Pa ceļam ar Klasiku

Kristīne un Margarita Balanas: ansamblī spēlējot, esam kā viens cilvēks

Pa ceļam ar Klasiku

Diriģente pret pašas gribu. Saruna ar pianisti Diānu Ketleri

Festivāls "Arēna": kolorītas skaņas no klavesīna, arfas, rakstāmmašīnas un dārzeņiem

Nākamā pietura - jaunās mūzikas festivāls «Arēna»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Klavesīns, blokflautas, elektronika, arfa, skanošs milzu sapņu ķērājs, no slēpēm taisīta ģitāra, kanalizācijas trubu taures, dziedoši dārzeņi, runātais vārds - šie oriģinālie skaņrades avoti, netradicionāli ansambļu sastāvi, improvizācija, džezs un arvien jauni pārsteigumi mūsdienu komponistu jaundarbu pirmatskaņojumos no 19. oktobra līdz 2. novembrim gaidāmi jaunās mūzikas festivālā "Arēna". Šogad festivāls notiek tikai Rīgā.

Festivāla uzmanības lokā šoreiz būs krāsaina kamermūzika, īpaši pievēršoties džeza mūzikai. "Festivāls "Arēna" cenšas ieskicēt laikmetīgās mūzikas saskari ar dažādiem mūzikas žanriem, un šogad sanācis, ka vairāk ir saskare ar džeza mūziku," skaidro festivāla direktore Antra Dreģe. "Tas ir loģisks ceļš, jo mēs dzīvojam pasaulē, kurā vienlaikus eksistē ļoti daudz dažādu mūzikas stilu un žanru. Arī paši mūziķi un komponisti ietekmējas no tiem, radoši tos adaptējot savos jaundarbos, tā kā

ir pilnīgi normāli, ka arī festivālā mēs baudām tādu mūzikas dažādību, kāda tā ir šodien."

Festivāla centrā būs trīs starptautiski viesansambļi. Austriešu kameransamblis "Airborne Extended" pirmatskaņos Santas Bušs un Oskara Herliņa kompozīcijas, poļu ansamblis "Kwartludium" pirmatskaņos Edgara Rubeņa jaundarbu, bet ar zviedru, irāņu, itāļu, vācu un igauņu jaunāko mūziku iepazīstinās vācu grupa "Ensembe Mosaik".

Ko katrs no lielajiem ansambļiem pienesīs festivālam? "Tie ir trīs ļoti atšķirīgi un kolorīti ansambļi, pirmkārt jau sastāva, izmantoto mūzikas izteiksmes līdzekļu ziņā un arī repertuāra ziņā," atzīmē "Arēnas" direktore. "Tie aptver ļoti dažādu pasaules komponistu mūziku – īru, irāņu un turku jaunās mūzikas opusus, vācu mūzikas jaundarbu pirmatskaņojumus, elektronikas un akustisko instrumentu apvienojumu, dažādas instrumentu preparēšanas tehnikas. Katrs no koncertiem būs absolūti atšķirīgs skanējuma ziņā."

Par poļu grupu "Kwartludium" Dreģei īpašs prieks: "Vairākus gadus ar viņiem runājām, ka viņi varētu viesoties festivālā – mūziķu piedāvājums ir ļoti interesants: tie ir poļu mūzikas jaundarbi, kas pie mums nebūt nav ikdiena. Turklāt bija liels un patīkams pārsteigums, ka grupa ārkārtīgi vēlējās sadarboties ar latviešu komponistu Edgaru Rubeni, tāpēc koncertā dzirdēsim Edgara Rubeņa jaundarba pirmatskaņojumu."

Arī par ansambli "Airborne Extended" īpašs stāsts. "Viņi ir ārkārtīgi ieinteresēti sadarbībā ar latviešu mūzikas autoriem un jautāja man gan viņu kontaktus, gan iespējas.

Šoreiz viņu koncertu organizējam ansambļa tūres ietvaros un arī laika ziņā tīri fiziski nebija iespējams tikt pie daudziem latviešu mūzikas jaundarbu pirmatskaņojumiem, bet priecājos, ka Oskars Herliņš uzrakstījis darbu šim ansamblim. Un tas vēl nav viss – šis ansamblis nevēlas aprobežoties tikai ar vienu sadarbību, tāpēc aicina gan jaunos, gan jau pieredzējušos latviešu komponistus uz tikšanos, kas notiks dienu pirms koncerta – 28. oktobrī Reformātu baznīcā, kur pēc tam 29. oktobrī skanēs viņu koncerts. Būs tāda kā meistarklase, kurā ansamblis stāstīs par saviem instrumentiem, kas ir gana kolorīti un neparasti laikmetīgajai mūzikai – klavesīns, kuru šim koncertam uzticēs mūsu brīnišķīgā klavesīniste Ieva Saliete, arfa, flautas un blokflautas. Kopskanējums ir tiešām īpašs. Ansambļa mākslinieces vēlas iepazīstināt arī mūsu topošos komponistus ar katru no šiem instrumentiem un sagatavojušas milzīgas partitūras, kuras viņas vēlētos parādīt un demonstrēt," stāsta Dreģe.

Ansamblis "Ensemble Musik" no Vācijas "Arēnā" jau viesojies, bet šoreiz piedāvās absolūti jaunu programmu. "Ar viņiem esam sākuši sarunas par lielākas formācijas viesošanos Rīgā, kuras nosaukums ir "Ensemblekollektiv Berlin" – tā apvieno vairākas laikmetīgās mūzikas grupas, kas rezultātā veido milzīgu orķestri. Līdz ar to, ka mūsu festivāla fokuss šogad ir kamermūzika, lielais orķestris diemžēl mūsu programmā izpaliek, bet vienu no šiem kolektīviem mēs dzirdēsim," skaidro Antra Dreģe.

Festivāla atklāšana būs visai aizraujoša. 19. oktobrī pulksten 12.00 pieturā "Katedrāle" Brīvības bulvārī 23 klausītājus pulcēs īpašais "Arēnas" trolejbuss, kas ļaus klausītājiem ērti nokļūt trijos koncertos.

Izsmeļošu informāciju par mūziku, mūziķiem un muzicēšanu ceļojuma laikā sniegs trolejbusa vadītājs Andris Dzenītis – viens no talantīgākajiem un radošākajiem savas paaudzes latviešu komponistiem, kas darbojas arī kā mūzikas aprakstnieks, pedagogs un gleznotājs, un pats atzīst, ka labprāt strādā arī dārzā, brauc ar traktoru un gatavo ēst.

 

Pirmais no koncertiem būs Elizabetes Balčus (flauta, balss, elektronika) performance "Aizliegtais auglis" sestdien, 19. oktobrī, klubā "The Mill", kur klausītāji varēs pārliecināties, ka frīdžeza flautas improvizācijas mūzikā iespējams apvienot ar pārpasaulīgu balsi, elektropopa bītus ar eksperimentālu elektro-drīmpopu, bet organiskus augļus un dārzeņus pārvērst midi signālos un spēlēt kā sintezatoru.

Tālāk "Arēnas" trolejbuss klausītājus vedīs uz Žaņa Lipkes muzeju, kur notiks kolektīvas improvizācijas un meditācijas stunda "Sapņu skaņu darbnīca" neparasto skaņu ekspertu, komponistu Jēkaba Nīmaņa, Marinas Gribinčikas un skaņu arhitekta Maksima Šenteļeva vadībā. 

"Uz šo pasākumu īpaši vēlos aicināt tos, kuriem ir aizdomīgs prāts attiecībā uz laikmetīgo mūziku," uzsver Antra Dreģe.

"Tās būs radošās darbnīcas, kuras vadīs trīs mūzikas autori un instrumentu būvētāji. Tās būs jaukas, meditatīvas stundas, ko pavadīt kopā – radot kopēju skaņu ainu, procesā piedaloties pašiem kā radītājiem. Radīsies divi brīnišķīgi, unikāli jaundarbi, kurus varēs dzirdēt un atskaņot tieši šajā reizē."

Trešajā koncertceļojuma pieturā "Auziņš, Čudars & Arutyunyan. Sirds katedrāle" Rīgas Reformātu baznīcā dzirdēsim Krista Auznieka (1992) jaundarba pasaules pirmatskaņojumu Kārļa Auziņa (saksofons), Matīsa Čudara (ģitāra) un Ivara Arutjunjana (bungas) izpildījumā. Tā būs kompozīcija četrās daļās, ko komponists radījis, iedvesmojoties no lielu personību filozofiskām idejām – to vidū ir gan Hermaņa Heses “Stikla pērlīšu spēles” tēli, gan Raiņa un Aspazijas ideāli, gan Martas Nusbaumas filozofiskā pārliecība, gan autora paša izjūtas un asociācijas.

"Man ir milzīgs prieks, ka Krists Auznieks ieradīsies tieši uz savu pirmatskaņojumu no Ņujorkas, lai pēc tam nekavējoties dotos atpakaļ – tas ir brīnišķīgs mirklis, ka viņš būs klāt!

Gaidāms skaists un mīlestības un ideālisma piepildīts atskaņojums, jo Krists Auznieks ir uzrakstījis savai kompozīcijai apjomīgu anotāciju, devis programmu," atklāj Dreģe.

Festivāla programma pilnā apjomā pieejama šeit!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti