Kultūras ziņas

Mūzikas akadēmijā sacenšas jaunie pūtēji

Kultūras ziņas

Lielā lasīšana

Gada lielākais latviešu simfoniskās mūzikas lielkoncerts

Latviešu simfoniskās mūzikas svētkos pirmo reizi skanēs Dzenīša darbs «Ego»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Piektdien Lielajā Ģildē notiks ikgadējie Arnolda Klotiņa iedibinātie Latviešu simfoniskās mūzikas svētki. Kā allaž - uz vienas skatuves tie pulcēs valsts galvenos simfoniskos kolektīvus - Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, Liepājas simfonisko orķestri un Latvijas Nacionālās operas orķestri.

Līdzās jau atskaņotai mūzikai, koncertā iekļauts arī viens pirmatskaņojums, un tas ir Andra Dzenīša jaundarbs „Ego”. To izpildīs Nacionālais simfoniskais orķestris Normunda Šnē vadībā, bet solists būs saksofonists Arvīds Kazlausks.

Intervijas laikā ar Latvijas Radio Šnē priekšā ir patiešām iespaidīga izmēra nošu partitūra, kas arī ir Andra Dzenīša jaundarbs - koncerts saksofonam ar orķestri, kam dots nosaukums „Ego”. „Reti gadās redzēt tik vērienīgi uzrakstītu partitūru, jo tas nav viegli - pārvaldīt šos milzīgos orķestra spēkus. Tas prasa patiešām pamatīgas zināšanas. Taču man liekas, ka Andrim tas ir izdevies, pirmkārt. Bet otrkārt, viņš ir atradis īsto solistu, jo Arvīds Kazlausks  ir kā radīts Andra Dzenīša mūzikas pasaulei. Man šķiet, ka pirmatskaņojums būs intriģējošs,” saka Šnē.

Saksofonists Arvīds Kazlausks pazīstams kā ekspresīvs un eksperimentiem atvērts mūziķis. Speciāli viņam rakstītajā koncertā viņš spēlēs pat trīs saksofonus. Spoži un mirdzoši, tie sarindoti viens otram blakus uz skatuves, jo dažkārt instrumentu maiņa mūziķim jāveic ļoti ātri. „Koncertā spēlēšu trīs dažāda veida saksofonus - soprāna, alta un baritona saksofonu. Skaņdarba laikā es mainīšu šos instrumentus. Katram saksofona veidam ir savas krāsas, noskaņas, nianses un raksturs,” norāda Kazlausks.

Mēģinājumā piedalās arī pats jaundarba komponists Andris Dzenītis - brīžiem uzmanīgi klausās, brīžiem dodas pie mūziķiem uz skatuves, lai atklātu savu redzējumu kādam konkrētam mūzikas fragmentam.

Kopumā ar to, kā jaunais darbs skan nu jau iedzīvināts uz skatuves, Dzenītis ir apmierināts. „Man par lielu prieku skan tā, kā es biju domājis. Lielu kļūdu no manas puses nav. Nu - spēcīgi!” saka Dzenītis.

Viņš atklāj, ka koncerta saturs balstās dziļi personiskā pārdzīvojumā, tādēļ šo saturu šoreiz viņš patur pie sevis.

Savās asociācijās par šo darbu izsaka solists Arvīds Kazlausks un diriģents Normunds Šnē. „Jo darbs ir personiskāks, jo personiskākas emocijas tas izraisa arī klausītājā. Man šķiet, ka šeit varētu būt stāsts par vairāku dēmonu sadursmi, kas mīt katrā no mums. Iespējams, mēs no tiem pat baidāmies un kautrējamies par tiem runāt un atzīt, taču neapšaubāmi tādi mūsos ir,” uzsver Šnē.

„Es teiktu, ka skaņdarbs ir par tādiem apjukuma brīžiem, sevis meklēšanu un neatrašanu. Par egoisma negatīvo ietekmi uz cilvēku, par to, kādas ir egoisma sekas,” skaidro saksofonists.

Koncertā skanēs arī reti dzirdēti, bet starptautisku ievērību guvuši Pētera Plakida, Gundara Pones un Daces Aperānes skaņdarbi. Tos atskaņos Liepājas simfoniskais orķestris Andra Veismaņa vadībā un Nacionālās operas orķestris, ko diriģēs Aigars Meri.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti