Liepājā jaunā redakcijā skanēs Riharda Zaļupes klarnešu koncerts

Koncertzālē “Lielais dzintars” 3. decembrī Liepājas Simfoniskais orķestris (LSO) aicina uz programmu “Koncerts diriģentam ar orķestri”. Jaunā skanējumā Liepājas orķestra un Gunta Kuzmas izpildījumā varēs piedzīvot komponista Riharda Zaļupes Koncertu trīs klarnetēm, elektronikai un stīgām “Sequence Transformed”.

Zaļupes 2014. gadā Kuzmam radītais koncerts trīs dažādām klarnetēm, elektronikai un stīgām “Sequence Transformed” līdz šim ir skanējis tikai kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” izpildījumā. Šis virtuozi skaistais un enerģiskais opuss pārsteidz ar dabā neesošu skaņu atveidojumu un nedzirdētu instrumentu spēli. Koncertā skanēs trīs dažādas klarnetes – basklarnete, sibemol klarnete un pikolo klarnete, kā arī elektronika un orķestris. Tā ir ļoti krāsaina mūzika. Pats komponists aicina klausītāju no sava skaņdarba nebaidīties, jo tas nav nekāds avangards. Koncertā gan gluži dejot nevar, bet ir šajā skaņdarbā fragmenti, kad kājas pašas sāk lēkāt līdzi.

Kā pirms darba pirmatskaņojuma bija izteicies diriģents Normunds Šnē: “Katram komponistam ir savs stils, savs izteikts rokraksts. Rihardam Zaļupem tā ir ritmiskā mūzika, jo viņš ir saistīts ar džezu, ar savā ziņā mazliet populāro mūziku. Skaņdarbā ir izmantots diezgan daudz elektronikas, sintezatora skaņas, elektriskās bungas. Šī mūzika ir izteikti ritmiska, grūvs un džeza elementi tur noteikti ir. Un klarnetes partija ir ekstrēmi virtuoza.”

“Tas ārprāts, kas notiek pasaulē, ir ierakstīts arī manā darbā. Savu darbu rakstīju politiskās epopejas noskaņās, jo mēs stāvam kara priekšā, un tas ir dzirdams skaņdarba noslēgumā. Ideju skaņdarbam ņēmu no lielā sprādziena teorijas. Sekvence ir pirmā lieta, izejas punkts. Mūzika savā ziņā ved pretī lielajam sprādzienam. Atomi satiekas un uzsprāgst. Tas ir tas, kur muzikāli biju plānojis vest. No haosa veidojas kaut kas ļoti ritmisks un pārliecinošs, kas tiek ielikts rāmjos un beigās iziet no kontroles. Tas sasaucas ar politisko situāciju – papīros viss korekti, taču dzīvē, nonākot līdz konkrētam mirklim, viss, kas kādreiz norunāts, zaudē nozīmi. Skaņdarba beigās muzikālā spriedze nonāk līdz šādam mirklim,” paraugoties atpakaļ, ir interesanti lasīt, ko par savu opusu pirms pirmatskaņojuma stāstīja pats komponists.

Koncertā skanēs arī Johana Sebastiāna Baha Prelūdija no Otrās svītas čellam solo; kopā tādas svītas Baham ir sešas, un tās tiek uzskatītas par komponista vienu no lielākajiem sasniegumiem mūzikā. Šajā gadījumā Kuzma to izpildīs pārlikumā basklarnetei.

Programma noslēgsies ar Ludviga van Bēthovena Ceturtā simfonijas atskaņojumu.

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti