Pa ceļam ar Klasiku

Daumants Liepiņš: Iebraucot Amerikā, ir sajūta, ka tā pasaule ir daudz jaunāka

Pa ceļam ar Klasiku

Kabuki brīnumainā pasaule. Izstādi Rīgas biržā izstaigājam kopā ar Kristīni Milleri

Rolands Kronlaks par "deciBelu": To organizēt joprojām ir ļoti interesanti

Katru gadu mainīgs. Mūsdienu mūzikas festivāls «deciBels» piedāvā plašu programmu

Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) rīkotais mūsdienu mūzikas festivāls "deciBels", kas šogad risināsies no 9. līdz 14. martam, ar savu nozīmību sniedzas ārpus akadēmijas sienām un ir viens no gada nozīmīgākajiem laikmetīgās mūzikas notikumiem. "Festivālam ir zināms rāmis, kas katru gadu ir nemainīgs, bet saturs, ar ko tas tiek aizpildīts, izņemot dažas permanentas lietas, ir mainīgs. Līdz ar to man pašam to organizēt joprojām ir ļoti interesanti, un arī saturs, ko piedāvājam, manuprāt, ir gana interesants," atzīst festivāla idejas autors un mākslinieciskais vadītājs, komponists Rolands Kronlaks.

Viņš arī uzsver: "Tas ir ļoti interesants process – gan tas, kā veidojas mūsu idejas par to, kādam jābūt festivālam, gan arī tas, kas mums pēkšņi tiek piedāvāts un kā mēs atrodam kopsaucējus, lai programmu izveidotu."

Festivālu 9. martā JVLMA Ērģeļu zālē atklās Latvijas mūzikas vidusskolu Pirmā laikmetīgās kamermūzikas interpretu konkursa "Skat(!)logs" laureātu koncerts, kurā skanēs mūzika, kas sarakstīta pēdējā pusgadsimta laikā. Koncertā būs iespēja dzirdēt ne tikai tādu meistaru kā Sofijas Gubaiduļinas un Jura Karlsona darbus, bet arī kādu speciāli konkursam radītu jaundarbu.

"Skat(!)loga" idejas autore ir jaunā komponiste Evija Skuķe.

"Tā ir brīnišķīga ideja – rīkot šādu kamermūzikas interpretu konkursu, kurā tiktu iesaistīti vidusskolu audzēkņi, tik agrīnā vecumā jauniešus pievēršot laikmetīgajai mūzikai. (..)

Domāju, ka neapstāsimies tikai pie šī viena konkursa, un arī Evija nezaudēs degsmi šo konkursu rīkot," stāsta Kronlaks.

Šogad festivāls izcelsies ar vairāku ASV mākslinieku piedalīšanos – no Omahas universitātes Nebraskā ieradīsies dzīvā laika notācijas mūzikas komponists un interprets Sets Šefers (Seth Shafer), savukārt no Kalifornijas Mākslu institūta "CalArts" viesosies pat divas spilgtas mākslinieces – par fenomenālu un bezbailīgu pianisti dēvētā Vikija Reja (Vicki Ray) un ekstravagantā eksperimentētāja un improvizatore, vokāliste Karmina Eskobara (Carmina Escobar).

"Sets Šefers ir viesis, kurš pie mums nonācis ilgstošas apmaiņas programmas rezultātā starp Nebraskas Universitāti un Mūzikas akadēmiju – uz turieni braucis Jānis Puriņš un Indriķis Veitners, no mūzikas tehnoloģijām – Krišjānis Geidāns. Sets Šefers ir mūzikas tehnoloģiju apmaiņas kategorijā, un man liels prieks par to –

tas, ko Sets dara, un tas, pie kā viņš strādā un kādā līmenī to dara, ir neparasti un tehnoloģiski advancēti. Pirmkārt, tā ir reāllaika notācijas lieta – pat neesmu īpaši saskāries ar citiem piemēriem.

Tā ir ļoti interesanta lieta. Būtībā tas ir algoritmisks process, kurš ne tikai rada elektroniskas skaņas, kas būtu ierasta prakse, bet arī ģenerē materiālu, kas mūziķim jānospēlē – viņam būtībā jālasa no lapas tas, ko viņš redz datora ekrānā.

Protams, tas nav pilnīgi nejaušs process, ir noteikti paterni, pēc kuriem tiek spēlēts, bet datorsistēma ir jūtīga arī analizēt to, kas notiek spēlē, un ģenerē variantus. To, kā tas precīzi notiek, uzzināsim meistarklasēs, kuras Sets sniegs 6. un 9. martā."

Interesanti, ka Šefers piedāvās arī elektroakustisku opusu, kas tiks realizēts reālajā laikā.

"Viņš ir atsūtījis sarakstu ar nepieciešamajiem priekšmetiem šai performancei – tur ir gan ar ūdeni piepildītas glāzes, gan pusdienu šķīvji, dakšiņas, naži, sērkociņu kastītes, tukšas vīna pudeles.

Šīs skaņas viņš reālā laikā ierakstīs un transformēs caur datorsistēmu. Viņš pats saka, ka iedvesmu šim skaņdarbam esot guvis, sekojot Tohoku zemestrīces seismiskajām aktivitātēm," atklāj Rolands Kronlaks.

"Pārējie divi viesi jeb viešņas – Vikija Reja un Karmina Eskobara – nāk caur citu apmaiņas programmu, kas arī jau diezgan ilgstoši eksistē – starp novatorisko Kalifornijas Mākslu institūtu "CalArts" un Mūzikas akadēmiju. Šajā institūtā savulaik pusgadu strādājis arī Pēteris Plakidis, bet kā pastāvīgais pasniedzējs tur ir Amerikas latvietis Pauls Berkolds. Šo projektu mums piedāvāja Juris Žvikovs, kurš nesen tur strādāja. Vikija Reja atskaņos amerikāņu mūsdienu komponistu trīs skaņdarbus ar elektroniku, bet Karminas Eskobaras sniegumu varam tuvināt brīvās improvizācijas pasaulei," stāsta festivāla mākslinieciskais vadītājs.

Trešais viesis būs Latvijā jau iepazītais grieķu skaņradis Dimitris Maronidis, kurš pazīstams kā latviešu komponistes, "Lielās mūzikas balvas 2019" laureātes Gundegas Šmites dzīvesbiedrs, viņi abi piedalīsies konceptuālajā kamerorķestra "Sinfonia Concertante" ciklā "Meistari un mācekļi" kopā ar klarnetistu un diriģentu Gunti Kuzmu. Tā būs iespēja dzirdēt ne tikai Gundegas un Dimitra darbus, bet arī piecu Mūzikas akadēmijas jauno komponistu darbus. "Dimitris un Gundega ne tikai piedalīsies savas mūzikas iestudēšanā, bet arī iestudēs jaundarbus. Daļa no jaunajiem komponistiem izmanto arī elektroniku, un Dimitris ir ļoti augsta līmeņa speciālists šajā jomā. Sadarbība būs ļoti interesanta," stāsta Kronlaks.

Viens no festivāla centrālajiem notikumiem neapšaubāmi būs Latvijas Radio kora koncerts, kurā klausītāji dzirdēs izsmalcinātā intelektuāļa un dzīves baudītāja itāļu avangardista Lučano Berio vārdos grūti nodefinējamo darbu "A-Ronne".

Festivālu 14. martā noslēgs viena no festivāla vizītkartēm – projekts "Ethno + Jazz vol. 6". Etnodžeza koncerts šogad izskanēs jau sesto reizi. Tajā tradicionāli piedalīsies JVLMA etnomuzikoloģijas un džeza katedru studenti, bet, tā kā šoreiz koncerta vienojošais elements ir deja, tiem pievienosies arī jaunie horeogrāfi.

Festivāla detalizēta programma pieejama šeit.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti