Kurā brīdī mūzikā zūd robežas? Rīgā viesojas «džezisti» Donijs Makaslins un Džeisons Lindners

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Latvijas Radio bigbends labprāt uzstājas kopā ar viesmūziķiem, veidojot koncerta programmu, kas kāpj pāri žanru robežām. Festivāla "Saxophonia" Latvijas Radio bigbendu dzirdēsim kopā ar amerikāņu mūziķiem saksofonistu Doniju Makaslinu (Donny McCaslin) un taustiņinstrumentālistu Džeisonu Lindneru (Jason Lindner). Sarunā meklēsim atbildi uz jautājumu: kurā brīdī mūzikā zūd robežas?

Pirmdienas pusdienlaika mēģinājumā mūziķi strādā pie zināmā skaņdarba "Stadium Jazz", kas ir atrodama Donija Makaslina 2012. gada albumā "Casting for Gravity", kur viņa grupā spēlēja arī Džeisons Lindners, kā arī mūziķi Tims Lefebrē (Tim Lefebvre) un Marks Džuliana (Mark Guiliana). Tā arī  Latvijas Radio studijā tiek izpildīta ar rokmūzikas jaudu un džeza mūzikas smalko niansētību. Kā nākamais darba kārtībā ir skaņdarbs regeja ritmos, kura nianses piekoriģē Lindners, kurš ir skaņdarbu aranžētājs. Viņš ir dzirdams kā elektroniskās mūzikas mākslinieks, kas rada hipnotiski ritmisku atmosfērisko mūziku. Arī Donijs Makaslins pēdējā albumā "Blow" un jaunākos singlos ir eksperimentāls. 

Latvijas Radio bigbenda mākslinieciskais vadītājs Kārlis Vanags seko līdzi Donija Makaslina un Džeisona Lindnera daiļradei jau no divtūkstošo gadu sākuma. Kad festivālā "Jazz Baltica" Vanags dzirdējis abu koncertu, viņš esot nolēmis, ka mūziķi jāuzaicina kā viesi. Donijs Makaslins pauž prieku par iespēju atgriezties Rīgā, pirmo reizi viņš šeit esot bijis tikai uz vienu dienu kopā ar grupu "Mingus Dynasty", Džeisons Lindners Latvijā viesojas pirmo reizi, un šoreiz abi Latvijā pavadīs nedēļu. Viesi ir nopelniem bagāti mūziķi, var tik uzskaitīt viņu ierakstus, sadarbības, Grammy apbalvojumus, bet dzīvē Donijs Makaslins un Džeisons Lindners ir vienkārši, draudzīgi un precīzi savos izteikumos, plaši savā domā.

Leģenda par Bovija džeza grupu

Mūziķu radošā daiļrade ir daudzveidīga, un kopš 2016. gada viņi ir zināmi arī kā Deivida Bovija "Blackstar" džeza grupa. Pasekojot komentāriem internetā, šis triks šķietami ir labi nostrādājis, raisot plašākas publikas interesi arī par viņu pašu mūziku. Džeisons Lindners uzdod man pretjautājumu: ja nebūtu teikts, ka ar Boviju spēlē džeza mūziķi, vai to kāds ievērotu? Atbildu, ka es ievērotu, jo sekoju līdzi šādai specifiskai informācijai.  Lindners turpina:

"Man šis albums neskan pēc džeza, izņemot saksofona solo, bet savā karjerā Deivids Bovijs ir sadarbojies ar daudziem saksofonistiem. Ļoti iespējams, neviens no šiem iepriekšējiem saksofonistiem nav bijis kā Donijs Makaslins.

Kā grupa "Blackstar" albumā mēs nespēlējam džezu un neimprovizējam. Man nav skaidrs, kāpēc tiekam saukti par Deivida Bovija džeza grupu vai džeza albumu. Mēs visi spēlējam arī ar mūziķiem, kas nav saistīti ar džezu. Patiesībā šajos laikos es džezu gandrīz vai nespēlēju.

Manuprāt, ir jābūt rūpīgam, kaut ko nodēvējot par džezu.

Mani nedaudz kaitina šī leģenda, ka Deivids Bovijs ir noalgojis vietējos džeza mūziķus. Kāds to ir uzrakstījis, un visi to pārraksta. Tas ir tik vienkāršoti un neatbilst patiesībai. Kad Bovijs atnāca uz mūsu koncertu, viens no iemesliem, kāpēc viņam patikām, bija mūsu skaļā spēlēšana. Viņam patika mūsu roka, panka un eksperimentālā enerģija. Dažādās skaņas un mūsu trakā pieeja mūzikai. Bovijs nebija nācis klausīties džeza grupu. Tāpēc mani mazliet kaitina valodas izvēle un, manuprāt, ir svarīgi to rakstītājiem izskaidrot. Piemēram, Lady Gaga arī ir izdevusi džeza standartu albumu. Lūk, tas ir džeza albums, "Blackstar" tāds nav.  Šī atšķirība ir jāuzsver." 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

"Tevis sacītais man liek aizdomāties par to, kādu mūziku spēlējām pirms sadarbības ar Deividu. To varētu saukt par improvizācijas krustpunktu izpēti, izmantojot drum'n'bass valodu, un šī no manas puses ir vienkāršošana," turpina Donijs Makaslins. "Domājot par "Blackstar", mēs pratām to mūzikas valodu, lai interpretētu dziesmu ietvarus, kuras viņš mums bija iedevis. Un mums bija piekāpība palikt šajos ietvaros, dodot un ņemot no mūsu kopējās sadarbības. Mums visiem ir plaša pieredze un iedvesmas avoti. Mēs mūzikai pieejam progresīvi, nespēlējam ar vienvirziena piegājienu. Un arī pirms Deivida mūsu daiļradē bija ambientā mūzika, improvizācija, drum'n'bass – tas viss kopā. Gan mūsu kopējā, gan katra indviduālā pieredze ir plaša, kaut arī esam ar džeza skolas pamatiem." 

Par pārmaiņām

Turpinot sarunu par māksliniecisko attīstību: vai mūziķi atceras to brīdi, kad ir pārkāpuši pāri džeza skolas pamatiem? "Mūzikas robežu pārkāpšana notiek pakāpeniski. Manā gadījumā tas bija saistīts ar elektronisko instrumentu – sintezatoru un basa pievienošanu grupai, saglabājot saksofonu un bungas kā akustiskos instrumentus. Gan Džeisons, gan basģitārists Tims Lefebrē instrumentiem pieiet kā dīdžeji, kuru rīcībā ir daudzas dažādas skaņas, un maina mūzikas virzienu. Ar laiku arī es vēlējos saksofonam pievienot elektroniskos efektus, lai varētu manipulēt ar skaņu. Šī progresija rodas instinktīvi, kad ir sasniegts sapratnes punkts par to, ka kaut kam ir jāmainās. Tad es sāku sekot jaunam ceļam, līdz atkal jūtu nepiepildīto sajūtu, kas mudina meklēt nākošo ceļu," atklāj Makaslins. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

"Arī mums patīk pārmaiņas," turpina Kāris Vanags. "Festivālā "Saxophonia"  mums būs divi lieli projekti: šis, kopā ar jums, un pēc nedēļas spēlēsim saksofonista Ademira Džuniora (Ademir Junior) aranžētu brazīliešu mūziku un oriģināldarbus. Jebkura pieredze ļauj augt un adaptēt jaunas idejas. Un arī šodien mēs meklējām jaunu veidu, kā izpildīt skaņdarbus. Ierastā bigbenda pieeja nestrādās, jāatrod konkrētā skaņdarba noskaņa un grūvs, un arī improvizācijai pieejam, vadoties pēc skaņām, nevis harmonijas."

"Latvijas Radio bigbends ir augsta līmeņa grupa, kas mums ļauj vairāk domāt par detaļām,  un iegūt savstarpējo uzticēšanos arī ir daudz vieglāk.

Līdz ar to nekas nav jāizgudro, mēs esam šeit un tagad, un varam izmēģināt dažādas pieejas," savos iespaidos dalās Makaslins.

Latvijas Radio bigbends kopā ar Doniju Makaslinu un Džeisonu Lindneru Rīgā uzstāsies 9. februārī Lielajā ģildē, bet 10. februārī koncertēs Ventspilī, koncertzālē "Latvija". Festivāla "Saxophonia" koncerti notiks laika posmā no 9. līdz 18. februārim.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti