Ozols un Latvijas Radio bigbends pirmo reizi uz vienas skatuves – koncerta apskats

Svētdienas, 30. janvāra, vakarā koncertzālē "Cēsis" uzstājās Latvijas Radio bigbends kopā ar reperi Ozolu, izpildot repera kompozīcijas Ritvara Garozas aranžējumā.

Ozols ir viens no hiphopa stila un kultūras aizsācējiem Latvijā, kura solo albumam “Cieņa un mīlestība” 2021. gadā apritēja divdesmit gadi. Latvijas Radio bigbends jau vairākus gadus organizē starpžanru koncertus, kā viesus piesaistot dažādus latviešu populārās mūzikas māksliniekus. Ozola un bigbenda sadarbība šķiet tikai likumsakarīga.

Hiphopa un džeza attiecības izsenis ir tuvas. Kā piemēru var minēt džeza pianistu, komponistu Teloniju Monku, kuru samplējuši “Wu-Tang Clan” un ne viņi vien. Nesenā vēsturē – Kendrika Lamāra, Tyler, the Creator un citu mākslinieku daiļrade. Šāda veida sadarbība Latvijas mūzikas skatuvē veicina izpratni par mūzikas vēsturi. Otrkārt, kas attiecas uz Ozolu, viņš jau kopš karjeras pirmsākumiem ir bijis manāms džeza džemsesijās un viņa koncertgrupu veido mūziķi no džeza skolas.

Ozols ir azartisks mākslinieks, kurš savas kompozīcijas labprāt pārveido dažādos stilos un uzstājas dažādos sastāvos.

Ozols un Latvijas Radio bigbends koncertzālē "Cēsis"

Koncertu Cēsu koncertzālē atklāja instrumentāla uvertīra, un Ozols uz skatuves kāpa ar kompozīciju “Saldējuma sezona”, kam sekoja “KO KO KO (Sūdi)”. Kopā ar Ozolu uz skatuves visu koncertu bija arī Dj Krii, kurš ir cieši saistīts ar hiphopa skatuvi. Savukārt “Neko 2005” Ozolam pievienojās Kristīne Prauliņa, ar kuru kopā tika izpildītas vairākas kompozīcijas. Koncerta viesis bija arī reperis xantikvariāts.

Dinamika pieauga pakāpeniski – sākumā koncentrējoties uz Ozola balsi, kuru bigbends iekrāsoja. Ozola kompozīcijas ir stāsti par vērtībām un sapņiem, gan enerģiski ballīšu iegriezēji, un šī dažādā dziesmu tematika caur bigbenda konceptu atklājās atšķirīgi. Piemēram, vārdi kā daļa no kopējā ritma, bet Ozols – ritma instruments, ļaujot novērtēt viņa ciešo sadarbību ar bundzinieku Rūdolfu Daniļēviču. Savukārt eksistenciālajās dziesmās Ozols kļuva par urbāno dzejnieku, kurš izmantoja savas balss intonācijas nokrāsas, radot gan grūvu, gan lirisko sajūtu.

Starp koncerta augstākajiem punktiem jāmin dziesma “Saules stariņš” kopā ar xantikvariātu – romantiski, melodiski un sirsnīgi.

Muzikāli pacēlumi bija arī Ritvara Garozas solo, kas dauzonīgo “Superhaips” padarīja par džeza fusion kompozīciju. Pārlaicīgumu un tembrāli siltas nianses dziesmām “Mans ceļš” un “Mūžība” piešķīra saksofonistu Dāvja Jurkas un Kārļa Vanaga solo. Kristīnes Prauliņas balss aizveda pazīstamās melodijas jaunos virzienos, Artis Orubs ritma sekcijā nemanāmi veidoja ietekmīgus akcentus. Vēl viena no vakara zvaigznēm bija enerģiskais Dj Krii, kurš pārvaldīja vinilu, elektroniku un bija piebalss Ozola vokālam.

Ozols un Latvijas Radio bigbends koncertzālē "Cēsis"

Atšķirīgās mūzikas pasaules satikās dziesmā “Stils”. Tā veidota pēc pēdējos gadu aktuālajām tendencēm, kas bija saglabātas arī koncertā ar bigbendu, šādi caur muzikāliem kontrastiem atklājot hiphopam raksturīgo cīņas motīvu, lai jau nākamajā kompozīcijā “OZOLs” vienotos kopējā dziesmā: “Oz-O-Ls, Oz-O-Ls”. Ozola un Latvijas Radio bigbenda koncertā izskanēja 18 dziesmas un atkārtoti “Cīņa”, koncerta noslēgumā saņemot stāvovācijas.

Tā vien izskatījās, ka Ozols pats vēl nespēj noticēt, ka debitējis koncertā kopā ar bigbendu.

Labi, kas šis nebija pēdējais koncerts – būšot vēl! Skatoties no klausītāju puses, šis koncerts aizrāva ar savu neparedzamību un izaicinājumu klausīties starp rindām. Ja dziesma var skanēt ārpus noteikta ietvara, tas, manuprāt, ir vislabākais kvalitātes un dziesmas ilglaicīguma apliecinājums. Šādi starpžanru koncerti lauž stereotipus un veicina izaugsmi, jo uzstāties kopā ar vienu no labākajiem bigbendiem Eiropā nav viegli, bet tas viss skatītājos-klausītājos rada tādu klātbūtnes sajūtu, par kuru vēlāk stāstīt – es biju šajā koncertā!

Jāpiebilst, ka Latvijas mūzikā hiphopa un džeza krustošanu plašākai auditorijai demonstrēja “Very Cool People”, kuri koncertprogrammā “Pa Apli” sadarbojās reperiem Edavārdi un ansis un dziedātāju Kristīni Prauliņu, uzstājās “Hanzas peronā” un izdeva arī albumu. Arī reperis Arturs Skutelis ar grupu “Tvērumi” ir labās attiecībās ar džezu, un Latvijas hiphopā viņš tāds nav vienīgais, bet tas jau ir atsevišķs stāsts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt