Pa ceļam ar Klasiku

"Klasikas" viešņa - pianiste Diāna Zandberga

Pa ceļam ar Klasiku

Tuvojas pasaules mūzikas festivāls ’’Porta’’! Studijā Ilze Lasmane-Brože

Diriģents Guntis Kuzma: LNSO šobrīd ir lieliskā mākslinieciskā un tehniskā formā!

Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris atgriezies no Eiropas un Latvijai piedāvā Mocarta superhitus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) tikko atgriezies no Eiropas turnejas, bet jau 2. novembrī plkst. 19.00 Lielajā ģildē un Latvijas Radio 3 "Klasika" tiešraidē piedāvā īstu saldēdienu: jauno ciklu "Meistari un meistardarbi" tas atklās ar Mocarta superhitiem. Diriģents Guntis Kuzma neslēpj - izvēlēties skaņdarbus, kurus iekļaut programmā, nebūt nav bijis viegli.

Vai Mocarts bijusi Gunta Kuzmas izvēle? "Tā bija mūsu kopīgā izvēle gan ar orķestra māksliniecisko vadītāju Andri Pogu, gan direktori Indru Lūkinu," stāsta Guntis Kuzma. "Drusku jau diskutējām – vai publikai patiks vai ne, vai orķestrim būs interesanti veselu koncertu veltīt tikai vienam autoram. Izlēmām šosezon izmēģināt divus autorus – Mocarts "krita" man, bet Andrim janvārī būs Šostakoviča mūzikas vakars."

Diriģents neslēpj – izvēlēties opusus, kurus iekļaut programmā, bijis ļoti, ļoti grūti. Galu galā Mocarta darbu katalogā, ko apkopojis Kehels, ir vairāk nekā sešsimt opusu... Taču beigās Kuzma izšķīries par šādu ideju: "Līdz ar to, ka Mocarts kompozīcijas stilā ir ļoti mainīgs – viņa rokraksts evolucionē un pat revolucionē, gribējām parādīt dažādas viņa mūzikas sfēras.

Protams, jāsāk ar spožumu – tāpēc koncerts sāksies ar uvertīru operai "Figaro kāzas".

Centāmies parādīt arī jauneklīgo Mocartu, atgādinot, ka sākumā viņš savu kompozīciju pamatā izmantoja citu autoru darbus. Šajā gadījumā tas būs Pirmais klavierkoncerts jeb klavesīnkoncerts, kas īstenībā ir Johana Sebastiana Baha dēla Johana Kristiāna Baha klaviersonāte: autors to uzdāvinājis Mocartam, lai viņš to, papildinot ar stīgām, varētu spēlēt savos koncertceļojumos." Soliste šajā koncertā būs klavesīniste Ieva Saliete.

Skanēs arī viena no brīnišķīgākajām Mocarta koncertārijām – motete "Exsultate, jubilate", ko dziedās Gunta Gelgote. "Visbeidzot bija jāizvēlas simfonija, kas arī ir visai grūts uzdevums – visi viņa simfoniskie darbi ir tik ļoti vērtīgi. Domājām, ka vajadzētu kādu superhitu – tad nu būs 41. jeb "Jupitera" simfonija.”

Bet pirms nedēļas Guntis Kuzma kopā ar LNSO atgriezies no Eiropas koncerttūres, kas tika rīkota par godu Latvijas valsts simtgadei. Tūres ietvaros orķestris pabijis Francijā, Vācijā un Šveicē. "Braucu turp kā diriģenta asistents – katra no koncertzālēm bija īpaša.

Pārsvarā esam pieraduši strādāt Lielajā ģildē, taču spēles noteikumi labās koncertzālēs ir tik atšķirīgi, ka Andris Poga man lūdza, lai katrā no mēģinājumiem esmu klāt – lai no malas varētu pateikt, kādas ir specifiskās nianses.

Katrs mēģinājums ir tik īss – stundas laikā vari izmēģināt pa pilienam no katra darba!”

Kuzmas simpātijas neapšaubāmi piederējušas Parīzes koncertzālei. "Zāle pati par sevi ir īsts mākslas darbs gan no arhitektūras, gan interjera viedokļa – viss pārdomāts. Taču Parīzes koncertzāles pati lielākā vērtība ir akustika. Pirmais iespaids – kā labā studijā! Katrā zāles nostūrī var dzirdēt katru niansi. Mūsu orķestris šajās koncertzālēs izbaudīja, ko nozīmē skaņas veidošana jeb nofilierēšana, kā sakām mēs paši – tie ir skaņas un tembra augstākie smalkumi, ko iespējams izveidot labas akustikas apstākļos.

Arī diriģenti atzinuši, ka orķestra skaņu lielā mērā veido tas, kādas akustikas apstākļos norit ikdienas darbs.

Biju ļoti priecīgs par katru koncertu, arī to, kā orķestris skan un izskatās, – šobrīd tas ir lieliskā mākslinieciskā un tehniskā formā. Pacēluma sajūtu un svētku sajūtu radīja arī izcilie solisti – Eksanprovansā tas bija Boriss Berezovskis, Rīgā – pianists Nikolass Angeličs, turneju turpinājām ar Baibu Skridi."

Diriģents arī atklāj, ka koncertzāļu ietilpība svārstījusies no 1800 līdz 2200 skatītāju vietām. "Štutgartē bija milzīga koncertzāle, kas celta pagājušā gadsimta piecdesmitajos vai sešdesmitajos gados – bet skanēja tajā brīnišķīgi!"

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti