Pa ceļam ar Klasiku

Pasaules pirmatskaņojumu gaidot...

Pa ceļam ar Klasiku

Klavieru kvartetam "Quadra" laikmetīgās mūzikas pietiek

Oskaram Herliņam festivālā "Arēna" – veseli divi pasaules pirmatskaņojumi

Oskaram Herliņam festivālā «Arēna» – veseli divi pasaules pirmatskaņojumi

Jaunās mūzikas festivāls "Arēna", kura epicentrā šogad likta kamermūzika, uzņēmis apgriezienus. Divus vakarus pēc kārtas Rīgas Reformātu baznīcā pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos Oskara Herliņa radītie opusi: 29. oktobrī viņa jaundarbu atskaņos ansamblis "Airborne Extended" no Austrijas, bet 30. oktobrī – mūsu pašu klavieru kvartets "Quadra".

Vai komponista mūžā maz bijis tā, ka divi pirmatskaņojumi notiek divas dienas pēc kārtas? "Man bijis tā, ka ir nevis pirmatskaņojumi, bet ir viens pirmatskaņojums un viens darba atskaņojums vienā dienā un gandrīz vienā laikā," sirsnīgi pasmejas Oskars Herliņš, kurš ar austriešu ansambli "Airborne Extended" sadarbojas pirmoreiz.

"Rakstot jaundarbu, no ansambļa puses nekādu rāmju nebija, biju brīvs darīt to, ko vēlos," stāsta Herliņš un atklāj, ka šī skaņdarba nosaukums būšot tāds, ko latviski varētu iztulkot šādi: "Johana Sebastiāna Baha izrotājumu spēles pamācība Vilhelma Frīdemaņa Baha klavieru grāmatiņā".

"Airborne Extended" (Austrija)

"Darba uzstādījums bija tāds, ka par mūzikas materiālu izmantošu tieši šos baroka ornamentus, izrotājumus, kurus šajā mācību grāmatiņā Bahs ir atšifrējis, kā tos pareizi spēlēt, lai viņa dēls mācītos,"

atklāj komponists. "Ideja radās vēl pirms sastapšanās ar ansambli, taču tā sastāvs man likās īpaši piemērots idejas realizācijai – ansamblī ir gan senie instrumenti – klavesīns, blokflauta, gan arī mums visiem pazīstamie instrumenti, kas nostiprinājušies 19. gadsimtā – arfa un flauta, un bez tā visa savā darbā esmu lietojis arī 8 bitu elektroniku," stāsta Herliņš.

Baha klavieru grāmatiņā, kuras oriģinālu Oskars Herliņš uzgājis digitālajā versijā, viņu fascinē Baha rokraksts un tas, kā Bahs pierakstījis šos ornamentus: "Tik ļoti skaisti... Tu skaties un gūsti vizuālo baudījumu!

Sāku domāt, ka šis materiāls savā ziņā ir ārkārtīgi bezpersonisks, tie ir izrotājumi, ko lieto katrs mūziķis, lai paspilgtinātu un bagātinātu savu izpildījumu. Bet vienlaikus tie ir arī ļoti individuāli, tiem ir sava identitāte – tas ir ļoti personisks materiāls, kaut kas bahisks ap to virmo."

Uz jautājumu par 8 bitu elektroniku komponists skaidro, ka tā pirmām kārtām piedāvā noteikta laikmeta auru un estētiku.

“Tā ir 80., 90. gadu datorspēļu mūzika, bet no tāda 'rakšanas' viedokļa vienmēr pastāv iespēja pietuvoties tuvāk aparatūrai un sākt programmēt skaņas mikroprocesorus, kas paver plašas iespējas.

Šobrīd 8 bitu skaņu izmantoju salīdzinoši tradicionālā variantā kā vienkāršu skaņu augstumu un skaņu ilgumu kombinācijas," stāsta komponists, atklājot savu viedokli par austriešu ansambli: "Tas savā ziņā likās postmoderns - tajā ir senie instrumenti, viņiem ir arī senās mūzikas programmas, un viņi sadala savu repertuāru, tajā pašā laikā strādā arī ar elektroniku. Var just visas Rietumeiropas avangarda tradīcijas, kas nāk līdzi, kas kaut kādā ziņā atsvabina radošo domu."

Otru Herliņa radīto kompozīciju īpaši "Arēnai” varēs novērtēt 30. oktobrī – to atskaņos klavieru kvartets "Quadra". "Patiesībā jau klasiskais klavieru kvartets nebūt nav man ļoti pazīstama teritorija, kā es konstatēju, kad uzsāku darbu pie šī kvarteta," neslēpj komponists.

"Attiecības ar klavierēm man vienmēr bijušas mazlietiņ "uz jūs", un tas ir dīvaini, ņemot vērā, ka klavieres ir instruments, ko spēlē visi mūziķi, kuri iet cauri mūzikas izglītībai.

Izaicinājums bija tāds, ka es pēkšņi sapratu, ka ir stīgu instrumenti, un ir klavieres, un tās ir divas dažādas pasaules. Kā tās abas salikt kopā? Gribējās paklausīties, kas šajā jomā izdarīts iepriekš... Tā ka mans Klavieru kvartets būs diezgan lielā kontrastā ar to, ko spēlēs “Airborne Extended” – šeit būs vairāk neoromantiskas mūzikas, dažādas avangarda tehnikas. Dažādu stilu apvienojumi, stilizācijas."

Un kāds ir "Quadra" skats uz Oskara Herliņa jauno opusu? "Es pats ar Oskara mūziku saskaros pirmoreiz, lai gan mani kolēģi jau savulaik atskaņojuši viņa stīgu kvartetu," stāsta kvarteta pianists Rihards Plešanovs. "Oskars pāris reižu bijis mūsu koncertos un vērojis mūs no malas, un no viņa kvartetu mēs ļoti vēlējāmies jau pirms kādiem trim gadiem...

Tā ka viņš jau zināja, kam raksta," stāsta pianists Rihards Plešanovs

un atzīmē, ka Herliņa kvartets nebūt nav pārmoderns: "Tā nav, ka viņš uzrakstījis kvartetu, kur katrs var šausmīgi izpausties. Taču mūzika ir ļoti ‘atmosfērīga’ un skaista. Un man ļoti liels prieks par to, ka Oskars savā mūzikā nebaidās ietvert gaišu noskaņu – arī šoreiz tās būs skaistas skaņu ainavas."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti