Latgales vēstniecībā «Gors» ieskandinās digitālās ērģeles

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Aprīļa vidū Latgales vēstniecība „Gors” ar digitālo ērģeļu ieskandināšanas koncertu pavērs jaunas iespējas vokāli instrumentālo skaņdarbu iestudēšanai Latvijā. Pateicoties ērģelniecei Ivetai Apkalnai, Austrumlatvijas koncertzālei iegādātas Nīderlandes digitālo ērģeļu būvniecības uzņēmuma „Johannus” instruments „Johannus Ecclesia”, kuras izmaksājušas aptuveni 27 000 eiro.

Digitālās ērģeles tiek ražotas ne tikai Nīderlandē, bet arī Vācijā, ASV un citās pasaules valstīs, tāpat arī Latvijā savulaik ir bijusi digitālo ērģeļu ražotne, taču Apkalna ir priecīga, ka koncertzāles komanda paļāvusies uz viņas pieredzi un izvēlējusies tieši „Johannus" instrumentu, kas pēc ērģelnieces domām atbilst Rēzeknes vajadzībām. Turklāt instruments „Johannus Ecclesia”, kas būs uz Latgales vēstniecības „Gors” skatuves, ir izveidots vienā vienīgā eksemplārā, jo standarta ērģeļu modelim pievienotas dažādas papildus iespējas, kas būtiskas mūsdienu koncertērģelniekam.

Apkalna atzīst - jaunā instrumenta ieskandināšana viņai būs liels pagodinājums un saviļņojošs notikums. 15. aprīļa koncertā ērģelniece spēlēs gan solo, gan kopā ar kamerorķestri „Sinfonietta Rīga”.

„Iespējas un motivācija ērģelniekiem, ko sniegs jaunais instruments, man pašai ir viena no lielākajām un svarīgākajām misijām, redzot koncertzāli un šo skatuvi ar ērģelēm," teic Iveta Apkalna.

2013. gada Latgales vēstniecības „Gors” atklāšanas pasākums Apkalnai ir raisījis jautājumu par koncertzāles tālāko attīstību, un ērģeļu nonākšana uz koncertzāles skatuves šķitis loģisks turpinājums. Jau sākotnēji bija skaidrs, cik finansiāli apjomīgs ir jaunu ērģeļu būvniecības projekts, tādēļ alternatīvu meklēšanas rezultātā ir izvēlēts konkrētais digitālo ērģeļu risinājums.

Ērģelniece atzīmē, ka digitālās ērģeles nenozīmē neīstas ērģeles, bet gan to, ka neredzama ir ierasti skaistā ērģeļu stabuļu daļa. Skaņa tiek radīta digitāli – ērģeļu stabuļu skanējums ir ierakstīts elektroniskajā formātā pašās ērģelēs, kas reizē paredz skaņas kvalitātes nemainīšanos. Tāpat nemainīga paliek arī paša ērģelnieka pieskāriena sajūta, turklāt publikai šī ir iespēja redzēt, no kā sastāv ērģeles - ne tikai no vienas, bet šoreiz no trim klaviatūrām, sola un visa pārējā, ko ir ierasts redzēt ērģeļu balkonā jeb luktā.

Ērģeles uz koncertzāles Lielās skatuves bija redzamas arī atklāšanas koncertā, taču Latgales vēstniecības „Gors” Mākslinieciskās un pasākumu nodaļas vadītāja Ilona Rupaine stāsta, ka toreizējais gadījums instrumenta sarežģītās uzstādīšanas dēļ bijis vienreizējs pasākums.

Lai arī jaunās ērģeles juridiski piederēs Jāņa Ivanova Rēzeknes mūzikas vidusskolai, to mājvieta būs Latgales vēstniecībā „Gors”. Jaunā instrumenta atrašanās koncertzālē pēc Apkalnas domām pavērs ne vien plašas repertuāra iespējas, bet būs ļoti svarīga pieredze jaunajiem ērģelniekiem, kuri varēs trenēt un rādīt praksē studiju procesā apgūto. Jaunieguvums nozīmē iespēju krāt koncertu pieredzi, uzstājoties uz skatuves, kas, kā atzīst Apkalna, ir ļoti sarežģīts process, jo ērģelnieki pieraduši būt nevienam neredzami, taču tad izpaliek vizuālais kontakts ar publiku, kas ir neatņemama koncertērģelnieku uzstāšanās sastāvdaļa. Beidzot arī publika varēs mākslinieku redzēt un piedzīvot tuvumā ērģelnieka emocionālo attieksmi pret instrumentu, spēles tehniku, kustības – visu to, kas līdz šim bijis liegts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti