Šī gada festivāls “Latvijas Jaunās mūzikas dienas” noslēgsies ar koncertu, kura centrā likts komponista Žerāra Grizē monumentālais opuss “Vortex Temporum”, kas piedzīvos savu pirmatskaņojumu Latvijā. Tas tiek uzskatīts par vienu no nozīmīgākajiem 20. gadsimta otrās puses franču kamermūzikas opusiem.
Kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” mākslinieciskais vadītājs Normunds Šnē stāsta: “Pirmām kārtām tā ir šī te kolosāli vienreizējais savienojums dzelžainai teorijai un šai te komponista uzliktai jēgai un virsbūvei. Neviena teorija nav neko vērta mūzikā, ja viņa nenoved līdz vērtīgam mākslas darbam. Otrs, protams, moments ir šī te tiešām ārkārtīgā sarežģītība, ar ko jāsaskaras šī darba izpildītājiem.”
Pianiste Agnese Egliņa atzīst, ka šis skaņdarbs pianistam ir izaicinājums. “Kad es iepazinu šo darbu tā audiāli, tad man pilnīgi likās sākumā, ka tas nav iespējams.”
“Tur sāk parādīties tā Grizē šarms – visi tās toņu krāsas un kā tas viss sajaucas dinamiski – ļoti interesanti rakstīts. Tātad faktiski tā atslēga ir nevis tajā ātrumā šoreiz, kas parasti ir man tas tuvākais, bet tieši tajā tālākajā,” atzīmē kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” klarnetists Mārtiņš Circenis.
Koncertā izskanēs arī divu pašmāju komponistu – Lindas Leimanes un Mārtiņa Viļuma jaundarbi, kas tapuši, iedvesmojoties no Grizē opusa.
Komponiste Linda Leimane stāsta: “Tas noteikti palīdzēja gūt tādu iedvesmu reālai darbībai, jo bija materiāls, par ko domāt, jau eksistējošs darbs. Kaut kā sakrita, ka Grizē ir man pašai personiski viens no tuvākajiem komponistiem, un spektrālā skola ir arī tuva man, ne velti es arī studēju Francijā un visas manas profesionālās pieredzes ir bijušas saistītas ar Franciju.”
“Jaunās mūzikas dienu” noslēguma koncerts izskanēs 30. aprīļa vakarā tiešsaistē no Lielās ģildes.