Liepājā pirmatskaņos jaunā komponista Ernesta Vilsona darbu «Balinātavas»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Sestdien, 14. janvārī, Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas Emila Melngaiļa koncertzālē gaidāms jaunā latviešu komponista Ernesta Vilsona skaņdarba "Balinātavas" pirmatskaņojums klarnetista Artūra Čukura izpildījumā. Skolas vēsturiskajā un atjaunotajā zālē īpašu noskaņu radījusi scenogrāfe Beate Poikāne. Skaņdarba pamatā ir trīs elementu mijiedarbība – instruments (klarnete), spēles tehnika un tās mijiedarbība ar telpu, kurā skaņdarbs tiek atskaņots.

Liepājā pirmatskaņos jaunā komponista Ernesta Vilsona darbu «Balinātavas»
00:00 / 04:58
Lejuplādēt

Komponists Ernests Vilsons ir Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas absolvents, kurš pēc vidusskolas beigšanas devās studēt uz Sonoloģijas institūtu Hāgā, Nīderlandē, tā pilnveidojot savu interesi par elektronisko mūziku. Tagad, atgriežoties Latvijā, Ernests strādā Jāzepa Mediņa Rīgas mūzikas vidusskolā. "Balinātavas" pirmatskaņojums notiek tieši dzimtajā pilsētā. Arī klarnetists Artūrs Čukurs ir liepājnieks, kurš beidzis mūzikas skolu Liepājā, abiem tā ir atgriešanās savā skolā.

Latvijā jaunais komponists atgriezies pandēmijas laikā. Skaņdarbs ir īpaši radīts klarnetei, tā ir bijusi gluži kā šī instrumenta padziļināta izpēte. Klarnetists Artūrs Čukurs, kurš atskaņos skaņdarbu, ir tuvs draugs, saka Ernests Vilsons.

Ernests Vilsons un Artūrs Čukurs
Ernests Vilsons un Artūrs Čukurs

Saistošs ir skaņdarba "Balinātavas" nosaukums. Komponists Ernests Vilsons stāsta par tā nozīmi: "Latviešu valodā šo vārdu izmanto ļoti maz. Ļoti reti tas ir atrodams. Varbūt tas ir saistīts ar sociālivēsturiskajiem apstākļiem. "Balinātavas" apzīmē, visbiežāk, laukus, kuros izklāj audeklus, lai tos saulē balinātu. Tā kā Latvijā industriāli tāda audumu ražošana nebija varbūt tajā laikā, kad šī tehnoloģija tika pielietota, tad šis vārds arī nav ieviesies. Es meklēju, vai tautasdziesmās parādās šis vārds, bet balinātavas kā tādas īsti neparādās, bet, protams, tā ir tradīcija, kas ir sastopama arī Latvijā – balināt kreklus, strauta ūdentiņš un saule – tas ir tas pats, principā."

Iedvesmu skaņdarbam komponists Ernests Vilsons smēlies arī Holandes glezniecībā, kā arī scenogrāfes Beates Poikānes dāvinātajā gleznā "Pelēkais monohroms", kur var saskatīt dažādus pelēkos toņus. Glezna bijusi klātesoša, komponējot mūziku.

Ernests Vilsons un Beate Poikāne
Ernests Vilsons un Beate Poikāne

Gaidāmajai skaņdarba atskaņošanai, kaut arī tā notiks skolas vēsturiskajā zālē, kas ieguvusi izsmalcinātu izskatu, radīta askētiska scenogrāfija ar dabas elementiem. Tā ir interpretācija par 17. gadsimta ainavu glezniecību, kur lielākā daļa atvēlēta debesīm, tāpēc tiks izmantots tukšais zāles laukums un skatītāji atradīsies tikai vienā zāles galā, atklāj scenogrāfe Beate Poikāne. 

"Skaņdarbs ir saistošs tā iekļaujošās dabas dēļ – publika neieņem pasīva klausītāja lomu, tās klātbūtne ir daļa no skaņdarba," stāsta Ernests Vilsons.

Ieeja pasākumā būs bez maksas. Skaņdarbs "Balinātavas" tapis ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu, un pirmatskaņojums Liepājā iespējams, pateicoties Liepājas Kultūras pārvaldes atbalstam. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti