Sadaļas Sadaļas

Mūzika podkāstos – iespējams, bet sarežģīts process. Lokālās un pasaules tendences 

2020. gada otrajā pusē no ASV pienāca ziņas, ka divi jau gadiem ilgi radīti podkāsti, kuros skanēja mūzika, izņemti no podkāstu aplikācijām pēc skaņdarbu tiesību pārstāvju oficiālām sūdzībām par nelegālu mūzikas izmantošanu. Līdzīgi gadījumi bijuši jau iepriekšējos gados, turklāt vēl smagāki – ar prasībām tiesā par miljoniem dolāru piedziņu. 

Jūlijā podkāsts “The Americana” un oktobrī podkāsts “Walker’s Old Soul” tika izņemti no lielākajām podkāstu platformām, lai gan to producenti apgalvoja, ka mūzika izmantota ar tās radītāju atļaujām. Jau 2018. gada vasarā vairākas mūzikas ierakstu kompānijas, tostarp viena no lielākajām pasaulē “Universal Music Group”, iesūdzēja tiesā “PokerNews Podcast” īpašniekus par nelegālu mūzikas atskaņošanu savā podkāstā, prasot 150 000 dolāru par katru, pārkāpumu un kopējā prasītā summa varētu sasniegt septiņus miljonus dolāru. Tiesas process šajā lietā vēl nav beidzies, bet “PokerNews Podcast” turpina darbību, nu jau ievērojot mūzikas izmantošanas noteikumus. 

Podkāsti ar mūziku – teorētiski tas ir iespējams, tāpēc pastāv šāda tipa podkāsti, taču noņemšanās, lai šādus podkāstus radītu, ir ārkārtīgi darbietilpīga. Proti, jāsaņem oficiāla atļauja no visām skaņdarba tapšanā iesaistītajām pusēm, kā arī, protams, jāsamaksā autortiesību aģentūrai par darba izmantošanu. Iepriekš pieminētie “Walker’s Old Soul” un "The Americana" podkāsti daļēji atguvušies – pirmais pieejams “Apple Podcasts” platformā pēc tam, kad konkrēti mākslinieki rakstiski informējuši “Apple” par to, ka ļauj izmantot savu mūziku šajā kantri mūzikai veltītajā podkāstā bez atlīdzības, bet otrais skatāms un klausāms "YouTube". Tikmēr “Spotify” šie šovi nav pieejami. "Walker's Old Soul" daļēji to kompensē ar plejlisti mūzikai, par ko tiek runāts podkāstā.

Tomēr arī “Spotify” ir podkāsti, kuros mūzika skan. Piemēram, “Song Exploder”, kur katrā epizodē tiek analizēta kādas dziesmas tapšanas vēsture. Tajā par dziesmas radīšanu stāsta paši autori, piemēram, “Billie Eilish” par savu dziesmu “Everything I Wanted”. Šajā gadījumā saskaņošanas procesu atvieglo fakts, ka runa ir par vienu dziesmu no konkrēta mākslinieka ar paša mākslinieka dalību. Kas līdzīgs Latvijas Radio 5 – Pieci.lv raidījuma “Naktslokāls” rubrikai “Izstāsti albumu”. 

Tai pašā laikā “Spotify” savos noteikumos, kam jāpiekrīt katram, kurš vēlas izvietot šajā platformā sevis radīto saturu, patur tiesības izņemt epizodes vai pat visu šovu, ja tajā skan mūzika. Tomēr arī “Spotify” ir legāls veids, kā izvietot podkāstus ar mūziku. Proti, ja podkāstu izvietošanai tiek izmantota “Spotify” oficiālā partnera un, ak, jā – pašam “Spotify” piederošā “Anchor” platforma, tad podkāsts var būt, kas līdzīgs mūzikas plejlistēm, proti, starp runāto tekstu konkrētā vietā tiek ievietota izvēlētā mūzika no plašās “Spotify” mūzikas bibliotēkas. Atskaņojot podkāstu, aprakstā redzams atskaņošanas saraksts – runājamā daļa, dziesma, runājamā daļa, dziesma… Šie podkāsti ir pieejami tikai “Spotify” platformā un tikai mobilajās ierīcēs. Viens no šādiem podkāstiem ir "Murder Ballads". 

Šis serviss, kas pieejams kopš rudens, šobrīd pieejams “Anchor” lietotājiem tikai ASV, Lielbritānijā, Austrālijā, Jaunzēlandē un Īrijā. Plānos esot šādu servisu, piedāvāt visā pasaulē, bet šobrīd tas tiek testēts un, protams, vēlreiz jāņem vērā, ka tas attiecas uz šoviem, kas izmanto “Anchor” pakalpojumus.

Piemēram, ja šovs oriģināli izvietots Latvijas Radio lapā, tad šāds serviss nav pieejams, jo tas vairs pašam “Spotify” nav interesanti no biznesa viedokļa.

Šāda veida attīstības stratēģija labi saskan ar “Spotify” mērķi kļūt par pasaules podkāstu magnātu. 

Visdrošāk mūziku atskaņot podkāstos tad, ja tā ir paša radīta vai podkāsta veidotājam pieder izplatīšanas tiesības uz skaņdarbu. Piemēram, podkāstā “Pieci rīti” pirms labdarības maratona “Dod pieci!” izskanēja šī gada maratona himna “Es zinu, tu esi” pilnā garumā, jo Latvijas Radio piederēja tiesības uz himnas atskaņošanu maratona vajadzībām. Cits piemērs ir amerikāņu joku grupas “Don’t Stop Or We’ll Die” novembrī sāktais podkāsts “Song-A-Week”. Tajā grupa reizi nedēļā publicē savu jaunāko veikumu, turklāt tiem klausītājiem, kuri atbalsta podkāstu arī finansiāli, starp citām priekšrocībām ļauj iesūtīt arī savus dziesmu vārdus, ko izmantot skaņdarbā. 

Podkāsts ar mūziku, kas vienlaikus ir arī dokumentāls podkāsts, ir “Wind of Change”. Tas pēta vācu rokgrupas “The Scorpions” slavenās dziesmas ar tādu pašu nosaukumu izcelsmi. Kā atspēriena punkts ņemta sazvērestības teorija, ka dziesmu radīja ASV Centrālās izlūkošanas pārvalde (CIP). “Wind of Change”, kas ir viens no visu laiku pārdotākajiem singliem, kļuva par deviņdesmito gadu globālo pārmaiņu (ASV un Padomju savienības Aukstā kara beigas) neoficiālo himnu. Podkāstam ir astoņas sērijas, kurās žurnālists izmeklē šo sazvērestību un stāstā netrūkst negaidītu pavērsienu. Pēc podkāsta panākumiem šis stāsts tiks arī pie vizuāla veidola, jo apstiprināta ideja veidot dokumentālo daudzsēriju filmu par to. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt