Ņem to visu vieglāk! Klausāmies Miķeļa Dzenuškas albumu «Pritonā»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Tieši uz izlaiduma laiku albumu “Pritonā” publiskoja vibrofonists, komponists un aranžētājs Miķelis Dzenuška, kurš šogad absolvējis Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas džeza nodaļu. Albums ir viens no šī gada pārsteidzošākajiem ierakstiem Latvijas mūzikā – līdzās nodevai šī laika aktualitātēm un ar jaunību saistītām peripetijām, tas ir paraugs arī Dzenuškas daudzveidīgajām zināšanām un talantam. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Albums “Pritonā” ir Miķeļa pirmais solo ieraksts un arī akadēmijas diplomdarbs. Albumu veido 11 kompozīcijas – dziesmas un instrumentālie skaņdarbi, arī ievads un noslēgums. Tas tapis šī gada martā, Dzenuškas istabā – laikā, kad visa pasaule kolektīvi izolējās. Kad esi augstskolas pēdējā kursa students un darbs ansamblī ir svarīga daļa no tavas ikdienas, būtībā tev ir divas iespējas: tu vari satraukties vai ņemt to visu vieglāk.  Var jau būt, ka Miķelis iekšēji bija satraucies, taču, izvēloties otro variantu, viņš pašmāju džeza mūziku pietuvinājis plašākai auditorijai. 

Sāksim ar nosaukumu “Pritonā” – šis vārds, ar ko  sarunvalodā tiek apzīmēta dzīvojamā telpā valdoša liela nekārtība un netīrība, kļuva īpaši aktuāls pēc populārās hiphopa grupas “Singapūras satīns” hita “Planēta Pritons”. Arī dažās no savām dziesmām Dzenuška pantus skaita un atsaucas uz “Singapūras satīnu”, šādi veidojot saikni ar klausītājiem, kuriem tuvs ir humors un hiphops. Visdrīzāk šī izvēle nav apzināta un ir saistīta ar to, ka Dzenuška ar ritma izpausmēm ir ļoti tuvās attiecībās. Pēc albuma izdošanas tiek saukts par pašmāju Luisu Kolu (Louis Cole), elektroniskās mūzikas dueta “Knower” dalībnieku, kurš klausītāju uzmanību ''Youtube'' ieguvis ar hitu “F it up”. Tāpat albumā semplu veidā ir integrētas atsauces uz dažāda laikaposma džezu. 

Pašironija ir ļoti simpātiska spēja.

Kad cilvēks tik tiešām pusi savas dzīves ir pavadījis pustumšā mēģinājumu telpā, trenējot savu spēles tehniku, vai līdz rīta gaismai transkribējis skaņdarbus, pašironija ir vitamīni veselā saprāta saglabāšanai. Miķeļa Dzenuškas zināšanas jau ir atradušas vietu viņa “pirkstu galos”, dodot viņam brīvu galvu improvizācijai un jokošanai – kas ir balstīta erudīcijā un tomēr viegli saprotama arī klausītājiem, kas ar profesionālo mūziku nav tik tuvās attiecībās. 

Dziesmu tekstus veido mūsdienu jauniešu valoda un visiem zināmas patiesības, paradoksi, klišejas, kuras tiek ietērptas smalkos aranžējumos, piemēram, “Vai jau laiks?”.

Visas šīs atšķirības ļoti labi skan vienkopus, pateicoties Dzenuškas proporciju un gaumes izjūtai – skaņdarbi nav pārlieku gari, attapīgi savienoti pilnīgi pretstati, šādi radot pārsteigumu un noturot klausītāja interesi līdz galam.

Albums būtu jāklausās kā viens stāsts, tomēr ir dziesmas, kas izceļas! Par albuma lielāko hitu, kas varētu tapt par studentu neoficiālo himnu, dziesma “Slinkum, slinkum, laid mani vaļā!” un, protams, tituldziesma. Savukārt “Internets mans orākuls” reflektē pandēmijas laika realitāti. Gods atdots arī džeza mūzikas dižgariem – albumā iekļauts Lī Morgana (Lee Morgan) “The Sidewinder” aranžējums. Dzenuškas muzikālo valodu veido arī klasiskās mūzikas zināšanas un pieredze vibrofona spēlē, kas atklājas skaņdarbos “Paranoja” un “Outro/Thoughts”. 

Albuma “Pritonā” ierakstā piedalījušies Miķeļa studiju biedri: bundzinieks Jēkabs Zemzaris, flautiste Rūta Sīpola, vokālistes Patrīcija Hofmane un Katrīna Kabiņecka, ģitārists Svens Vilsons, basģitārists Toms Kursītis, trompetists Reinis Puriņš, trombonists Kārlis Feldbergs, saksofonisti Artūrs Sebris un Zane Švēde-Grīnberga.  Ap sevi pulcējot jau teju 20 studiju biedru orķestri, 7. augustā Miķelis Dzenuška albumu “Pritonā” prezentēja arī koncertā Tallinas kvartālā. Tas bija grandiozi – talantīgo mūziķu kolektīva apmērs un Miķeļa līdera dotības, dzīvespriecīgā atmosfēra un  iespēja piedzīvot to, kā saplūst robežas starp akadēmisko un populāro. Un šī saplūšana nozīmē to, ka akadēmiskās zināšanas ir dzīvotspējīgas arī reālajā vidē. Mūziķi ar savu akadēmisko zināšanu bagāžu jūtas brīvi un droši, un Dzenuškas orķestris ļoti labi iederētos arī uz kādas populārās mūzikas festivāla skatuves. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti