Kultūrdeva

"Kultūrdeva"

Kultūrdeva

Kultūrdevas ABC – Latvijas Kultūras akadēmija

Latvijas operas jaunie talanti

Norūdīt balsi un nervus. Daniils Kuzmins un Marlēna Keine sarunā par vokālistu konkursu pieredzi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

"Tu piedalies vienā konkursā, piedalies otrā konkursā un pierodi pie tās sajūtas, kāda tā ir, kad tevi vēro, kad jāsaglabā tie mierīgie nervi," par dalību vokālistu konkursos saka jaunā soliste Marlēna Keine. "Operalia" ir leģendārā dziedoņa Plasido Domingo dibināts jauno operas talantu konkurss, kas šogad pirmo reizi notiek Rīgā un būs vērojams skatītājiem gan klātienē, gan tiešraidē. Tajā vienīgais dalībnieks no Latvijas ir Daniils Kuzmins, kurš raidījumā "Kultūrdeva" par doto iespēju teic: "Es esmu iemūžināts dalībnieku sarakstā, jau esmu izvēlēts un tā pati par sevi savā ziņā ir uzvara."

Henrieta Verhoustinska: Rīgā notiek "Operalia" konkurss, viens no konkursantiem ir Daniils Kuzimins. Apsveicu ar iekļūšanu talantu priekšatlases kārtā. Kādi bija nosacījumi, lai varētu pretendēt šajā konkursā?

Daniils Kuzmins: Pirmkārt, paziņoja, ka ir iespēja pieteikties. Es, kā viskārtīgākais operas dziedātājs, aizsūtīju savu pieteikumu pēdējā brīdī. Kā vienmēr, kad jāsūta kāds video materiāls, tad skaties un tev nekā nav. Tad jāmeklē, jāfilmē, jāieraksta kaut kas no jauna. Gaidīju, kad notiks mans diplomeksāmens operdziedāšanā un iesūtīju ierakstu no sava diploma, jo tas bija kostīmos, darbībā.

Kas bija jūsu diplomdarbs?

Daniils Kuzmins: "Dons Paskvāle", biju Malatesta lomā, mana brīnišķīgā kolēģe, soprāns Katažina Dudareva bija Norīnas lomā. Tas bija mūsu kopīgais eksāmens ar instrumentālo ansambli, diriģentu, ar skatuvisko darbību. Ierakstīju ģenerālmēģinājumu un gandrīz pēdējā dienā aizsūtīju pieteikumu, necerot, protams, ne uz ko. 

Līdz šim jūs bijāt vairāk zināms kā Latvijas Nacionālās operas kora mākslinieks. Vai šis konkurss jums pavērs solista karjeras iespējas?

Daniils Kuzmins: Es pašlaik vēl turpinu pildīt kora mākslinieka funkcijas, bet jau tagad varu paziņot, ka man iedota pirmā loma, tā būs mana debija uz Latvijas Nacionālās operas skatuves. Tā būs Mazeto loma no operas "Dons Žuans", izrādes janvāra vidū.

Marlēna, jūs esat piedalījusies vairākos starptautiskos konkursos, ko šie konkursi dod un kā tiem labāk sagatavoties?

Marlēna Keine: Domāju, ka sagatavošanās process vislabākais ir tieši, kad studē, jo ir visi nepieciešamie līdzekļi, lai to izdarītu veiksmīgāk, proti, koncertmeistars, vokālais pedagogs, tās būtībā ir tavas mazās atslēdziņas. Bet, kad esi pabeidzis mūzikas akadēmiju vai mūzikas vidusskolu, tad tā ir pašmotivācija iet pie vokālā pedagoga, meklēt repertuāru, maksāt, un tas ir ļoti, ļoti dārgi. 

Kas jūsu konkursu vēsturē ir bijis vissarežģītākais?

Marlēna Keine: Vissarežģītākais, domāju, jebkurā gadījumā, piedaloties konkursā, ir tikt galā pašam ar sevi, ar saviem nerviem. Iziet uz skatuves, tev ir tas viens mirklis, tās 2–3 minūtes, varbūt 5. Tev jāparāda maksimums, ko tu vari parādīt, un iekšēji tev jāpasaka – nomierinies, viss būs labi. Bet tā spriedze, viņa jau pašā konkursā ir jūtama pat gaisā, un tu it kā pat nevari pateikt – miers, miers, miers, bet ir saspringums, un viņš tevi nelaiž vaļā, līdz tu esi izdarījis un nodziedājis. Tas tā ir vienmēr.

Palīdz kādi elpošanas vingrinājumi? 

Marlēna Keine: Es domāju, ka palīdz pieredze. Protams, varbūt citiem tie ir elpošanas vingrinājumi, citiem tās ir lūgšanas vai kāds talismans, ko tu turi, to savu eņģelīti, un vienkārši ceri, lai viss būtu labi. Katram ir sava metodika, kā viņš tiek galā. Pa šiem gadiem esmu sapratusi, ka varu iedalīt cilvēkus, kuri ir konkursu cilvēki un kuri nav. Ir tādi cilvēki, kas ir tieši uz konkursiem, viņš var sagatavoties un, kā saka, izšaut un trāpīt. Bet ir tādi cilvēki, kam tomēr tie nervi liek par sevi manīt, bet uz skatuves viņš prot tik brīnišķīgi iedziļināties, ieviest tēlus un varbūt pat uzrunāt daudz vairāk.

Daniil, vai jums ir kāda recepte, kā tikt galā ar konkursu satraukumu, vai šis ir pirmais lielais konkurss jūsu pieredzē?

Daniils Kuzmins: Es teiktu, ka tomēr otrais. Man jau šajā gadā bija tāda interesanta pieredze. Es, arī vienīgais no Latvijas un Baltijas valstīm, tiku izvēlēts piedalīties Staņislava Moņuško starptautiskajā konkursā. Un, godīgi sakot, izgāzos pirmajā kārtā. Netiku galā ar to pašu stresu – viss: balss ciet, nekas neskan, visi skatās, pie tam tas vēl notiek mazā auditorijā, žūrijas locekļi kādi 20 cilvēki, visi vēro, un es nedaudz pazudu. Mani uzreiz pārvaldīja sastingums un netiku galā.

Bet tagad jūs zināt, ko var gaidīt…

Daniils Kuzmins: Tagad es zinu, ko var gaidīt. Bet konkursa organizatori atstājuši tādu elementu, kas noteikti ir domāts, lai izsistu no kārtības galvā. Ceturdaļfinālā jāizpilda divi gabali: vienu tu vari izvēlēties, bet, ko tu dziedāsi kā otro, tev pateiks, tiklīdz pabeigsi pirmo. Momentāni viņi izvēlēsies vienu no trim, un tu nevari zināt, kas tas būs.

Diezgan izaicinoši.

Marlēna Keine: Jā, Belvederes konkursā bija tieši tāpat. Mēs nodziedājām to vienu āriju, ja viņiem bija interese, viņi tāpat varēja izsaukt. Pēc pirmās kārtas viņi saka: nē, mēs tomēr vēlamies, lai tu nodziedi šo gabalu. Un tas ir vēl trakāk – tu esi nodziedājis, atbrīvojies, tev liekas, ka viss būs kārtībā, bet pēc kādas pusotras stundas tev pasaka: nē, ātri un tagad! 

Vai iedziedāšanās ir tāda kā meditācija vai vairāk tomēr iesildīšanās, pirms atdoties lielai lomai vai lielam vokālam darbam?

Daniils Kuzmins: Es teiktu, pēc situācijas, dažreiz tā ir tāda kā introspekcija, tad tu mēģini ieskatīties iekšā, visus muskuļus savākt kopā, un, protams, ir situācijas, kad [krekšķinās un iedziedas] un nekā. Drīzāk kā tāda fiziskā nodarbība, iesildīšanās.

Marlēn, varbūt jums ir kādi mīļi iedziedāšanās vingrinājumi, varbūt varat kādu nodemonstrēt?

Marlēna Keine: Mīļi, jā, man ļoti patīk sākt iedziedāties nevis uzreiz ar skaņu, bet, piemēram, ar lūpu trilli. Tas masē balss saites, viņas tikko pamodušās [demonstrē lūpu trilli], un tā maigi, smuki mēs viņu izmasējam no apakšas līdz pašai augšai. Pēc pieredzes teikšu, ka balss īstenībā var pat nebūt iesildīta, vienkārši jāpaļaujas uz sevi. Domāju, tas ir arī psiholoģiski, ka gribas pārbaudīt, vai tiešam viss skan, vai viss kārtībā. 

Daniils Kuzmins: Ir dažādi, atkarīgs no situācijas, kā man balss jūtās šodien iesildoties. Arī gadījumi, kad nemaz nav iespējas iesildīties, kaut ko tur 3 sekundītes padziedāju, viss, jau jāiet.

Mani savulaik pārsteidza kontratenora Sergeja Jēgera stāstītais, viņš teica, ka šallēs netīstoties un ēdot saldējumu, cik uziet, ka tādā veidā viņš norūda balss aparātu. Vai jums ir kādi balss saudzēšanas mehānismi – nedrīkst apsaldēties, nedrīkst būt caurvējā, vai, tieši otrādi, – ir jānorūda balss?

Marlēna Keine: Man, piemēram, ir tāds pašaizsardzības mehānisms, tas vienkārši ieslēdzas. Ja zinu, ka man nākamnedēļ ir izrāde vai koncerts, es nedzīvošu tā, kā dzīvotu, ja man tā [koncerta] nebūtu. Es paskatīšos, ko daru – ārā liels, liels vējš, es tomēr ārā neiešu. Tā ir tāda normāla sevis iegrožošana. Bet uzskatu, jo mazāk mēs sevi iegrožojam, jo labāk.

Daniils Kuzmins: Es savukārt to nedēļu, divas pirms mēģinu sevi kaut kādā veidā ierobežot: no daudziem produktiem, piemēram, kafiju es tagad nedzeru, lai nebūtu papildu slodze uz visu aprātu, jo tā sausina visu šeit, šeit, šeit [norāda uz kakla, krūšu un vēdera daļu], arī alkohols, protams, atsakos no tā jebkādā veidā. Arī uz produktiem skatos, vai nav par daudz piena, cukura.

Skatītājiem klātienē būs iespēja apmeklēt konkursu "Operalia" 26. oktobrī un lielo finālu, galā koncertu 30. oktobrī, kur pie diriģenta pults stāsies pats Plasido Domingo. Ceram, ka redzēsim tur arī jūs, Daniil. Vai esat gatavs šim šovam?

Daniils Kuzmins: Jebkurā gadījumā es tajā būšu uz skatuves. Visiem dalībniekiem atsūtīja notis ar "Operalia" himnu, kuru, kā saprotu, uzrakstījis pats Plasido Domingo, es uzstāšos kaut vai improvizētajā korī. Tagad grūti pateikt, vai esmu gatavs solo uzstāties. Protams, ja man būs tāda iespēja, es tikai priecāšos, bet mans uzstādījums ir: es esmu iemūžināts dalībnieku sarakstā, jau esmu izvēlēts, un tā pati par sevi savā ziņā ir uzvara. Tā kā uzskatu, ka jau esmu vinnējis.

Marlēna, jūs esat pazīstama kā LTV šova "Radīti mūzikai" dalībniece, tas bija īpašs raidījumu cikls, kurā piedalījās jaunie klasiskās mūzikas censoņi. Vai jūs ieteiktu, piemēram, Daniilam, ja ir tāda iespēja, piedalīties šādā šovā? TV šovam tomēr ir īpaši nosacījumi un stresa līmenis.

Marlēna Keine: Domāju, noteikti, tā atkal ir pieredze. Tu īstenībā nezini savas robežas. Šis konkurss tiešam pavēra man neatklātas robežas sevī. Tas bija laiks, kad arī stājos ārzemēs akadēmijās, man bija jāliek eksāmeni un vēl jāsagatavojas šovam. Jāsaglabā veselība. Un mūzikas akadēmijas studijas. Viss notika, un īstenībā viss ir iespējams. Tu pierodi pie tā stresa līmeņa un jau sāc no tā gūt baudījumu, ka tu vari to. 

Daniil, vai jums ir TV mandrāža, piemēram, nākot uz šo interviju, vai bija tāda?

Daniils Kuzmins: Šoreiz jau labāk. Atceros savu pirmo interviju, kad man bija jārunā studijā, tiešraidē ar Inesi Galanti. Tiesa, man bija tikai kādas dažas sekundes, ko pateikt, bet, jā, bija lielāka mandrāža. Tagad es jūtos ļoti mierīgs.

Svētdien, 30. oktobrī, Latvijas Televīzija (LTV) pulksten 21.05 un LSM.lv pulksten 18.00 no Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) pārraidīs starptautiskā jauno vokālistu konkursa "Operalia" finālu. Svinīgajā noslēguma koncertā dalībnieki uzstāsies kopā ar Latvijas Nacionālās operas orķestri, pie diriģenta pults – pasaulslavenais dziedātājs un diriģents Plasido Domingo. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti