. Kā par viņu teicis laikraksta "The New York Times" mūzikas kritiķis, redzēt, kā viņa it kā no gaisa ar rokām plūc skaņas - tas ir īsti krāšņs priekšnesums.

Pati Lidija Kavina par instrumenta darbības principiem intervijā radio "Majak" stāsta: "Skatieties, apkārt antenām atrodas elektromagnētiskais lauks. Kad es sāku tajā kustināt rokas, es attiecīgi iedarbojos uz šo vidi. Viena no antenām ir skaņas augstumam - jo es tālāk atvirzu roku no antenas, jo skaņa kļūst zemāka, līdz pat pašiem zemākajiem basiem. Otra - horizontālā - antena ir skaļumam. Jo roka ir tālāk no šīs antenas, jo skaņa ir skaļāka. Lai spēlētu, man ir vienlaicīgi jāiedarbojas uz abām antenām. Skaņas man ir jāatrod pēc dzirdes. Būtībā var teikt, ka es spēlēju to, ko sadzirdu ar savu iekšējo dzirdi."

Termenvoksu 1919.gadā izgudroja franču izcelsmes krievu zinātnieks Ļevs Termēns, kurš līdzās zinātnieka darbam bija arī čellists. Vēlāk viens no viņa darba turpinātājiem un instrumenta pilnveidotājiem bija amerikānis, par elektroniskās mūzikas pionieri dēvētais Roberts Mūgs.

Termenvokss tomēr nav pasaulē ļoti izplatīts instruments, kaut arī notiek šī instrumenta spēlei veltīti festivāli un tā skanējums dzirdams filmu mūzikā, dažādos koncertos un ierakstos.

Pasaulē viena no vadošajām teremvoksa spēlētājām Lidija Kavina ir Ļeva Termēna radiniece. Viņa instrumentu apguvusi no deviņu gadu vecuma paša tā izgudrotāja vadībā. Kavina sadarbojas ar daudziem slaveniem kolektīviem, viņas viesizrāžu grafiks ir piepildīts un ģeogrāfiski daudzpusīgs.

Kā stāsta producents Vladimirs Rešetins, Rīgā viņa spēlēs gan klasisko, gan mūsdienu mūziku, kā arī sniegs komentārus par šī neparastā instrumenta spēli.

"Es aicinu visus, kam šī neparastā māksla nav vienaldzīga, jo, jūs varat man ticēt, tas ir kaut kas brīnumains. Pēc koncerta Lidija Kavina visiem gribētājiem sniegs meistarklasi, katrs varēs pamācīties spēlēt šo instrumentu. Es domāju, ka pasaulē ir vien kādi pieci cilvēki, kuri šo instrumentu patiešām spēlē izcili, un Lidija Kavina ir numur viens," norāda Vladimirs Rešetovs.

Lidija Kavina Rīgā uzstāsies ceturtdienas, 9.jūlija, vakarā izstāžu zālē "Happy Art museum", kas atrodas galerijā "Rīga".

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti