Pa ceļam ar Klasiku

Skaistu dāvanu Rīgas Latviešu biedrībai 150. jubilejā sarūpējis koris "Latvija"

Pa ceļam ar Klasiku

Simtgades svinību norise Latvijā un to rezonanse pasaulē

Obojists Albrehts Maijers: Nepatika dara dzīvi nožēlojamu – dari visu, lai tā nenotiktu!

Obojists Albrehts Maijers: Nepatika dara dzīvi nožēlojamu – dari visu, lai tā nenotiktu!

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

5. oktobrī Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) sezonas atklāšanas koncertā Lielajā ģildē kopā ar orķestri un diriģentu Andri Pogu uz skatuves būs arī "Berlīnes filharmoniķu" pirmais obojists Albrehts Maijers. Viņš būs solists Pētera Vaska Obojas koncerta pasaules pirmatskaņojumā. Rīgā ieradies kopā ar ģimeni – sievu un meitiņu, mūziķis priecājas, ka kopā ar komponistu bijis pie jūras un Vaska stāstītais par Latvijas dabu, vēsturi un mūziku izrādījies ļoti svarīgs viņa mūzikas sapratnei un izjušanai.

Kaut arī par politiku Pēteris Vasks viņam nav teicis ne vārda, iespējams, tādēļ, ka pats Maijers dzīvo Vācijā, kas ilgus gadus bijusi sadalīta, un Berlīnē, kas bijusi kā sala Vācijas vidū, viņš ir pārliecināts ka šis skaņdarbs cilvēkiem vēstīs par atmodu un pārmaiņām.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

 

Pirms pieciem gadiem Maijers kopā ar LNSO un diriģentu Karelu Marku Šišonu atskaņoja Johana Sebastiana Baha mūziku, bet vispār Rīgā viņš pirmo reizi bijis pirms 27 gadiem un sarunā ar Latvijas Radio 3 "Klasika" atzīst, ka pilsēta kopš tā laika mainījusies līdz nepazīšanai... 

Pēteris Vasks sacīja, ka jau sen esat lūdzis viņam uzrakstīt skaņdarbu (obojai ar orķestri). Vai tas bija viņa Koncerts angļu ragam, ko bijāt dzirdējis?

Protams, zināju šo skaņdarbu, taču par iespējamu jaundarbu mums bija telefona saruna. Viņš bija te – Latvijā, es kopā ar viņa producentu – Maincā, "Schott" izdevniecībā.

Pēteris Vasks sarunā bija ļoti draudzīgs. Taču bija nepieciešami desmit gadi, līdz es tiku pie sava Obojas koncerta.

Un esmu ļoti priecīgs par to.

Mūsu radio jūsu ieraksti skan bieži, un tā ir visdažādākā mūzika. Vai Vivaldi atskaņošanai jums ir viens instruments un, teiksim, tagad Vaska Koncertam – cits?

Es mēģinu visu – ne vien instrumentu, bet arī savu ķermeni, prātu, iedvesmu un iekšējo balsi – pieskaņot attiecīgajam skaņdarbam, tā stilam, stāstam, vēsturei.

Pētera Vaska Koncertā mēģināju atrast dabisko dziedājumu – latviešu tautasdziesmu. Koncerts izvirza ļoti augstas prasības solistam. To ir grūti spēlēt, jo melodiskās līnijas ir ļoti garas – to atskaņošanai izmantoju savu tehniku, reizē spēlējot un elpojot.

Allaž cenšos dziedāt ar savu instrumentu. Un vienmēr tas ir viens instruments. Tagadējais ir kādus sešus septiņus gadus vecs. Esmu to izveidojis kopā ar savu draugu Ludvigu Franku Berlīnē, un tam ir manis paša zīmols – "Albrehta Maijera oboja". To būvē slavenie vācu meistari "Gebrüder Mönnig".

Vai to spēlē arī citi obojisti?

Instruments tika izveidots man, taču to spēlē daudzi obojisti visā pasaulē – Japānā, Amerikā, Korejā, visā Eiropā.

Kuras ir tās īpašības, ko neradāt jau esošajos instrumentos un vēlējāties piešķirt šim?

Ļoti vienkārši: lai tas būtu kā balta papīra lapa. Vai balta auduma gabals, uz kura būtu iespēja zīmēt. Daudziem citiem instrumentiem ir kāda noteikta krāsa – noteikta skaņa. Un tā ierobežo. Ir jācīnās pret šo krāsu, jo tā ir sasaistīta ar instrumentu. Manas obojas priekšrocība ir tāda, ka tā ir absolūti "tukša”. Kā balta lapa. Varu klāt uz tās savas krāsas.

Vai arī orķestrī spēlējat šo pašu instrumentu?

Jā.

Mainīt instrumentus nebūtu labi. Tas būtu tāpat, kā lūgt dziedātājam – soprānam vai tenoram – mainīt viņējo, kas nav iespējams.

Šis ir mans instruments, un, protams, spēlējot jebkuru skaņdarbu, es cenšos pielāgoties tā stilam.

No kreisās: Albrehts Maijers, Andris Poga, Indra Lūkina un Pēteris Vasks
No kreisās: Albrehts Maijers, Andris Poga, Indra Lūkina un Pēteris Vasks

Kādā līdzsvarā ir jūsu darbs Berlīnes filharmoniskajā orķestrī ar spēlēšanu solo?

Oficiāli mans darbs – un tas ir svarīgs un brīnišķīgs darbs – ir orķestrī. Esmu viens no diviem vadošajiem ("principal") obojistiem. Bet, no otras puses, vēlos brīvību. Es daudz ceļoju – gan koncertējot, gan diriģējot. Orķestris ir kāda trešdaļa no manas profesionālās dzīves.

Daudziem, arī mums, "Berlīnes filharmoniķi" kopš seniem laikiem saistās ar visaugstāko kvalitāti. Taču laiki mainās, mainās diriģenti. Jūs orķestri spēlējat jau 26 gadus. Kāda ir jūsu misija tajā? Saglabāt kvalitāti? Mainīties līdzi diriģentiem?

Man nepatiktu, ja orķestris paliktu līmenī, kādā bija pēdējos 20 gadus.

Mēs, mūziķi, sapņojam par nepārtrauktu kulmināciju.

Tā kā esmu pieredzējis fantastisku pirmo koncertturneju ar Kirilu Petrenko (sākot ar 2019.gadu viņš būs Berlīnes filharmoniķu galvenais diriģents), priecājos un esmu pārliecināts, ka nākamie gadi kopā ar viņu orķestrim būs jauns sākums. Tā būs jauna virsotne arī kvalitātes ziņā. To jūtu, un tas noteikti notiks.

Ar ko gan Kirils Petrenko atšķiras no Saimona Retla?

Saimons Retls, protams, ir fantastisks diriģents. Viņš vadīja mūsu orķestri 16 gadus. Kirils Petrenko ir pilnīgi citādāks. Katram diriģentam ir jāatrod sava atslēga, lai iekļūtu mūsu orķestra pasaulē. To ir ļoti grūti izdarīt. Katrs no maniem kolēģiem vēlas tikt uzrunāts ļoti personiski. Orķestra 128 mūziķi, kā reiz teica Saimons Retls, ir ļoti īpaši cilvēki. Dabūt viņus visus savā pusē ir visgrūtākais uzdevums, kāds vien diriģentam var būt. Tā kā Kirilam Petrenko bija veiksmīga mūsu pirmā kopīgā turneja, mēs gaidām nākamo soli.

Pēc koncerta Karaliskajā Alberta zālē Londonā Petrenko sacīja: "Mūsu kāzu pirmā nakts bija brīnišķīga! Un es jau gatavojos otrajai."

Kas ir jūsu kompanjoni kamermūzikā?

To ir ļoti daudz, un no viņiem visiem cenšos mācīties. Ja mēģinātu nosaukt visus, kādu noteikti aizmirstu.

Sandra Ņedzvecka izvaicā Albrehtu Maijeru
Sandra Ņedzvecka izvaicā Albrehtu Maijeru

Daudzus komponistus esat iedvesmojis rakstīt mūziku tieši jums. Ko darāt, ja, atvēris partitūru, saprotat, ka šī mūzika jums netīk? Kā to iemīlēt?

Mēs, mūziķi, jūtam to, ka starp uzrakstīto skaņdarbu un tā saprašanu, interpretāciju ir ļoti liela atšķirība. Kad pirmo reizi ieraudzīju Petera Ruzickas "Aulodie" (tas ir Obojas koncerts, ko viņš uzrakstīja man) partitūru, nesapratu neko. Bet man tas bija jāizprot. Daudz runājos ar komponistu. Tāpat kā tagad runājos ar Pēteri Vasku – viņš cenšas, lai saprotu viņa mūziku, stilu, to, kā viņš redz, dzird melodiju, līniju. Nepatiku visbiežāk izjūtu, tāpat kā mani kolēģi, kad orķestrī nākas spēlēt mūziku, ko no visas sirds ienīstu. Taču tam nav nekādas nozīmes. Jo esmu tikai mūziķis un man ir jāspēlē – jāizdara labākais, ko spēju, un savā ziņā jāpiespiež sevi spēlēt to ar prieku.

Vai gan dzīves jēgai nepieder uzdevums darīt šo dzīvi pēc iespējas patīkamu? Nepatika dara dzīvi nožēlojamu. Tā ka dari visu iespējamo, lai tā nenotiktu!

Vai šobrīd gaidāt jaunus skaņdarbus, kas komponēti jums?

Divi mani draugi raksta man koncertus – pazīstamais austrāliešu komponists Brets Dīns un viens no pazīstamākajiem vācu komponistiem Volfgangs Rīms. Kad pēdējoreiz satiku Rīmu Berlīnē, viņš man ausī iečukstēja: "Man kaut kas jāuzraksta tev!" Tagad tikai jāgaida. Breta Dīna Koncerts drīz jau būs pabeigts. Allaž ļoti priecājos, kad tik izcili komponisti man kaut ko uzraksta un man ir iespēja šim mazajam bērnam (jaunajam skaņdarbam) atklāt pasauli. Varu mudināt citus mūziķus ņemt to savā aizgādībā un darīt zināmu pasaulei. Pirmatskaņot jaundarbu ir kas ļoti īpašs – gan Breta Dīna, gan Volfganga Rīma, gan, protams, Koncertu, ko komponējis Pēteris Vasks.

Ziemeļeiropā Vasks ir absolūti izcila personība ar savu, unikālu mūzikas stilu. Man ir milzīgs prieks piedalīties viņa Koncerta pirmatskaņojumā.

LNSO sezonas atklāšanas koncertu tiešraidē no Lielās ģildes piektdienas vakarā plkst. 19.00 translēs arī Latvijas Radio 3 "Klasika". 

Pēteris Vasks un Albrehts Maijers
Pēteris Vasks un Albrehts Maijers

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti